Byta växelvajer

svensture

Medlem
Byta växelvajer
Hej, dotterns cykel hade trasiga växlar så jag köpte ett nytt shimano nexus 7 set med vridhandtag, vajer och allt i ett set. Min kompis som skulle hjälpa mig fixa detta har blivit sjukskriven och det känns inte läge att fråga han just nu. Problemet som jag upplever är att ytterhöljet är så mkt längre än vad som passar till cykeln. Jag tänkte att man kanske behöver kapa ytterhöljet för att anpassa till denna cykel. Det är först plast, sen ett skyddande lager vajer sen själva växlingsvajern, ska man försöka skala bort likt en elkabel.
Ursäkta denna dumma fråga, men det känns pinsamt att lämna in också nu när jag börjat pilla och jag vill ju försöka fixa till.

Byta växelvajer
Hej, dotterns cykel hade trasiga växlar så jag köpte ett nytt shimano nexus 7 set med vridhandtag, vajer och allt i ett set. Min kompis som skulle hjälpa mig fixa detta har blivit sjukskriven och det känns inte läge att fråga han just nu. Problemet som jag upplever är att ytterhöljet är så mkt längre än vad som passar till cykeln. Jag tänkte att man kanske behöver kapa ytterhöljet för att anpassa till denna cykel. Det är först plast, sen ett skyddande lager vajer sen själva växlingsvajern, ska man försöka skala bort likt en elkabel.
Ursäkta denna dumma fråga, men det känns pinsamt att lämna in också nu när jag börjat pilla och jag vill ju försöka fixa till.
Växelvajern löper fritt i vajerhöljet. Du får dra av höljet en bra bit i den änden som är närmast själva växeln (för vajern är väl inte fast i växeln än?) och klippa av en lagom bit av höljet med en vass avbitare. Sedan måste du runda klippstället med något passande, en pryl funkar bra. Dra sen upp höljet mot växelreglaget och montera likt den gamla.
Först när du har monterat växelvajern och stramat upp den med handkraft biter du av överflödig växelvajer. Men lämna 5-6 cm efter fästskruvan. Och dra på den vajernippel som förhoppningsvis medföljer över klippstället och kläm fast den med en tång. Det är för att vajern inte skall transa upp sig.
Bäst är förstås att klippa både vajer och hölje med en riktig vajertång om du har en sån.
Här har du en länk till en oändlig DIY-video
Och en till

- om du står ut med all ordsallad. Det går att skruva ner ljudet. 😎

Nå ja, sen finns ju shimanos sextiosjusidiga manual…

Byta växelvajer
Bäst är förstås att klippa både vajer och hölje med en riktig vajertång om du har en sån.
Har du inte en lämplig vajerklippartång säljs det en sådan av Biltema

Trots att den säljs för endast 129 SEK kommer den med 10 års (begränsad) garanti
biltema_vajerklippare-webp.822093

(Den säljs även under annat namn, men då till högre pris och med sämre garanti)

Som @Pfaff skriver är det viktigt, för bästa växling, att växelvajerhöljet blir bra kapat, som till höger i bilden bör det se ut
cable-cuts.gif

För att hindra att änden på den avklippta vajern fransar upp sig kan du droppa lite snabblim/superlim på änden
Även superlim säljs billigt i lagom förpackning på Biltema
14,90 SEK https://www.biltema.se/bygg/lim/superlim/superlim-4-x-05-g-2000048501

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
Där har jag även tagit bilden ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon
Kolla även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help

Tillbaka
Topp