Camelbak vs Biltemas vätskeryggsäck

Någon som har testat båda dessa och kan säga om det är någon större skillnad på dessa..
Kikat på typ..
camelbak hydrobak 1.5 liter 390 kr
Biltema vätskeryggsäck 1.5 liter 249 kr
Camelbak classic 2 liter 480 kr

Ge mig gärna lite input..ska köra den under jackan på vintercykling och sedan ev på mtb i sommar..

Man får väl lite bad man betalar för brukar det heta ju.Jag kör USWE's vätskesystem sitter fruktansvärt är med fyra fastband ihop till en centrum del gämfört med dom flesta andra som har 2st remmar typ ryggsäck med en mitten rem som håller ihop dom=Sitter inte fast och hoppar och far jag vet köpte en billig modell förut.Nu kommer det bästa Uswe kör med hårda plastpåsar som man bara byter ut.Många andra kör någon latex/gummi påse häller du i lite energidryck så kommer du aldrig få bort smaken efteråt med denna så i med en ny påse tror typ att 5st kostar 150kr.Jag kör med min jämt och polaren springer med sin bra dämpning i väskan alltså.

Bilagor

• image.png
    image.png
    149.2 KB · Besök: 230
Nisse 40+: Hur är passformen ..dvs hur sitter dessa två på ryggen? Hur är det med kvalité på munstycken? Och är det någon skillnad på funktion i kyla?

Kanglou : Det där verkar vara fina ryggsäckar men jag vet inte om jag tänker lägga ut så mycket pengar då det är mest tänkt som vätske behållare (helst undrar jackan) nu på vintercyklingen.

hjortens80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nisse 40+: Hur är passformen ..dvs hur sitter
> dessa två på ryggen? Hur är det med kvalité
> på munstycken? Och är det någon skillnad på
> funktion i kyla?
>
> Kanglou : Det där verkar vara fina ryggsäckar
> men jag vet inte om jag tänker lägga ut så
> mycket pengar då det är mest tänkt som vätske
> behållare (helst undrar jackan) nu på
> vintercyklingen.

Så du ska inte köra camelback på sommaren?Varför inte då?Det är väl då man behöver mera vätska än att hålla på att trassla med Flaska på ramen?

Nja..mycket möjligt att jag kör på sommaren också..men min första tanke är iallafall att slippa frusen vätska under distanspassen på mtb under vintern

Kanglou skrev:
> hjortens80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nisse 40+: Hur är passformen ..dvs hur sitter
> > dessa två på ryggen? Hur är det med kvalité
> > på munstycken? Och är det någon skillnad på
> > funktion i kyla?
> >
> > Kanglou : Det där verkar vara fina
> ryggsäckar
> > men jag vet inte om jag tänker lägga ut så
> > mycket pengar då det är mest tänkt som
> vätske
> > behållare (helst undrar jackan) nu på
> > vintercyklingen.
>
> Så du ska inte köra camelback på
> sommaren?Varför inte då?Det är väl då man
> behöver mera vätska än att hålla på att
> trassla med Flaska på ramen?

Dubbla flarror och grejerna i cykeltröjan föredrar jag på sommaren och vintern om det inte är jävligt kallt.

Det gäller bara att vara snabbast så hinner man dricka medans man väntar på polarna som kommer efter. det funkar att dricka på lättare partier och grusvägar mellan stigarna också när man lärt sig.
Undantag givetvis på riktigt långa turer med lunch, bira +ANNAT

Man får inte snurra på slangen till Biltema-blåsan, då börjar det läcka vid gängerna. Annars har min funkat bra. Munstycket håller tätt och det rinner tillräckligt bra.

Q&D skrev:
> Man får inte snurra på slangen till
> Biltema-blåsan, då börjar det läcka vid
> gängerna. Annars har min funkat bra. Munstycket
> håller tätt och det rinner tillräckligt bra.

Mmm..jag är rädd för att det ska bli lättare läckage på den billiga från biltema ..annars så verkar den bra med både bröst och midjebälte :/!

Lutar åt en camelbak rouge 2 L eller classic 2 L som har bröst rem iallafall..hydrobak verkar liten och smidig men är rädd att den halkar runt samt det inte får plats någon pump i den!?

hjortens80 skrev:
> Nisse 40+: Hur är passformen ..dvs hur sitter
> dessa två på ryggen? Hur är det med kvalité
> på munstycken? Och är det någon skillnad på
> funktion i kyla?
>
Jag märker inte av biltemaryggan öht. liten och nätt.
Camelbaken (Lobo) märks mer men det beror ju mest på dubbla mängden vätska såklart. Mycket smidig även denna fast den är fullastad.
Har även en MULE för heldagsturerna, lite större såklart men funkar bra även den!

Jag hade önskat bättre flöde i munstycket på biltemaryggan, men det går nog att fixa till.
Camelbaks munstycken är ju suveräna (enligt mig iaf.)

Är det riktigt snorkallt fryser vattnet i slangen på båda, men det ska mycket till. Då krävs någon form av isoleringsstrumpa. Man får dricka ofta!

F.ö. finns det plats i biltemaryggan till en mindre pump och reservslang, blir bara ytterst lite knöligt! :)

Är det någon fler som haft problem med att det börjar läcka med biltemas ryggsäck...?

Verkar finns isolerad slang som tillbehör till camelbak ryggsäckarna vilket verkar bra...lutar år en classic camelbak just nu..

hjortens80 skrev:
> Är det någon fler som haft problem med att det
> börjar läcka med biltemas ryggsäck...?
>
> Verkar finns isolerad slang som tillbehör till
> camelbak ryggsäckarna vilket verkar bra...lutar
> år en classic camelbak just nu..

