Byta XDR body till shimano

Kurre_75

Aktiv medlem
Hejsan!

Efter att ha lagt en timme i garaget varvat med massa YouTube ger jag upp. Jag kryper till korset och erkänner mig besegrad. Jag vet att ni kan svaret men det är som att kolla på sistasidorna i matteboken där svaret står, ibland vill man försöka lösa det själv också utan fusk.

Jag ska byta från XDR till shimano. Allt följde med de begagnade hjulen.
Enligt alla videos är det bara att enkelt dra den ut. Jag har dragit för kung och fosterland, jag har även försökt att dra den med pilygrip men det resulterar bara i märken på bodyn.

Några tips? Är det något som måste lossas innan jag drar?

PXL_20250811_084743679.webp

PXL_20250811_084748906.webp

Hejsan!

Efter att ha lagt en timme i garaget varvat med massa YouTube ger jag upp. Jag kryper till korset och erkänner mig besegrad. Jag vet att ni kan svaret men det är som att kolla på sistasidorna i matteboken där svaret står, ibland vill man försöka lösa det själv också utan fusk.

Jag ska byta från XDR till shimano. Allt följde med de begagnade hjulen.
Enligt alla videos är det bara att enkelt dra den ut. Jag har dragit för kung och fosterland, jag har även försökt att dra den med pilygrip men det resulterar bara i märken på bodyn.

Några tips? Är det något som måste lossas innan jag drar?

Visa bilaga 786440

Visa bilaga 786441
Lossa endcapsen först…

Ser ut som DT Swiss-nav? Ja då är det bara att dra end capen rakt ut, den sitter endast med en o-ring och friktion. Prova att använda diskhandskar eller liknande för extra grepp/friktion, se även till att rengöra end capen först och låt torka. Vid återmontering fetta in kontaktytan mellan axelhylsan och end capen så går det enklare nästa gång.

Kan även rekommendera Unior Hub Genie om man vill göra det lite enklare för sig att dra av end caps:

Knappast DT, kanske ett Formula. Det ser ut att vara gängad endcap på drivsidan eftersom det är en utfasning längst ut på endcap för nyckel. Det borde gå att dra ut endcap rakt ut på andra sidan så finns det ett hål i axel för att hålla emot. Kan vara vänstergängat på drivsida.

Knappast DT, kanske ett Formula. Det ser ut att vara gängad endcap på drivsidan eftersom det är en utfasning längst ut på endcap för nyckel. Det borde gå att dra ut endcap rakt ut på andra sidan så finns det ett hål i axel för att hålla emot. Kan vara vänstergängat på drivsida.
Såklart! Tack! Nu är vi nära en lösning!

PXL_20250811_110314847.webp

På andra sidan ser man mycket riktigt ett hål efter bromsrengöring följt av 5-56.

PXL_20250811_110401137.webp

Ska jag rengöra, låta torka och dra ut med gummihandskar eller måste jag lossa på den där ringen som bromsskivan sitter på? Den fungerar inte som en låsning till min andra "endcap"?
PXL_20250811_110452356.webp

Ska jag rengöra, låta torka och dra ut med gummihandskar eller måste jag lossa på den där ringen som bromsskivan sitter på? Den fungerar inte som en låsning till min andra "endcap"?
Din end cap på icke-drivsidan/skivsidan har ju något utfasade sidor, vilket borde vara för att underlätta att få något bättre tumgrepp runt och kunna dra denna rakt ut. Så börja med att prova det, så länge den är har spår av fett eller annat som försämrar grepp…

Dra endcap rakt ut på bromssidan. Behövs inte lossa bromsfäste, om det är Formula, vilket det nog är. Går den trögt så kan man vicka lite när man drar. Går att sätta endcap på bromssida i skruvstäd och dra i hjulet, men använd något mellanlägg i gummi och dra inte fast för hårt så alu endcap skadas.

Du skall dra av endcapen på bromsskivesidan med ett stadigt tag. När du har dragit av den så sätter du en spik eller skruvmejsel i hålet på axeln på den sidan (för att hålla mot axeln så den inte bara roterar). Efter det är det bara att gänga av endcapen på drivsidan.

Tusen tack alla! Det gick inte för hand (alldeles för svag) men med lite verktyg gick det fint. Öste på med bromsspray från biltema och fett efteråt.

PXL_20250811_113616892.webp

Men.

Det är alltid ett steg fram och två tillbaka.
När jag skulle byta till den medföljande bodyn saknas det "taggar" dvs grepp mot hjulet.

Taggarna på XDR är väl one-piece? Jag ska väl inte flytta över dem till "ratchet"?
PXL_20250811_115222619.webp
PXL_20250811_115237891.webp

Tusen tack alla! Det gick inte för hand (alldeles för svag) men med lite verktyg gick det fint. Öste på med bromsspray från biltema och fett efteråt.

Visa bilaga 786499

Men.

Det är alltid ett steg fram och två tillbaka.
När jag skulle byta till den medföljande bodyn saknas det "taggar" dvs grepp mot hjulet.

