Byte av keramiska lager till stål

Peppe_L

Medlem
Hej

Har en Specialized med RockShox RS-1 framgaffel med predictive steering. Lagren fram började ta slut och låta rätt kass så bytte ut dem. Satt keramiska lager fram men de kostade rimliga 2000:- att köpa nya och min LBS tyckte jag skulle klara mig bra med standardlager för 200:-. Fanns både "vanliga" och keramiska lager från SRAM som levererar huben till gaffeln. Köpte in och fick standardlager monterade men upplever en helt galen skillnad. De nya lagren rullar åtminstone i förhållande till de slitna keramiska helt otroligt dåligt. Så pass kass att jag nu blir förbirullad av en god vän på en gammal häck från typ Coop. Borde det vara så stor skillnad? Någon som upplevt samma sak med SRAM-kullager till denna hub? Går det att göra något åt förutom att spendera 2000 på ett par lager? Känns skit att ha en fin cykel med kass rull.

Låter som något blivit fel vid montaget.
Lätt att förstöra nya lager om man montera på fel sätt.
Inga vibrationer eller missljud om du snurrar hjulet?

Låter som något blivit fel vid montaget.
Lätt att förstöra nya lager om man montera på fel sätt.
Inga vibrationer eller missljud om du snurrar hjulet?
Min LBS gjorde det och de brukar ha stenkoll. Men visst kan något blivit fel. Rullar knäpptyst och utan vibrationer dock. Känns lite som att det är packat med segt fett liksom.

Tillbaka
Topp