Ja, min började läcka efter några år.

Nisse 40+ skrev:
> Är det riktigt snorkallt fryser vattnet i slangen
> på båda, men det ska mycket till. Då krävs
> någon form av isoleringsstrumpa. Man får dricka
> ofta!
>

Du kör väl inte utan sprit i blåsan!? Minst 25% vid -10 grader ska det vara :)

hjortens80 skrev:
> Är det någon fler som haft problem med att det
> börjar läcka med biltemas ryggsäck...?

Efter att jag drog åt slangen ordentligt så har den aldrig läckt mer för mig.(Det finns en o-ring som tätar)

Q&D skrev:
> Nisse 40+ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det riktigt snorkallt fryser vattnet i
> slangen
> > på båda, men det ska mycket till. Då krävs
> > någon form av isoleringsstrumpa. Man får
> dricka
> > ofta!
> >
>
> Du kör väl inte utan sprit i blåsan!? Minst 25%
> vid -10 grader ska det vara :)

Ha ha! :) Ja det hade behövts även vid Adventstur en fast att det var + grader! Det hade gjort gott invärtes, jäklar vad jag frös!!

Jag har lite olika vätskeblåsor och alla funkar hyfsat men de från Camelbak är bökigast att rengöra. Det kanske Camelbak har åtgärdat? Source gillar jag bäst av de jag har.

Arnesson skrev:
> Jag har lite olika vätskeblåsor och alla funkar
> hyfsat men de från Camelbak är bökigast att
> rengöra. Det kanske Camelbak har åtgärdat?
> Source gillar jag bäst av de jag har.

Source är riktigt bra grejjer.

hjortens80 skrev:
> Någon som har testat båda dessa och kan säga om
> det är någon större skillnad på dessa..
> Kikat på typ..
> camelbak hydrobak 1.5 liter 390 kr
> Biltema vätskeryggsäck 1.5 liter 249 kr
> Camelbak classic 2 liter 480 kr
>
> Ge mig gärna lite input..ska köra den under
> jackan på vintercykling och sedan ev på mtb i
> sommar..

Har en biltema 1.5.Kvalitetskänslan är väl typ ..biltema men den har funkat helt ok. Sitter bra på ryggen och munstycket är "robustare" än camelbakens, dock är påfyllning och rengöring ganska bökig tycker jag. Frugan har en Camelbak hydrobak 1.5 och är mycket nöjd. Sitter perfekt rymmer dock inte mycket utöver vätskan.Klent bitmunstycke i silicon som gick sönder på tredje rundan. Lättare rengöring och påfyllning än biltema tack vare större påfyllningshål.
Har numera en Bergans rondane 6l som jag köpte för 399 (halva priset) på XXL förra året. Enligt mina personliga preferenser tycker jag den har tåligare bitmunstycke, är mycket lättare att rengöra och fylla på än Camelbak då man öppnar hela ovansidan som en påse. När den ska förslutas så överfyller man den lite, viker ner en "flärp" och trär på en klämma. Går mycket snabbare än när jag fyller frugans hydrobak pga Camelbakens lite knöligare vridlock och eftersom det knappt blir kvar någon luft som måste ut. Får plats pump reservdelar och extraplagg och lite färdkost utöver vätska, vilket jag uppskattar. Kvalitetskänsla Camelbak vs Rondane är oavgjort och betydligt bättre än Biltemas. Mina personliga preferenser som sagt :)

Om man bara kör med vatten..behövs det rengöras ofta då? Blir nog en beställning på en classic eller hydrobak idag..
Måste man toppfylla så all luft försvinner i camelbaken?

Har bara prövat Biltemas variant, men den funkar bra. Tillräckligt med plats för slang, pump och reservdelar.
Hade dock varit trevligt om den hade funnits i annan färg än svart.

hjortens80 skrev:
> Om man bara kör med vatten..behövs det rengöras
> ofta då? Blir nog en beställning på en classic
> eller hydrobak idag..
> Måste man toppfylla så all luft försvinner i
> camelbaken?

Jag sköljer ur dem efter varje gång och rengör nån gång ibland typ på känsla...har inte blivit sjuk än;) munstycket diskar jag dock av varje gång.
Du vill absolut få ut så mycket luft som möjligt så du slipper skvalpet. Ganska jobbigt faktiskt om det kluckar bakom öronen när det blir gropigt(tycker jag).Brukar vända upp och ner på påsen när den fyllts och pressa ur luftbubblan ur munstycket tills det bara kommer vatten.

Lättast är att skölja ur blåsan och sedan fylla den med vatten och pressa ut all luft, även i slangen och munstycket. Då håller systemet sig friskt även om den står ett par veckor. Det är om det är blött och luft kvar i blåsan som det kan bildas mögel och dålig lukt.

Har kört med Biltemas rygga i snart 2 år. Funkar utmärkt, och går att få med pump, slang o lite verktyg. Fyller man inte fullt går det få med en regnjacka också. Ett större hål i munstycket så blir flödet bra, och ett buntband håller gummimunstycket kvar även om man är lite våldsam. Med tanke på hur ryggan ( och kläderna ) ser ut efter dagens 2 timmarstur i regn och lervälling så känns det bra att den inte kostar mer än vad den gör. Vore den dyr skulle man känna pressen att behöva tvätta och sköta om den.

Tillbaka
Topp