Byte framgaffel. Hur får jag dit lagret?

Morningstar

Ny medlem
Hej

Nu efter 1 månad i garaget så har jag tagit tag i att byta framgaffel på min White 3 Pro Fat.
Allt ramlade isär lätt när jag skruvade av gaffeln ifram.
Flyttade över den nedre lagerskålen eller vad det heter som lagret ligger på. Dock känns det trögt att sedan få på lagret helt. Ligger några mm ifran. Så den ligger lite ovanför och då vill hela gaffeln glappa i ramen så det är ej ett alternativ. Hur ska jag få ihop det, eller behövs nytt lager?

Byter gaffel till en Rockshox Bluto.

Bilagor

• 20160811_165245.jpg
    20160811_165245.jpg
    140.1 KB · Besök: 45
  • 20160811_165554.jpg
    20160811_165554.jpg
    99.7 KB · Besök: 42
Delen mellan nedre lager och gaffel heter crown race, osäker på svenska benämningen men hur som.

Använder du samma lager, crown race och ram. Alltså bara gaffeln som är ny?
Då ska allt passa rätt av.

Kolla så du inte lyckats med att vända något av dem upp- och ned.

Vissa crown race är öppna med en slits så att man kan montera dem för hand medan andra kräver lite mer kraft/specialverktyg. En del använder avloppsrör eller damsugarrör..

Tackar för infon. Crown race är öppen med en slits så den var bara att trycka dit för hand. Men sedan så får jag inte på lagret helt över den vad det känns som.

Dubbelkolla att delarna är rättvända.
Om du monterat rätt så är det förmodligen bara så att du behöver belasta lite med lite vikt på styre plus ev. lite drag med topcap så borde det ploppa på plats.

Kolla så det inte är smuts eller skador på lager och ramens styrrör.
Är även det ok och du ff. inte får ihop det så har jag nog ingen bättre gissning tyvärr.
Lycka till.

Senast ändrad:
Finns specialverktyg för att få ner crown race då det ibland kan gå lite tungt. Jag har ett sådant så utgår ifrån att din lbs också har ett så gå dit med gaffeln och be hen knacka ner den i rätt läge.

Crown race är det inga problem med. Var mer när lagret ska på plats ovanpå som det känns så tight.
Ska skruva mer på lördag och försöka få dit allt. Imorrn ska jag på djurpark med barnen så då blir det meckfritt.

Sådär

Nu sitter allt på plats och inget glapp någonstans :)

Köpte en rörkap på Feltema för 75kr så det blev ett finfint snitt på gaffelröret.

Bilagor

• 20160814_132154.jpg
    20160814_132154.jpg
    331.2 KB · Besök: 45
När du ändå håller på så bör du dra frambromshöljet på insidan av gaffelbenet. Det finns en liten plutt där det ska fästa på framsidan.

Tillbaka
Topp