Mange Campa
Aktiv medlem
Campagnolo-vev passar ej på fauber-fyrkantsaxel
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nyputsade och smorda Shimano Tourney-bromsar (långa 72 resp 79 mm) med nya Ultegra-klotsar ser bra ut. Hoppas det funkar bra också... ?
Det är en 70/80-tals gubb-räcer med skärmar egentligen, och som ska få tillbaka skärmar när den är färdig. Original-hjulen är nästan lika stora vid broms-banan, men original-däcken är dock 32-630.Du lär få stopp på ekipaget. Med tiden. Om det inte regnar ?
Den ramen verkar gjort för större hjul.
Den blir riktigt charmig den där efter allt jobb!Lite fler detaljer på plats. Bara bromskablar, kedja och kortare styre kvar, sen rullar det... :)
. Hur fan gick detta till?
Tjusigt.
Gjorde en reflektion, sitter inte framväxeln lite för högt? Kan vara bildvinkeln förstås.
??? Originalförespråkare med stil? ?. Hur fan gick detta till?
Nej, ett spöke fick mig att skriva i fel tråd??? Originalförespråkare med stil? ?
Brooks är väl standardsvaret om det skall vara retro men kanske för dyrt. Velo Orange? Kostar kanske samma som lättillgängligare Brooks när man räknat in frakt och tull/moms. Har för mig att Ergon har moderna handtag som går att få i lite retro brun färgsättning…?Någon som kan tipsa om passande handtag? Gärna retro-stil...
Jag håller på med ett liknande projekt, en Monark Sport Racer från 1982 (om min research stämmer). Jag har haft lite problem med att få av vev-lagret och har letat länge på nätet efter liknande, tills att jag hittade din tråd. Mitt ser exakt ut som det du har, så tänkte kolla hur du bar dig åt för att få loss det?Hej! Håller på att uppgradera en gammal Crescent med smitt Fauber-vev för att montera nyare vev för fyrkantsfäste. Men jag upptäckte att mitt begagnade Campagnolo-drev inte riktigt vill tryckas in ordentligt på fyrkantsaxeln. Hur göra? Finns det olika standarder på fyrkant, trots att de nästan är lika?
Ja, Brooks hade några fräsiga varianter... men 400 kr är ok i sammanhanget.
Tack för tipset. Vi får se vad det blir till slut...
Kork är ett naturmaterial, antagligen trevligare att hålla i både sommar och vinter. Dock är Ergon till endast 40% kork så de är kanske bara till 40% trevliga att hålla i. Vad vet jag?Är kork bra eller korkat?
Tänkte mest att kork kanske kan smulas sönder efter ett tag..?
Jag har blivit lite förtjust i Monark "blå blixten". Får jag tag i en sån skulle jag försöka renovera den lite mer försiktigt (dvs mer original-likt) än vad jag gjort med nuvarande Crescent. Min cykel är ju i princip slaktad, men en riktig klassisk stål-räcer med lödd ram hade jag varit försiktig med.Jag håller på med ett liknande projekt, en Monark Sport Racer från 1982 (om min research stämmer).
Funkar perfekt på min cykel. Kort slag, bra kraft.Inte säker på detta själv, men brukar inte pull ratio på shimano- och campagnolobromsar vara annorlunda? Dvs om du har campareglage så kommer det inte funka helt 100 med shimanobromsar.
Glädjer mig att höra! Har du fått möjlighet att ta en premiärtur?Funkar perfekt på min cykel. Kort slag, bra kraft.
Nja, har bara cyklat korta sträckor för att testa växlar och bromsar. Men den känns fräsch och det beror nog mest på de nya hjulen...Glädjer mig att höra! Har du fått möjlighet att ta en premiärtur?
Har försökt ett bra tag med mejsel + hammare för att försöka få upp låsmuttern på vänster sida, men den vill inte lossna... Så jag antar att jag får beställa en sån där haknyckel!Sök efter Fauber-nav på Google så kanske du hittar bättre och tydligare beskrivningar än vad jag kan erbjuda,
t.ex.:
![]()
Fauber religion! En total guide!
Efter att ha gjort en liten guide om Fauber-vevlager blev jag tillfrågad hur jag fick itu veven i första hand. Naturligtvis är det i alla re...livetpaenvelosolex.blogspot.com
Men det som kännetecknar Fauber är att på vänster sida är alla gängor (bl.a. lagerskål) vänstergängade samt höger sida högergängade.
Men jag började med att skruva ut vänster sidas låsmutter med en fläns-/haknyckel med två pinnar. Sen var det ganska enkelt att även skruva ut lagerskålen. Allt vänstergängat.
Sen fick jag smörja rikligt med 5-56 och med ett dorn knacka ut lagerskålen i ramen, också denna vänstergängad. Problemet är att dessa båda lagerskålar kan vara fastrostade, men det var inte mina.
När vänster är ur kan du lossa hela vevaxeln och lirka ur den lite åt höger sida och på så sätt knacka ut höger lagerskål, som då är högergängad.
Just nu ligger den mest i delar men hittade en exakt kopia på nätet:Jag har blivit lite förtjust i Monark "blå blixten". Får jag tag i en sån skulle jag försöka renovera den lite mer försiktigt (dvs mer original-likt) än vad jag gjort med nuvarande Crescent. Min cykel är ju i princip slaktad, men en riktig klassisk stål-räcer med lödd ram hade jag varit försiktig med.
Har du bild på din Monark?
Jag såg en liknande cykel idag som hade samma vev som du på bilden. Och det verkade vara Fauber-vev med fyrkantsfästen. D.v.s. samma JIS-axel som jag försökte bygga i början av denna tråd. Så håll koll på vilken typ av ny axel du behöver... Det är en jungel... ;)Men det där vevpartiet ser ju ut som ett "riktigt" racer-nav med fransk eller ita-gänga? Ser inte ut som fauber...
Tack för hjälpen! Jag beställde faktiskt en XLC Haknyckel och lyckades äntligen få upp låsringen. Nu återstår bara skålarna, vilka verkar sitta även de rätt hårt... men efter det så blir det rengöring och beställning av nya prylar. Är sugen på att göra om den till en singlespeed faktiskt.Jag såg en liknande cykel idag som hade samma vev som du på bilden. Och det verkade vara Fauber-vev med fyrkantsfästen. D.v.s. samma JIS-axel som jag försökte bygga i början av denna tråd. Så håll koll på vilken typ av ny axel du behöver... Det är en jungel... ;)