Taggarna på XDR är väl one-piece? Jag ska väl inte flytta över dem till "ratchet"? Visa bilaga 786501Visa bilaga 786502
Du har tyvärr fel body till det där navet.

Fick ta loss en body från några andra hjul, gick betydligt smidigare.

Det kan kan konstatera är att satan vad det skiljer i vikt. Min egna body väger ju hur mycket som helst mot den som inte passar. Påtaglig skillnad.

En av de tre "piggarna" var dessutom monterat åt fel håll... Antingen riktiga slarver på fabriken eller har de slagit sig på något sätt, det har iallafall fungerat utmärkt att cykla med.

Denna bodyn borde iallafall passa. Tack för all hjälp. Nu tar jag en lång paus och testar att montera om några timmar.
PXL_20250811_121710192.webp

Fick ta loss en body från några andra hjul, gick betydligt smidigare.

Det kan kan konstatera är att satan vad det skiljer i vikt. Min egna body väger ju hur mycket som helst mot den som inte passar. Påtaglig skillnad.

En av de tre "piggarna" var dessutom monterat åt fel håll... Antingen riktiga slarver på fabriken eller har de slagit sig på något sätt, det har iallafall fungerat utmärkt att cykla med.

Denna bodyn borde iallafall passa. Tack för all hjälp. Nu tar jag en lång paus och testar att montera om några timmar. Visa bilaga 786507
En kompis har en body i sina gömmor som högst troligt är rätt för ditt hjul.
Ta annars kontakt med säljaren och hör om han bara skickat med fel body?

Ta annars kontakt med säljaren och hör om han bara skickat med fel body?
Tack för tipset! Han hade själv bara använt XDR och fick med Shimanobody till sina nya hjul och trodde, liksom jag, att den passade till de här hjulen.

Jag rengjorde min gamla blytunga body, testade att sätta i den och den passade fint och spann på riktigt fint. Plockade isär och fettade in enligt YouTube-video... Och här uppstår en ny fråga:

Hur mycket ska man ta? Tar jag en rejäl klick enligt filmen blir hjulen typ ljudlösa och det vill man väl inte? Ska ju låta lite från det. Tunt, tunt lager? Fetta in och torka av överflöd?

Tack för tipset! Han hade själv bara använt XDR och fick med Shimanobody till sina nya hjul och trodde, liksom jag, att den passade till de här hjulen.
Skicka tillbaka bodyn till säljaren (eller sälj den själv). Den hör till navmodellen på säljarens nya hjul.

Jag rengjorde min gamla blytunga body, testade att sätta i den och den passade fint och spann på riktigt fint. Plockade isär och fettade in enligt YouTube-video... Och här uppstår en ny fråga:

Hur mycket ska man ta? Tar jag en rejäl klick enligt filmen blir hjulen typ ljudlösa och det vill man väl inte? Ska ju låta lite från det. Tunt, tunt lager? Fetta in och torka av överflöd?
Tror mer det handlar om viskositeten än mängden fett. Klackarna får inte klibba fast. Ett tyst frihjul är väl annars bara trevligt?

Hur mycket ska man ta?
Så mycket som tillverkaren säger att du skall använda, men ja generellt heltäckande men ganska tunt. För lite kan ge onödigt slitage, för mycket att klackarna kan få svårare att röra sig och inte klicka i tänderna på andra sidan tillräckligt snabbt.

Men kan också vara viktigt eller inte att rätt typ av smörjmedel används. DT har till sina star ratchets ett specifikt fett som är "kladdigare" än de flesta generella fetter, vet inte om de anser att samma skall användas även för sina nav med klackar. Mavic har åtminstone tidigare smort sina frihjul med mineralolja.

Så mycket som tillverkaren säger att du skall använda, men ja generellt heltäckande men ganska tunt. För lite kan ge onödigt slitage, för mycket att klackarna kan få svårare att röra sig och inte klicka i tänderna på andra sidan tillräckligt snabbt.

Men kan också vara viktigt eller inte att rätt typ av smörjmedel används. DT har till sina star ratchets ett specifikt fett som är "kladdigare" än de flesta generella fetter, vet inte om de anser att samma skall användas även för sina nav med klackar. Mavic har åtminstone tidigare smort sina frihjul med mineralolja.
Jag hittade den här i garaget som jag tog.

PXL_20250813_110208121.webp

För lite kan ge onödigt slitage, för mycket att klackarna kan få svårare att röra sig och inte klicka i tänderna på andra sidan tillräckligt snabbt.

Klackarna får inte klibba fast. Ett tyst frihjul är väl annars bara trevligt?
Tusen tack för tipset!

Jag skruvade upp den igen och kollade. Två av tre fjädrande tillbaka utan problem och den tredje tyckte jag gick tillbaka något långsammare än de andra. Tog fram papper och tog bort ett lager så jag nu ska det nog funka fint.

Gällande ljudet så vill man väl att det låter lite 😉

Tusen tack alla som bidragit. Cykeln är nu monterad med mina nya fälgar och även, efter jag läst trådar här på forumet, även monterad med nya rosa slangar. Återigen har jag lärt mig massa nya saker på min cykelresa!

Tillbaka
Topp