Canyon Inflite storlek

Jan Ullrich

Aktiv medlem
Canyon Inflite storlek
Hej,

är ute efter att köpa en ny Canyon Inflite för att pendla/träna på. Är det nån som har uppfattning om storleken ?
Hamnar på en Large i deras PPS. Jag är 184,5 cm men ändrar jag längden till 184 hamnar jag på en medium. "Size down" är väl den allmänna rekommendationen men känner mig osäker här, sitter på 78,5-79 cm ungefär i sadelhöjd. Nån som har en som kan ge lite input ?

Senast ändrad:
Canyon Inflite storlek
Båda kommer funka för dig. Alltså M eller L. Jag är precis lika lång som du och sitter på 79cm. Jag har kollat på Inflite för att tävla i CX, då hade jag kört en M och satt på en längre stam eller beställt med längre styre om jag kört deras integrerade styre. Mest för att jag hatar att ha en cykel som känns stor när man ska hoppa på/av så mycket.

Om du köper med deras egna styre så är det ganska lynnigt att jämföra med "vanliga" styrstammar/styren. Mitt 110mm Canyon H36 är snarare en 130-stam om man jämför med standard-setups.

Är ju enklare om du inte kollar på de "billigare" modellerna, som har vanligt stam/styre. Då är det bara att byta, förutom att det är 1/4" rör då.

Senast ändrad:
Canyon Inflite storlek
landen sa:
Båda kommer funka för dig. Alltså M eller L. Jag är precis lika lång som du och sitter på 79cm. Jag har kollat på Inflite för att tävla i CX, då hade jag kört en M och satt på en längre stam eller beställt med längre styre om jag kört deras integrerade styre. Mest för att jag hatar att ha en cykel som känns stor när man ska hoppa på/av så mycket.

Om du köper med deras egna styre så är det ganska lynnigt att jämföra med "vanliga" styrstammar/styren. Mitt 110mm Canyon H36 är snarare en 130-stam om man jämför med standard-setups.

Är ju enklare om du inte kollar på de "billigare" modellerna, som har vanligt stam/styre. Då är det bara att byta, förutom att det är 1/4" rör då.

Tack, bra input om styret! Lutar åt att välja medium ändå. Känns som att den blir smidigare i medium om det inte blir för mycket drop.

Canyon Inflite storlek
Jag är 178 med benlängd på 86 och jag beställde en M. Är mitt mellan S och M och jag brukar gilla rymligare cyklar då jag vill ha ganska rymligt då jag står upp och trampar. Egentligen får jag S av PPS men går jag upp 1cm så blir det M.

Med det sagt så blir det här min första "bockstyrecykel" någonsin, men på mtb så väljer jag 10 gånger av 10 den större storleken och sätter på kortare styrstam om behovet finns.

Angående styret med integrerad styrstam så var jag i kontakt med dem och ville byta till ett med kortare stam, men blev rekommenderat att först prova med orginal. Skulle tydligen inte vara några som helst problem att få byta sen om jag trots allt vill ha kortare.

Canyon Inflite storlek
Det viktigaste är komforten och känslan av kontroll tror jag.

Man märker små förändringar efter kanske flera timmar i sadeln.

Är 178 och 84 benlängd 62 armlängd valde en M ram på en ultimate fast jag låg precis på gräns mot S. Domnade något i händerna efter ca 2,5 h.

Gjort små justeringar på några mm åt gången som skjutit fram och vinklat upp sadeln ~2-3 mm och flyttat bromshandtagen bakåt.
Kanske måsten jag även bli starkare i bålen också så blir det nog perfekt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp