Byta svängarms-lager på en Top Fuel

mbrage

Medlem
Finns det någon som kan förklara för mig hur man får bort/byter lagren som sitter i ramen? Det går en "cylinder" mellan lagren på varje sida så det är svårt att knacka ut dem.
Och om jag nu ändå skulle få ut dem, hur får jag in dem igen...? Känns svårt med en lagerpress?

Bilagor

• kullager.png
    kullager.png
    397.8 KB · Besök: 128
cylindern är mest en distans väl, klämd mellan inre lagerbanorna för att hålla jämn spänning? Så den borde gå att rucka i sidled med lite våld. Sen är det bara att applicera mer våld på lagren tills de är ute. Knacka runt i cirklar så du inte sned-drar nåt. De nya lagren pressar du i, eller knackar med en passande hylsa. Glöm inte att sätta tillbaka det där röret bara. Kanske måste man vara lite försiktig bara för att det är kolfiber? Knacka försiktigt i så fall. (lämnar inga garantier på ovan påstående men så hade jag gjort)

Ååååh suck! Ännu ett verktyg alltså... :(
Då blir det att lämna in det. Jag vågar inte knacka allt för mycket pga kolfiber.

Nån som läser här som lyckats/råkat knacka sönder en kolfiberram förresten? Alltså för att få ut ett lager eller motsvarande. Nån som sett nåt? Borde finnas dokumenterat?

Jag har bara sett en film där nån slår en kolfiberram med fullt kraft rakt på en vass stålkant, utan att ramen sprack. Men jag vill ändå inte chansa... :)

mrbojangles sa:
Jag har bara sett en film där nån slår en kolfiberram med fullt kraft rakt på en vass stålkant, utan att ramen sprack. Men jag vill ändå inte chansa... :)

Nu var ju det en Santa Cruz ram så, your results may vary..

Du behöver inte köpa massa specialverktyg. Bara vanligt dorn för att knacka ur lagren. axeln måste ur först. Sitter inte speciellt hårt. Fixa en hylsa och använd för att knacka in de ny lagren.. Ta det lugnt och försiktigt och se till att rengöra och används lite fett. Lycka till.

Tillbaka
Topp