Byta ut trasig framgaffel

Cykelniss3

Medlem
Hej!

Jag var med om en cykelkrock häromdagen, en mötande cyklist på fel sida vägen, och vi åkte rakt in i varandra. Inga fysiska men, men cykelns framgaffel blev rejält böjd bakåt. Det är en optima cyclepro, från gissningsvis 90 talet. Resten av cykeln verkar fungera som det ska,eventuellt lite vinda däck.

Min fråga är om ni tror det går att byta ut framgaffeln? Måste det vara en likadan gaffel eller kan en 'liknande' fungera?

Bifogar bilder på cykeln och den böjda gaffeln.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20220629_174510.jpg
    IMG_20220629_174510.jpg
    1.3 MB · Besök: 160
  • IMG_20220629_174501.jpg
    IMG_20220629_174501.jpg
    1.2 MB · Besök: 135
Hej!

Jag var med om en cykelkrock häromdagen, en mötande cyklist på fel sida vägen, och vi åkte rakt in i varandra. Inga fysiska men, men cykelns framgaffel blev rejält böjd bakåt. Det är en optima cyclepro, från gissningsvis 90 talet. Resten av cykeln verkar fungera som det ska,eventuellt lite vinda däck.

Min fråga är om ni tror det går att byta ut framgaffeln? Måste det vara en likadan gaffel eller kan en 'liknande' fungera?

Tack på förhand!
Klart att det går hitta en motsvarande gaffel. Mät upp hur den skall vara och inspektera styrhuvudet och svetsarna så att du lägger pengar på en ny gaffel om det visar sig vara mer skador.

Inspektera och mät så kan vi hjälpa dig att leta gaffel.

Som tidigare svar sa, så kolla igenom ram osv så att allt är helt.

Jag har varit med om samma grej, En tjej som kikade på mobilen svängde över på fel sida och vi krockade. Hennes försäkringsbolag fick stå för reparation av cykel och ersättningskomponenter :)

Kolla överrör och diagonalrör så att de är intakta, vanligt att de också stukats en aning och inte alltid så lätt att se men om det är fallet är det tveksamt om det är lönt att försöka med ett byte av gaffeln.

Edit. Såga att flera ovan redan skrivit samma, så det måste vara ett klokt råd :)

Hej!

Tack på förhand!
Hej. Har en likadan ram som jag bygger om till rakt styre och 1x10. Om du har din kvar är jag nyfiken på sadelstolpens diameter. Svårt att pricka rätt med skjutmåttet och näthandel. 26mm alt 25,8 tror jag. Magnus / Hägersten

26.2mm har jag antecknat för en blåröd (blå grundfärg och stänk/prickar i rött) CyclePro Optima med Tange1000 rör jag hade en gång i tiden.
EDIT: Jag kan ha kvar den sadelstolpen, då det var ramen som dog (sadelrör lossnade från bb). Tror inte jag har någon cykel som tar den dimensionen att jag behöver spara på den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp