Byta styre på cykel

acye

Medlem
Byta styre på cykel
I mitt letande efter cykel (annan tråd har :) ) har jag sett en del begagnade cyklar som eventuell skulle kunna passa, men de har annat styre än det bockstyre jag önskar. Är det rimligt att köpa och sedan byta styre? Kan man hålla kostnaderna på några hundralappar för det eller snackar vi tusenlappar? Något annat jag bör tänka på?

Byta styre på cykel
Om du vill byta från bock till bock eller från rakt till rakt bör det vara rimligt billigt (om det inte råkar vara någon konstig variant). Bara se till att hitta samma diameter så att det passar på stammen.

Om du funderar på att byta mellan rakt och bock (eller tvärtom) blir det jobbigare då du högst troligt måste byta reglage också.

Byta styre på cykel
Bara att tänka på att om nuvarande styre har interna höljen så måste bromsslangen kapas och luftas om, wire måste kapas och dra ur. Så ta höjd för eventuella verktyg.

Byta styre på cykel
Och har du mekaniska bromsar, skiv eller fälg, kan du nog få till begagnade eller nya reglage, beroende på växelsystem, för nånstans runt en tusenlapp.

Byta styre på cykel
Hydrauliska blir väl en slant dyrare.
Absolut dyraste bytet är väl från rakt med hydrauliska bromsar till bock då de reglagen är fasansfullt dyra.

Byta styre på cykel
Såg i en annan tråd att du frågar om Fixie. Är det en fixe och du inte ens vill ha bromsar så är det ett enkelt byte. Inte så mycket att tänka på. Kanske vill du byta styrstammen för att få "rätt" längd på styre/styrstam-kombon

Tillbaka
Topp