Byte av bakdämpare och framgaffel, värt?

flapjackin

Aktiv medlem
Hej! Är helt ny i mtbträsket men helt såld.

Köpte en Trek fuel ex 6 som va lite uppfräshad (bytt till enkeldrev ifram) här i början av sommaren för att testa på att cykla i skogen då tiden inte räcker till att fortsätta köra motocross. Det var minst sagt jävligt kul och nu vill jag ha mera. Jag insåg ganska snabbt att utför va bra mycket roligare än uppför.

Jag gillar cykeln i sig den har bra geometri tycker jag och den känns bra när jag cyklar, men. Bakdämparen bottnade relativt snabbt, och framgaffeln inte långt ifrån när jag fick luft under hjulen. Är det värt och möjligt att köpa nya dämpare och byta ut till några som har mer slag? eller räcker det med att pumpa i mer luft? Jag antar att geometrin kommer att ändras om jag smackar dit en värre bakdämpare, men hur mycket påverkar det egentligen om man kompenserar med framgaffel? Och hur mycket arbete krävs för att få det o lira?

Bakdämparen just nu är 184x48 och framgaffeln är 130mm i slag. Båda från rockshox.
Alla tips mottages!

Byt cykel till en som har längre fjädringsväg.fran går att byta men då blir det chopper stuk på den bak är det kört så den fjädrings längden får du leva med allternativ pumpa hårdare och skit i hänget på cyklen att det måste vara ditt&datt enligt tillverkaren.

Hur mycket väger du och hur mycket tryck har du idag? Har du ställt in sag? Hur mycket i så fall? Och har någon servat dämparna?

Och vad är det för terräng du kör i?

Tillbaka
Topp