Caldera eller tysk?

stepanov

Ny medlem
Caldera eller tysk?
Hejsan

Sportson har idag 10% rabatt på alla Kona cyklar och jag hittade en Caldera som kostar 8500 med rabatt, tycker det verkar sjukt bra och den var mycket skön när jag provade den.
Det enda andra alternativet jag tittar på är en Poison Xn för ungefär samma pengar, men då måste jag å andra sidan vänta några veckor + att jag inte får någon service.
Jag vet att Poisonen har bättre komponenter, dock vet jag inte vilken gaffel som är bäst, mz II på Calderan eller MX Comp på Poison. Kan någon säga vilken som är det bättre köpet som första cykel?

Tack på förhand

Caldera eller tysk?
Att säga att man inte får nån service låter hårt!

Men är det inte så att poison har rått lång väntetid?
Cykla imårrn eller om flera veckor lixom! ;)

Caldera eller tysk?
Köp en Tysk!

Den är snuggare, lättare, bättre specad på alla sätt och vis och har en bättre gaffel.

Jag köpte en 05'Caldera och har hittills haft följande bekymmer:

- Bakhjulet håller inte mycket. Har inte droppat högre än 50cm med den och bara kört vanlig XC.Fälgen är numera skev på flera ställen, ekerspänningen måste dras efter stup i kvarten (från första början)
- Bulten på sadelstolpen gick av i förrigår, reservdelar fanns inte på inköpsstället så jag fick erbjudandet om att köpa en ny sadelstolpe (tjena vet jag väl att jag kan köpa en ny), slutade med att jag köpte bult i jänraffärn
- självaste klammern på sadelstolpen är utnött dvs. den låser sadeln dåligt
Cykeln är knappt ett halvår gammal.
- Styrlagret är också väldigt simpelt och billigt. Mitt funkar ännu men polarns la ner efter ett år

Polarns 04' har också fått byta bakhjul på, hans höll inte heller så länge.

I övrig är ramen skön men tung och 06' är ännu tyngre om jag inte missminns mig.

Hade jag köpt ny cykel idag hade det direkt blivit något från Tysklan och i den prisklassen är Poison Xn svårslagen.

Dessutom är 06' lacken sjukt ful :)

Så mitt svar kort och gott TYSK!

/C

Senast redigerad av en moderator:
Caldera eller tysk?
mx comp får nog räknas som en hetare gaffel än mz.

Servicen är enligt mig inte värt speciellt mycket. Det mesta går att fixa själv och det finns nästan bara fördelar med att meka själv istället för att lämna in.

Caldera eller tysk?
Jag har en caldera 05 köpt för ett par veckor sedan och är mycket nöjd. Får väl se hur hjul mm håller i längden. Caldera 06 har en helt annan och tyngre ram och andra komponenter. Funderade själv på att köpa från Tyskland men ville kunna provköra. Samt att jag vill ha NU! inte om några veckor.

Caldera eller tysk?
Berra skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en caldera 05 köpt för ett par veckor
> sedan och är mycket nöjd. Får väl se hur hjul mm
> håller i längden. Caldera 06 har en helt annan och
> tyngre ram och andra komponenter. Funderade själv
> på att köpa från Tyskland men ville kunna
> provköra. Samt att jag vill ha NU! inte om några
> veckor.

Jo jag gillar också ramen på 05' bara att den är lite väl tung men det spelar inte så stor roll om man inte är XC-svetto. Hoppas du har större tur med bakhjulet.

- En annan punkt jag glömde nämna innan är att Poison har fina däck från början de som sitter på Calderan var i mitt tycke inte mycket att hurra för. Kostar ändå 5-600 att byta till vettiga däck sen.

/C

Caldera eller tysk?
Det där med "gratis service" är något som vissa handlare lyckats trumma in bra som en konkurensfördel. Men hur mkt är det egentligen värt på en mtb kan man fråga. Sk gratis service brukar bestå av olika typer av efterjusteringar. Elementära prylar som man i alla fall så snart som möjligt bör lära sig själv. Cyklar är i grunder enkla konstruktioner (bortsätt från vissa dämparelement) som de allra flesta kan ge sig på. Stod jag i valet mellan butiksköp eller utländskt webköp så skulle s.k "gratis service" inte väga så tungt. Detta gäller budgetcyklar. För high-end prylar skulle jag ev. resonera annorlunda. Vet jag om att jag har tummen mitt i handen (och inte är intresserad av att ändra på det) skulle jag ev. oxå resonera annorlunda.

