Canyon endurace cf 7.0 mellan två storlekar?

Puppetz

Medlem
Hej.
Går i tankarna, att beställa en canyon endurace cf 7.0.
Ligger mellan två storlekar och undrar hur ni tänker här inne.
Jag äger just nu bara en nishiki rush hybrid. Men vill börja cykla lite mer med "riktig" cykel. Har ingen vana av bockstyre och helt ny på det, för er info.
Lite info om min kropp.
170cm/64kg
Innerben: 82cm
Apindex:174cm
Tränat både innebandy, löpning och gym hela livet, så ändå ok tränad.
Så till frågan. Vilken storlek tror ni passar en nybörjare på cykel som inte är van vi racer hoj?
Har lite mått här med att se:)
No image available for this bike.No image available for this bike.
Canyon Endurace CF 7
2024: XS
Canyon Endurace CF 7
2024: S
Choose Baseline
Reach370375
Stack548568
Top Tube (effective)522533

Jag hat samma mått som du - 170 med 82 cm innerbensmått. Jag har tidigare haft en Ultimate i strl S med 546/375 i stack och reach.

Det ser ut som om reach bara ökar 5 mm mellan XS och S - knasigt, när stacken ökar hela 20 mm. 5 mm kan du enkelt justera med längre / kortare stam. Slutsatsen är att med de måtten får du helt enkelt fundera om du vill ha en upprätt eller väldigt upprätt sittställning.

Jag hade valt XS pga lite rejsigare sittställning, men det är bara min åsikt.

Jag hat samma mått som du - 170 med 82 cm innerbensmått. Jag har tidigare haft en Ultimate i strl S med 546/375 i stack och reach.

Det ser ut som om reach bara ökar 5 mm mellan XS och S - knasigt, när stacken ökar hela 20 mm. 5 mm kan du enkelt justera med längre / kortare stam. Slutsatsen är att med de måtten får du helt enkelt fundera om du vill ha en upprätt eller väldigt upprätt sittställning.

Ja det skiljer ju en del i stack. Frågan är hur upprätt man blir. Vill ju inte sitta som på en damcykel:) tänkte testa en trek domane. Den verkar var snarlik i stack och reach.
Men tack för dina tankar✌️

Ok. Det lutar mest åt en S.
Tack för svar.
Är du nöjd med cykeln?
Alltså min Canyon är rätt gammal vid det här laget, men jag är otroligt nöjd med cykeln. Köpte ramset och flyttade över komponenterna, vilket är väldigt bra sätt att utröna hur bra ett ramset egentligen är. Skulle jag köpa cykel idag skulle jag starkt överväga Endurance. Den där creme-vita varianten ser rätt trevlig ut. Det finns andra aspekter att fundera över mellan storlekarna. Vevarmslängd och styrets bredd.

Canyon har ju många storlekar, det skiljer bara 1 cm i längd mellan xs och s.
XS motsvarar en 54:a och s motsvarar en 55:a.
Jag hade valt xs.

Jag har för mig att jag har sett ett diagram över hur Canyon rekommenderar storlekar, men jag hittar inte den nu. Det kan ha varit för en annan modell jag såg den.

Jag har köpt två cyklar med Canyons rekommenderade storlek till två olika personer, väll uppmätta enligt konstens alla regler. Båda har blivit för små. Om jag köper Canon igen så kommer jag inte gå på deras rekommendation utan studera geometri och mått på något annat sätt.

Jag har köpt två cyklar med Canyons rekommenderade storlek till två olika personer, väll uppmätta enligt konstens alla regler. Båda har blivit för små. Om jag köper Canon igen så kommer jag inte gå på deras rekommendation utan studera geometri och mått på något annat sätt.
Om man går på Canyons rekommenderade storlek hamnar jag på en något stor (lång) cykel så det är individuellt precis som du säger.

Om man skulle ville har samma styrhöjd på S som på S blir effektiva reachen precis 1 cm kortare på XS. Det skulle man kunna kompensera med en 1 cm längre stam, men den modellen kommer med integrerad styr-stam kombo som är 1 cm kortare och 2 cm smalare på XS. Jag har läst att man officiellt inte kan byta kombon, men att det går i praktiken efter köpet. Undrar dock om vajer och bromsslang inte blir för korta.

Jag är längre och skulle ville sitta så låg som på XS. Antar dock att de flesta som välja komfortracer vill sitta lite högre.

Jag gissar på S till TS, framförallt för att XS har 80 mm stam och 370 mm styrbredde.

Alltså min Canyon är rätt gammal vid det här laget, men jag är otroligt nöjd med cykeln. Köpte ramset och flyttade över komponenterna, vilket är väldigt bra sätt att utröna hur bra ett ramset egentligen är. Skulle jag köpa cykel idag skulle jag starkt överväga Endurance. Den där creme-vita varianten ser rätt trevlig ut. Det finns andra aspekter att fundera över mellan storlekarna. Vevarmslängd och styrets bredd.
Ja detta med vevarmslängd har jag börjat följa lite diskussioner om. Men kan ju inte säga, att jag blir klokare av dem:)
Men har 170 vevar på hybriden och är 172,5 på S i endurace modellen. Tror nog inte det är märkbart?

Tack för alla tankar och inputs av er här✌️
Jag lutar mer åt en S. Jag vill inte sitta för racigt och tror nog S med lite högre stack blir bra för mig.
Men tankarna kommer nog snurra ett par varv till innan jag bestämmer mig.

Ja detta med vevarmslängd har jag börjat följa lite diskussioner om. Men kan ju inte säga, att jag blir klokare av dem:)
Men har 170 vevar på hybriden och är 172,5 på S i endurace modellen. Tror nog inte det är märkbart?

1,5% skillnad is vevarmslängd är försumbart. Skillnaden på stammen och styrbredden är dock relevant.

Tillbaka
Topp