Byta tubdäck

Anders P

Aktiv medlem
Byta tubdäck
En fråga från en tubnewbie.

Hur byter man tubdäck vid punka?

Behöver man verktyg? Lim?? hoppas jag inte! eller är det bara att slita av, kränga på nytt pumpa och köra?

Om man bytt under race/träning, ska däcket av och limmas om när man väl är hemma?
Hur gör man?
Vilket lim rekommenderas??

Känner mig verkligen som 0-koll, kanske skulle hållit mig till kanttråd...

Senast redigerad av en moderator:
Byta tubdäck
jag limmade just på ett tubdäck för första gången. Köpte grejjerna av cykelcity i gbg. Det stod bra instuktioner på kartongen till däcket. Lite småpill och väldigt kladdigt. Ta bort gamla limrester med kemiskt ren bensin och sen ruggar du ytan med smärgelduk. På med lim på fälg och däck, låt torka 10 min. På med lim på fälgen, sen på med däcket (lite luft i hjälper). Se till att det sitter jämnt, sen pumpar du upp det ordentligt och låter det va i minst 24 h. Sen e det bara o cykla o hoppas du slipper göra om det på länge!

Good luck!

Byta tubdäck
Fast nu menade han väl vid en punka ute på vägen?

Dra loss det punkterade däcket från fälgen och på med reservdäcket, som bör varit limmat tidigare eftersom limresterna gör viss nytta. Sen får du undvika fullt ställ i kurvorna och limma på ett nytt eller lagat däck när du kommer hem. Limma ute på vägen är ingen idé eftersom limmet tar ett antal timmar på sig att torka. Att skrapa bort limrester från fälgen brukar jag inte bry mig om eftersom det nya limmet löser upp det gamla, som därigenom får göra nytta en gång till.

Byta tubdäck
Grymt
D41__39988784_waldner203.jpg
.
Du räddade mig från mitt VR08-Tub-Panik-Tänk.

*bjuder på svenska jordgubbar*

Förresten, ska man bara dra en jämn line eller ska man använda pensel...å hur mycket brukar en tub räcka till. Så jag inte har för mycket eller för lite på...

Byta tubdäck
Se också till att reservdäcket är ordentligt ut-stretchat. Bäst är ju att använda ett gammalt däck. Stretcha annars genom att kränga på det olimmade reservdäcket på en olimmad fälg, pumpa upp och låt sitta minst ca 24 timmar. Ett ostretchat däck är ett PITA att montera.

Byta tubdäck
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, ska man bara dra en jämn line eller
> ska man använda pensel...å hur mycket brukar en
> tub räcka till. Så jag inte har för mycket
> eller för lite på...

En tub à 25-30 gram per däck är väl bra om man vill slippa snåla. Sen är det rättså praktiskt med ett par engångsplasthandskar för att fördela limmet jämnt över fälgbandet med ett finger.

Här finns lite mer att läsa: http://home2.swipnet.se/~w-25000/klister.htm

Byta tubdäck
Mitt Vittoria Rally exploderade igår på öppen gata, blev 3 cm stort hål. Sönderskiddat. Jävlar vad det small, mötte en kille på cykelbanan som höll på att vurpa av skräck. Som tur var kom kartongen från Wiggle idag med ett nytt däck, det är timing.

Byta tubdäck
waldner skrev:
> En tub à 25-30 gram per däck är väl bra om man
> vill slippa snåla. Sen är det rättså praktiskt
> med ett par engångsplasthandskar för att
> fördela limmet jämnt över fälgbandet med ett
> finger.

Min erfarenhet är väl att man brukar kunna limma ett hjulpar på en vanlig såndär liten tub utan att snåla, Plasthandskar är bra, finns på Clas Ohlson. En liten pensel är också smidig att stryka ut limmet med.

Byta tubdäck
Bang skrev:
> Ska man verkligen skidda med Tub...

Ska och ska.. ;) Det är min plånbok som får lida, inget annat.

Byta tubdäck
Kupa skrev:
> Ska och ska.. ;) Det är min plånbok som får
> lida, inget annat.

Uppenbarligen en stackars mottrafikant också :-)

Byta tubdäck
Kupa skrev:
> Mitt Vittoria Rally exploderade igår på öppen
> gata, blev 3 cm stort hål. Sönderskiddat.
> Jävlar vad det small, mötte en kille på
> cykelbanan som höll på att vurpa av skräck. Som
> tur var kom kartongen från Wiggle idag med ett
> nytt däck, det är timing.

Hoppas jag inte gjort nåt dumt som limmade på ett Rallydäck igår... Det är ju lite snikdäck jämfört med conti gp4000 som jag kört hittills...
Köpte upp mig på ett lager Rallydäck för €15 styck...

Byta tubdäck
Kan någon berätta för mig vad tubdäck är? Är det slanglösa däck? Och vad är kanttrådsdäck? Har sökt efter svar men hittar inget, alla bara antar att man vet vad det är :)

Byta tubdäck
Kanttråd är vanliga "däck + slang"-konceptet.
Tubdäck är däck och slang i ett som limmas på fälgen, med textilremsa på däcket där limmet ska fästa.
Sen finns det slanglösa däck som är relativt nytt till racer (men börjar bli standard på mtb) men där det är ett kanttrådsdäck som håller tätt mot fälgen som på ett bildäck.

Senast redigerad av en moderator:
Byta tubdäck
En gång spelade jag bordtennis å var ganska lovande måste jag säga. När man spelar bordtennis på lite högre nivå än på skolrasterna så är det inte ovanligt att spelaren limmar om gummina på racketet.

När man limmade sitt racket så gick det en massa myter om att man förlorade hjärnceller vid kontakt med limmet. Då kom jag å tänka på tublim. Hur är det där, torskar man hjrnceller vid kontakt där med eller är det helt ofarligt :)

Kanske inte så bra å vara yr i bengen när man ska ut i trafik :)

Håkan kanske har statestik på detta :)

Byta tubdäck
mzi skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska och ska.. ;) Det är min plånbok som får
> > lida, inget annat.
>
> Uppenbarligen en stackars mottrafikant också :-)

Hihi, ja, ok, han också. Hoppas slippa utsätta honom för det igen.

Byta tubdäck
teddo skrev:
> Hoppas jag inte gjort nåt dumt som limmade på
> ett Rallydäck igår... Det är ju lite snikdäck
> jämfört med conti gp4000 som jag kört
> hittills...
> Köpte upp mig på ett lager Rallydäck för €15
> styck...

Nädå, det är väl inget fel på Rally men det är ju ett budgetdäck, eller snik om man vill kalla det så. För tydlighets skull: mitt sprängda Rally-däck har suttit bak på min fixi och skiddats ner så slitbanan nästan försvunnit. Framdäcket ser fortfarande ut nästan som nytt.

Det blev en lustig bula på däcket strax innan det small, det var verkligen på tunnaste stället. Har 42-14 så det är verkligen ont om skid patches.

Byta tubdäck
Tack för svar!
Jag beställde reservdäck från racerdepån och passade på att fråga dom med. Superschysst service därifrån!

Punka under race: Ha ett däck som varit uppumpat ruggat och limmat tidigare i reserv. Slit av, kräng på, pumpa och kör.

Byta tubdäck
Ursäkta en korkad fråga men jag har aldrig ägt eller kört på ett tubdäck. Verkar ju fruktansvärt krångligt! Och jag hatar krångliga grejer. Jag trodde faktiskt att tub var på väg ut.
Har jag missat nåt??

Tillbaka
Topp