C2 förbud mot alla fordon

Tror inte att jag fattar nada i den här frågan gen mig en adress på den aktuella skylten så skall jag trolla fram vad som gäller på den aktuella platsen så skall jag se vad du har att trolla med.
Här är ett exempel. Tala gärna om hur du gör??

Näs-Bärsta 29, 755 91 Uppsala, Sverige:

5B360CBB-8554-47E9-8B31-0E7D5ED0FA60.jpeg

E0DE6B27-E2A2-40E8-AAE4-92C81D581AF0.png

Visa bilaga 534793

Visa bilaga 534795
Den där kombinationen av skyltar känns ju lite märklig då C2-skylt har följande betydelse:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gäller alla fordon i båda riktningar. Detta innebär att man inte ens får cykla där skylten sitter uppsatt. Cykel och moped får dock ledas. Begränsas ofta med tilläggstavlor som anger något fordonsslag som undantas från förbudet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om jag får gissa fritt är den skyltkombon uppsatt av en privatperson som verkligen inte vill ha några fordon öht på vägen.
Hade den sats upp av kommunen/länsstyrelsen hade de räckt med en C2-skylt utan det onödiga tillägget av skylten under C2.
Men nu gissar jag ju bara, så det behöver naturligtvis inte vara rätt.

Visa bilaga 534793

Visa bilaga 534795
Så vitt jag kan se från kartan ovan jämfört med kartan över Nåstens naturreservat så sitter skylten i reservatet och då gäller kommunens regler som tydligt säger att cykling är tillåten på alla vägar och stigar i reservatet (trevligare MTB-kultur här än Stockholms kommun:love:) med undantag för Björns hög. Så om skylten faktiskt står i reservatet så är frågan jätteenkel: cykla på!

Det sagt så finns det flera riktigt, riktigt sura typer i trakten (inte bonden nere i Stabby, den ”avstängningen”, eller snarare vädjan om att inte cykla på vägen genom kohagen ner genom gården var välbefogad!), så jag kan tänka mig vem som satt upp skylten…

Erhöll följande svar:

"Hej X!
Denna skylt är tyvärr välkänd hos oss och anledningen till att den finns kvar grundar sig i en gammal tvist med markägaren. Det är OK att cykla där enligt reservatsföreskrifterna och vi kommer inte i dagsläget göra något åt detta.

Överträdelser av reservatsföreskrifter kan skickas till Miljöförvaltningen, miljoforvaltningen@uppsala.se. Ser du uppenbara fel där ute, ex att ett träd ramlat över en vandringsled eller att någon sittbänk är trasig kan du göra en felanmälan på https://www.uppsala.se/bygga-och-bo/felanmalan/felanmal-trafik-och-utemiljo/ eller i appen ”Felanmälan Uppsala kommun”."

...och därefter:

"Det kommer inte vara någon vits att rapportera detta till Miljöförvaltningen. Vi kommer under året arbeta med att uppdatera skötselplan och beslut för Hågadalen-Nåsten och har med oss denna fråga då."

Erhöll följande svar:

"Hej X!
Denna skylt är tyvärr välkänd hos oss och anledningen till att den finns kvar grundar sig i en gammal tvist med markägaren. Det är OK att cykla där enligt reservatsföreskrifterna och vi kommer inte i dagsläget göra något åt detta.

Överträdelser av reservatsföreskrifter kan skickas till Miljöförvaltningen, miljoforvaltningen@uppsala.se. Ser du uppenbara fel där ute, ex att ett träd ramlat över en vandringsled eller att någon sittbänk är trasig kan du göra en felanmälan på https://www.uppsala.se/bygga-och-bo/felanmalan/felanmal-trafik-och-utemiljo/ eller i appen ”Felanmälan Uppsala kommun”."

...och därefter:

"Det kommer inte vara någon vits att rapportera detta till Miljöförvaltningen. Vi kommer under året arbeta med att uppdatera skötselplan och beslut för Hågadalen-Nåsten och har med oss denna fråga då."

Läser man vägmärkesförordningen så verkar det som att denna typ av olovligt skyltande nog är ett polisärende. "Döms till penningböter" o.s.v.
Polisen blir säker överlyckliga om folk börjar anmäla väghållarna.

Så frånochmednu struntar jag i alla C2 & cykling-förbjudet skyltar. Det kan ju lika gärna vara någon aktivist som satt upp dom, och kommunen skiter i det hela.

Riktigt kul tråd!
Jag har stött på C10 "Cykling förbjuden" på en traktorväg där skyltens laglighet är tveksam.

1643135079865.png

Skylten är uppsatt här: https://osm.org/go/0bDheo5ag-?m= och det finns även samma skylt i andra riktningen.
Om jag läser skyltstolpens position rätt skulle den ha gällt endast på den mellersta vägen. Men det finns även ett tillägg "gäller hela området" om jag minns rätt. Jag undrade alltid: vilket område? det finns ju skogen runt.

Andra cykelförbudsskyltar där är lika meningslösa. De där traktorvägarna är av lös sand och lockar inte med någon härlig cykling i och för sig. Men alternativet att cykla på Täbyvägen är ännu värre om man vill ta sig från Borgby till Norra Törnskogen.

Så frånochmednu struntar jag i alla C2 & cykling-förbjudet skyltar. Det kan ju lika gärna vara någon aktivist som satt upp dom, och kommunen skiter i det hela.
"Alla" är lite överdrivet men man kan utgå ifrån att alla såna skyltar utanför tätortsmiljö (eller numrerad väg) saknar föreskrift.

Tillbaka
Topp