Byta styrstam

JohanKristo

Medlem
Byta styrstam
Hej igen på er!
Jag tänkte byta styrstam på min cykel för att få upp styret högre, det går inte att lägga till fler space'ers verkar det som det är nu.
Det var ju en hel djungel där ute och jag begriper inte vilken som skulle få upp styret, om det kommer upp och mer emot mig är jag nöjd!

Just nu har jag denna styrstam : JD ST123A Alloy 1 1/8'' / four Bolt 31.8mm
Kikar på bikester efter en ny, det finns en uppsjö!
Tips från bikester skulle uppskattas då jag ska beställa en pakethållare därifrån också

Bilagor

• 83140215_2547813272127028_7526146324643708928_n.jpg
    83140215_2547813272127028_7526146324643708928_n.jpg
    138.9 KB · Besök: 383
  • 83184003_1331536823699461_8288191342496972800_n.jpg
    83184003_1331536823699461_8288191342496972800_n.jpg
    50 KB · Besök: 437
Byta styrstam
Det finns ju förlängare, annars är enda möjligheten att vända på styrtappen så den vinklar uppåt. Ja, eller hitta en med brantare vinkel enl. ovan. Och kortare, kanske.

Byta styrstam
Det finns ju förlängare, annars är enda möjligheten att vända på styrtappen så den vinklar uppåt.
Jag har faktiskt vänt på den efter tips härifrån (bilden är tagen innan så jag förstår ditt tips)
Jag monterade isär och tänkte att om jag skaffar ett par fler spacers så är ju problemet löst! men då såg det inte ut att gå att få ihop det riktigt, svårt att beskriva men det räcker inte till liksom

Byta styrstam
Testa riserstyre så kommer du upp en bit till.

Och en rejält uppvinklad stam till det.

Byta styrstam
Levererades cykeln med så många spacers? Tycker det känns oroväckande högt eller är gaffelröret så långt?

Och jag håller med, skulle kollat på typ en 50mm (om det är 100-110 som sitter där nu). Kanske räcker +7 grader då.

Byta styrstam
Och en rejält uppvinklad stam till det.

Det där ser ju ut att bli så jäkla sjysst! Läskigt bara att montera bort allt från styret.. man ska ju lyckas få ihop allt igen sen :) Riser styret såg dock intressant ut så jag kanske vågar testa :) Arbetat som montör i 5 år på Volvo Powertrain så det borde ju kunna hjälpa :P Kul att du kom ihåg mig från min tidigare tråd och tog upp att jag var 184 med 56" ram xD

Byta styrstam
Det där ser ju ut att bli så jäkla sjysst! Läskigt bara att montera bort allt från styret.. man ska ju lyckas få ihop allt igen sen :) Riser styret såg dock intressant ut så jag kanske vågar testa :) Arbetat som montör i 5 år på Volvo Powertrain så det borde ju kunna hjälpa :P Kul att du kom ihåg mig från min tidigare tråd och tog upp att jag var 184 med 56" ram xD

Tänk på att vajrar för broms och växlar kanske inte räcker om du sätter på den, då måste du byta dom också till längre.

Byta styrstam
Vet inte om du såg min tidigare fråga/fundering, men har du gaffelrör "innanför" styrstammen hela vägen upp till några mm nedanför kanten?

Sen är det svårt för andra att avgöra hur du skall sitta, men så högt som det redan är så skulle jag hellre kortat än att höjt ytterligare, dvs kanske 60mm +7 grader. Det är hela 4 cm närmre. Detta i en värld där folk nojar över 5mm för lite reach ;)

Byta styrstam
Vet inte om du såg min tidigare fråga/fundering, men har du gaffelrör "innanför" styrstammen hela vägen upp till några mm nedanför kanten?

Sen är det svårt för andra att avgöra hur du skall sitta, men så högt som det redan är så skulle jag hellre kortat än att höjt ytterligare, dvs kanske 60mm +7 grader. Det är hela 4 cm närmre. Detta i en värld där folk nojar över 5mm för lite reach ;)
Ja precis gaffelröret går innanför styrstammen under "topplocket" man kan se där, om jag skulle höja så nådde inte bulten knappt och det fanns så lite för styrstammen att hålla i och det kändes inte som en rätt lösning. Förlängare kan funka då tar jag bort alla spacers och kör bara med förlängaren. Men det är inte så grova justeringar jag behöver göra känner jag, jag är näästan nöjd nu, men jag får sträcka mig aningens mycket nu och är för mycket framåt/nedåtlutad tycker jag.

Byta styrstam
Om en spacer till (10mm?) gör att styrstammen knappt stannar kvar på gaffelröret så undrar jag fortfarande om du har tillräckligt med gaffelrör i nuläget. ;)

Byta styrstam
Om en spacer till (10mm?) gör att styrstammen knappt stannar kvar på gaffelröret så undrar jag fortfarande om du har tillräckligt med gaffelrör i nuläget. ;)
Det kom såhär original med dessa spacers och det känns som att det hålls i bra, 1cm är mycket ändå, höjer jag 1cm så går den förbi centrum och spänner på 50% av gaffelröret typ. Jag försöker minnas tillbaka från när jag rev i det där men om jag ska komma in på det ordentligt så kan jag börja demontera igen :P Men jag känner nästan att en 10mm kortare styrstam med 17grader vinkel kan räcka. Visserligen höftar jag då men är jag inte nöjd kan jag säkert skicka tillbaka :)

Byta styrstam
Kolla kalkylatorn som länkas ovan. Vill du ha markant skillnad kan du nog gå ner till mindre än 90

Mata in 5 eller 7 grader och 100mm som din nuvarande styrstam. (5-7 grader är hyffsat vanligt) kolla cykelns spec annars, brukar anges där.

Beställer du från Bikester kan du ju beställa en extra och skicka tillbaks om du orkar med det.

Byta styrstam
Kolla kalkylatorn som länkas ovan. Vill du ha markant skillnad kan du nog gå ner till mindre än 90

Mata in 5 eller 7 grader och 100mm som din nuvarande styrstam. (5-7 grader är hyffsat vanligt) kolla cykelns spec annars, brukar anges där.

Beställer du från Bikester kan du ju beställa en extra och skicka tillbaks om du orkar med det.
Tack, det var den nuvarande jag var så osäker på med grader så jag struntade i det, jag ska testa kalkylatorn nu med dessa angivelser. Vad ska jag välja här då? "Fork Steerer/Head Tube Angle " ?

Byta styrstam
Red stem has 17mm more reach and is 22mm higher than Blue stem.
Okej, det blir ju lite skillnad! ska fortsätta jämföra här, kanske vill ha lite mer skillnad på höjd och reach

Byta styrstam
Hela stammen skall klämma om gaffelröret. Därför har man ofta en 5 mm spacer ovanför stammen, så topcapen har något att trycka mot. De som är allergiska mot spacer ovanför stammen, lämnar någon mm av gaffelröret som stammen inte klämmer mot. Mer än så bör man inte lämna om man är rätt om gaffelröret och tänderna.

Byta styrstam
Byta styrstam
är det mycket backsweep tenderar det bli konstigt. men är det mycket upsweep blr det snarast bättre att vinkla bakåt.

upsweep är ett bra sätt att skaffa sig tennisarmbåge.

Byta styrstam
Riserstyre ger väl vanligtvis också längre reach? Detta ger i sin tur en mera utsträckt körställning och jag gissar att det vore en nackdel i detta fal.
Nej det påverkar inte reach pga dess rise, såvida du inte roterar det framåt eller bakåt. Back sweep påverkar reach men det kan även ett "rakt" styre ha.

Tillbaka
Topp