Canyon Grand Canyon:ON

Söker en el-MTB till sambon och vi cyklar mest XC och stigcykling med snälla single-tracks.

Jag har googlat mycket och många verkar nöjda med Canyons cyklar generellt, även om det finns vissa som har mindre bra erfarenheter.

Vi kollar nu specifikt på Canyons modeller Grand Canyon:ON 7 och 8.
Är det någon som har erfarenhet av dem och några positiva eller negativa omdömen?
All feedback är intressant.

Vi har även kollat in Merida eBIG.NINE 400 och 600.

Other than for commuting, I would not recommend an eMTB hardtail.
I understand the cost difference is significant and the maintenance is far more involved but the added weight of the bike makes our Swedish trail (not gravel road for which this would be fine) far more taxing on frame and components than one would think and not having the dampening of a rear shock is extremely detrimental to both parts and riding experience.
Canyon bikes are fine, especially if you are an average or above-average bike mechanic and do not need help for most things as long as you can get your hands on the correct part.

Jag har en Grand Canyon:ON 7 som mestadels används för pendling med två barn i cykelvagn bakom. Har kört kortare stigsvängar med den och vet väl inte om jag skulle rekommendera att ha just den som stigcykel.
Hojen är tung, gaffeln är en enkel fjädergaffel som inte ger någon vidare bra känsla.

Som pendlarhoj, gruscykel eller liknande kan jag rekommendera 7an. Annars gå på 8an eller köp en bra FS-cykel utan motor för samma pengar som 7an kostar. Om det är ett alternativ att vara utan motor

Tack för mycket bra åsikter. Det är inget alternativ för henne att vara utan motor. Jag kör motorlöst men för att vi ska kunna åka tillsammans behöver hon motorstöd eftersom hon har nedsatt lungfunktion.

Enligt spec verkar ON:8 tyngre än ON:7, men det är alltså bättre dämpare som gör 8:an betydligt bättre?
Går inte batteriet ta in för att ladda? Måste man ta in hela cykeln, eller dra ut kabel ända till cykeln?

Senast ändrad:
Jag hade då gått på 8an för att få bättre cykling på stigen. Original så laddar man batteriet när det sitter i cykeln. Men finns adapter att köpa för att kunna ta in och ladda batteriet när det inte sitter i ramen. Åtminstone på min är det Så

Vet inte exakt vad som skiljer mer än bättre gaffel på 8an, olika motorer, drivlinan och dropper post på 8an. 8an är en bättre cykel för stigen helt enkelt

Det finns inte så stora fördelar att ha en HT eMTB. FS ger enormt mkt bättre komfort och framkomlighet.

En Neuron:ON är MYCKET mer cykel. Tror det kommer en ny modell väldigt snart om den inte redan har kommit. Ska vara mer lik Spectral o Strive i formspråket.

Å andra sidan är 25 000 kr för en eMTB ganska svårslaget (Canyon:ON 7)...

Okey. Jag tittade på
  • ON:7 (Bosch Performance Line CX, 750 Wh, Rockshox Judy Silver) för 38.799:-
  • ON:8 (samma motor& batteri men FOX 34 AWL och andra bromsar mm) för 44.699:-
Så även Neuron:ON 6 (Shimano EP600, 630 Wh, FOX 34) för 44.699:- är kanske ett alternativ. Jag vet inte hur mycket det skiljer mellan 630 Wh och 750 Wh.

Senast ändrad:
Har just chattat med Canyon, och om jag förstod honom rätt: i modellerna med Bosch-drivning så sitter batteriet integrerat så det kan bara laddas på plats. För modellerna med Shimano så går det i regel att ta loss batteriet för att ladda.

Nu gillar jag i och för sig Bosch mer än Shimano. Har inte heller koll på batteristorleken. Men om jag tvunget skulle välja Grand Canyon hade jag valt den för 25 000 kr. Hade jag velat lägga det dubbla (nästan) hade jag absolut tittat på Neuron:ON istället.

Tillbaka
Topp