Byte av tubdäck

Byte av tubdäck
Jag håller på att byta tubdäck på mitt kolfiberhjul. När jag tog av det gamla däcket så är det (enligt mig med ingen erfarenhet) ganska mycket lim på fälgen. Är det någon nackdel att låta det sitta kvar när man limmar på det nya däcket?
Om jag borde ta bort det gamla limmet, hur rekommenderas det att göra det på smidigast sätt?

Senast ändrad:
Byte av tubdäck
Vad är mycket lim? En bild kan nog klargöra saken! Har kört på tuber i många många år och det där med lite limrester på fälgen är inte så kinkigt.

Byte av tubdäck
Jag rengör i stort sett aldrig fälgen vid ny limning.
Stora limblaffor kan lämpligen petas bort med fingrarna.
(Givetvis finns gränser, men var däcket som satt tidigare hyfsat limmat så är det kvarvarande limmet inget besvär vad jag märkt.)

Byte av tubdäck
Effetto Mariposa Carogna Remover är väldigt bra om man vill ta bort gammalt lim.
Stryk på, vänta lite och rulla sedan av allt. Det upplösta limmet blir som geléhallon ungefär.

Byte av tubdäck
Hmmm. Geléhallon. Vänta lite. Rulla av allt.

Mjaae, testade det där Efetto-klägget härom dagen. Strök på ett ordentligt lager. Väntade länge (typ 14 timmar). Var ett rent helvete att få bort. Limmet satt som tusan men nu bara kletigare och kladdigare. Tog förskräckligt lång tid. Hela köket och båda hjulen blev rejält kladdiga. Gav upp att få bort mer än bara lite av limmet från fälgarna. Gör jag aldrig om igen. Fortsätter nog som jag gjort i många år, ta bort löst överflöd och låta resten sitta.

Jag kanske gjorde fel. Men bara rulla av allt känns väldigt långt ifrån hur det medlet funkar. Iaf när jag försökte.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp