JFCarlstrom
Medlem
C2 förbud mot alla fordon
Intressant. Misstänker att folk köper de här skyltarna och skruvar upp. Kommer nog bara köra då…
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ahh den skylten har min fru med…Är i.o.f inte så svårt att få reda på om en anvisning/förbudsskylt är legal eller inte, antingen kommunen eller Länsstyrelsen.
Om ingen anvisning finns så gäller väl den här typen av skylt...
Här är ett exempel. Tala gärna om hur du gör??Tror inte att jag fattar nada i den här frågan gen mig en adress på den aktuella skylten så skall jag trolla fram vad som gäller på den aktuella platsen så skall jag se vad du har att trolla med.
Dom verkar lite gnälliga och stridslystna & inavlade i området....
http://www.skargarden.se/braket-pa-loparo-pensar-stanger-av-ons-enda-vag/
Den där kombinationen av skyltar känns ju lite märklig då C2-skylt har följande betydelse:Här är ett exempel. Tala gärna om hur du gör??
Näs-Bärsta 29, 755 91 Uppsala, Sverige:
Visa bilaga 534793
Visa bilaga 534795
Dessutom inflyttad för att minska inaveln!Äsch, det tror jag inte. Det är ju bara en ”entreprenör” som vill ”utveckla” området.
Tänkte också på det. Bra gjort av honom och hans fru! Tråkigt att människor som bott där i generationer har mage att protestera mot hans exploateringsplaner!Dessutom inflyttad för att minska inaveln!
Så vitt jag kan se från kartan ovan jämfört med kartan över Nåstens naturreservat så sitter skylten i reservatet och då gäller kommunens regler som tydligt säger att cykling är tillåten på alla vägar och stigar i reservatet (trevligare MTB-kultur här än Stockholms kommunHär är ett exempel. Tala gärna om hur du gör??
Visa bilaga 534793
Visa bilaga 534795
Privat uppsatt finns ingen föreskrift för skylten c2 med till lägg.Här är ett exempel. Tala gärna om hur du gör??
Visa bilaga 534793
Visa bilaga 534795
Varje cykeltur ta med sig en laminerad A4 med lite tejp som man sätter på den olagliga skylten. A4 har då utskrivet lagarna för sådana skyltar samt vad som gäller på platsen.Sätt upp en olaglig skylt bredvid som upplyser om att den är olaglig
Erhöll följande svar:
"Hej X!
Denna skylt är tyvärr välkänd hos oss och anledningen till att den finns kvar grundar sig i en gammal tvist med markägaren. Det är OK att cykla där enligt reservatsföreskrifterna och vi kommer inte i dagsläget göra något åt detta.
Överträdelser av reservatsföreskrifter kan skickas till Miljöförvaltningen, miljoforvaltningen@uppsala.se. Ser du uppenbara fel där ute, ex att ett träd ramlat över en vandringsled eller att någon sittbänk är trasig kan du göra en felanmälan på https://www.uppsala.se/bygga-och-bo/felanmalan/felanmal-trafik-och-utemiljo/ eller i appen ”Felanmälan Uppsala kommun”."
...och därefter:
"Det kommer inte vara någon vits att rapportera detta till Miljöförvaltningen. Vi kommer under året arbeta med att uppdatera skötselplan och beslut för Hågadalen-Nåsten och har med oss denna fråga då."
Det vet väl alla att illegal C2-skyltning är inkörsporten till tyngre skyltmissbruk.Läser man vägmärkesförordningen så verkar det som att denna typ av olovligt skyltande nog är ett polisärende. "Döms till penningböter" o.s.v.
Polisen blir säker överlyckliga om folk börjar anmäla väghållarna.

"Alla" är lite överdrivet men man kan utgå ifrån att alla såna skyltar utanför tätortsmiljö (eller numrerad väg) saknar föreskrift.Så frånochmednu struntar jag i alla C2 & cykling-förbjudet skyltar. Det kan ju lika gärna vara någon aktivist som satt upp dom, och kommunen skiter i det hela.