Caldera eller tysk?
okey, ni har en poäng i att en Caldera kanske inte är ett lika bra köp. Är dock ändå inte helt säker på vad som är bäst för mig personligen. Tänkte iaf ringa till Poison och fråga om hur lång tid det skulle ta att skicka grejerna, tror att det är detta numret jag ska ringa +49 2651-495474. När jag provade kom jag dock till något helt annat i tyskland:D någon som vet hur man ska slå när det står + innan?

Caldera eller tysk?
haha, okey, tack. Provade att ringa, men det var inspelade röster som snackade på tyska och sen lade de på... vet inte riktigt vad jag gjorde fel. Mkt konstigt iaf. Har inte fått några svar på de mail jag skickat till dem heller. Jag tror banne mig det blir en Caldera ändå, jag bryr mig ändå inte så mkt om vikten. Det enda jag vill ha är en HT som håller för att köra en del i skogen, inte jättehårt, utan bara ta ha kul, och det hoppas jag att den håller för:D

Caldera eller tysk?
Vadå gratis service? Sportson tar betalt för den service man bör göra efter några veckor. Denna service är krav för att garantin ska gälla. Hur generöst är detta egentligen?

// Staffan

Caldera eller tysk?
He he.. och där satte just stepanov fingret på att det finns annat en "gratis service" som väger in när man väljer leverantör. Betala lite mer=enklare o snabbare. Betala lite mindre=krångligare och långsammare.

Caldera eller tysk?
Jag har varit nöjd me min Caldera som ja köpte förra sommaren. Bra vikt, bra klättrare men inte bäst på något. Problem ja har haft är krökta ekrar (mitt eget fel) framväxeln som var felmonterad. Den satt för högt så den piskade kedjan vid nedväxling som då ramla ner på vevlagret. Kedjan tog slut efter bara några månader. Byttes gratis. Däcken är vär sådär. Annars varit nöjd.

Vet inget om Poison:en men min är nog till salu (en 20 tums ram)

Oscar

EDIT: Stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Caldera eller tysk?
joo, det är exakt så jag menar, jag räknar med att några saker kommer att gå fel då komponenterna inte är de bästa, men jag får cykeln snabbt och utan strul så att jag kan dra ut och cykla direkt. Det betyder mkt för mig...

Caldera eller tysk?
Att få cykla direkt är värt mycke:) Åk och hämta den nu,så hinner du köra ikull redan ikväll.
Det går alltid att hitta nåt som är bättre på någon punkt, men KONA gör bra cyklar och Calderan är en av deras populäraste HT.

Caldera eller tysk?
Har själv Calderan från förra året (2005). Har kört runt 130 mil så här långt, mestadels på tekniska stigar i Hellas och Sörmlandsleden.

Kan bekräfta problemen Glitch nämner, dvs. bakhjul som kräver lite kärlek, styrlager med dålig precision. Jag har dessutom lyckats böja sadelstolpen (utbytt) efter en tung nersittning och knäckt 2 växelöron (fö. på exakt samma ställe i Hellas. Vad är oddsen för det?).

Med detta sagt så är jag ändå rätt nöjd. Tycker cykeln tålt allt stryk den fått ganska bra, geometrin passar mig, och dom hydraliska diskbromsarna är en fröjd.

Vill dock påpeka att årets Caldera har nedgraderats och motsvarar väl mer förra årets Cinder Kone. Kula 2006 är väl den som liknar Caldera 2005 mest om man vill jämföra.

Thomas

Caldera eller tysk?
Det blev en Caldera trots att alla tyckte att en Poison var ett bättre val. Jag vet att ni har rätt, men jag är ändå väldigt nöjd. Den är precis vad jag vill ha. En cykel med bra kvalitet, helt okey komponenter, köpt från en schysst cykelbutik och framförallt: jag fick den direkt. Jag tror att jag kommer att vara nöjd med denna ett bra tag, och när det blir dags att köpa nytt får jag blicka mot landet i söder igen. Jag vill ändå tacka er för all den input ni gett mig!

Caldera eller tysk?
Om nu någon i alla fall gräver i den här tråden kan jag tillägga att du kom till en telefonsvarare med menyval. Dvs. du trycker 1 för att komma till orderavdelningen 2 för något annat osv. Lite knepigt om man inte kan tyska för då 'lägger de på' efter en stund :)

/C

Caldera eller tysk?
joo, jag ringde igen, o tryckte ett, och sedan ett igen, då kom jag till slut fram till en tjej, jag frågade om engelska funkade, no pliiis cål tomorov fick jag till svar...

Caldera eller tysk?
Kul att du kom till skott med cykelköpet. Även jag funderade på ett tysklandsköp innan jag kom fram till samma som du, det är NU! jag vill ha en ny cykel.

Tillbaka
Topp