Canyon Nerve AM 5.0 eller XC 6.0

Toubkal

Medlem
Hej,
efter att min tidigare helt odämpade MTB blivit stulen är jag nu sugen på något heldämpat och undrar vad som är klokast val av dessa två, som jag kommit fram till passar min ambitionsnivå och plånbok. Större slaglängd på AM, fast också något tyngre. Båda kostar lika mycket. Jag är 194 cm lång och väger 96kg. Har min vikt någon betydelse för val av slaglängd på gaffeln?
Själv tycker jag att AM är snyggast och det är ju inte helt oväsentligt...

Senast redigerad av en moderator:
Det hänger väll mest på hur du skall cykla ? Jag har för mig det skilljer någon grad i gaffelvinkel och så. Jag har en AM och tycker det är precis vad jag behöver. Den räcker till och med för enklare bikepark åkning.
/Svaje

Hej Toubkai.

Det beror på ditt användningsområde, såsom modelnamnen också antyder.

Jag kikade själv på dessa alternativ, alltså valet mellan Canyon Nerve AM och XC. Min tidigare cykel var en Kona Kula, alltså hardtail. Bollade detta lite med mina mtb tokiga vänner och de var överens om att 140 mm definitivt inte var för mkt för att köra den sortens lekfulla XC som vi kör. Själv tyckte jag ju då att 140 mm kändes oerhört mkt, med tanke på min tidigare 100 mm framgaffel.

I slutändan valde jag inte Canyon, utan en Lapierre Zesty 314. Det är Lapierres All Mountain model med 140 mm dämpning. Jag har inte en gång ångrat köpet utan Stortrivs med min cykel. Kör den mycket i Hellas mm och har även kört den i Järvsö Bike Park under föregående helg. Fantastisk cykel! Nu är det snarare så att jag leker med tanken på att uppgradera ett steg till ... Lapierre Spicy med 160 mm dämpning.

Din vikt spelar, i mina ögon, ingen roll. Detta iom att du kan justera lufttrycket i dämparna beroende på din vikt.

Min rekommendation, om du inte förstått det av mitt utlägg ovan, är att köra på Canyon Nerve AM. Just iom att det är en cykel som du kan använda till så mycket. Är din målsättning å andra sidan att köra snabba XC lopp så skulle kanske Nerve XC vara ett bättre val.

Jag har en AM hoj (dock av annat märke) och den är ju löjligt bra på att nöta teknisk stig. Att den sen går att lita på utför är ju ingen nackdel men som sagt, vad är dina planer?

Din vikt ska inte ha någon betydelse. Tyngre person = mer lufttryck och har du en fjädergaffel kanske du får ersätta den med en lite hårdare.

Jag valde också mellan Am och Xc. Nu valde jag jag Xc men det var bara för jag hittade den i outleten 6k billigare än den Am 6 jag egentligen ville ha. Ska du mest köra där det är lite backigt och gött, välj am . Där det mest är plant och trist, välj am för du kanske hittar någon go backe :) Det skiljer trots allt inte ens 1kg i skillnad mellan dem.

Tack för inputs, jag kommer mest köra där det är backigt, sen tycker jag att AM 5.0 snyggare än XC 6.0 så nu är en AM 5.0 beställd. Får se om det tar 1 vecka eller 1 år att få hit den...

Står inför samma val. Vilken skall jag välja om användningsområdet är Delsjön, Änggårdsbergen och Hisingsparken? Undrar hur AM 5.0 fungerar som stigcykel? Det kanske räcker med 120 mm slaglängd.

Har haft min AM 5.0 ett tag nu, och den har verkligen levererat. Den kan såklart inte vara bäst på allt, men den är helt klart bra på mycket.

Då lutar det mot att jag väljer en AM. Tittade närmare på AM 5.0 och AM 6.0. Fördelen med den senare är att gaffeln har variabel slaglängd. Sökte lite info om FOX 32 TALAS FIT RL och hittade en del synpunkter gällande service och garantin.

Någon här som som har erfarenhet av FOX 32 TALAS FIT RL?

Mångsidig=kul

Ställbar slag på nerve am= onödigt -den är kvick som den är med fullt slag och klättrar äckligt bra dessutom.

Skrivet av VeloLink igår 01:07 (Dölj användarens inlägg)
Skulle valt en AM för Göteborgsterräng. Har själv en XC 6.0 och hade idag valt en AM istället

Kapar lite jag oxå, Nerve verkar vara en möjlig framtida kandidat... Velolink skrev enligt ovan

Velolink, har du tid och möjlighet att specificera vad det är som gör att du skulle valt om idag? Hur resonerade du innnan du köpte XC-versionen och hur resonerar du med "facit i hand"?

Ciao
C

AM för att den passar de stökiga Happyrides'en som vi kör här i GBG. Saknar slaglängden speciellt där fram. Har man tänkt att köra happyrides och även ett par tävlingar så går det bra med en XC. Det räcker långt med ~100mm. Längre slaglängd är dock att föredra på de stökigare turerna.

Vad tror ni om min uppgraderingsidé som utgör en kompromissmellan AM och XC.

Någon gång kanske man får lite cash över till en ram på canyons outlet. Oftast är det Nerve XC som dyker upp där. I sådana fall byter jag över komponenter från min befintliga hoj. Dämparmässigt skulle detta innebära en Nerve XC med 140 mm RR Revelation fram (med u-turn) och medföljande 120 mm bak.

Är detta en bra idé eller är det bara dumsnålt?

Ciao
C

donc1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tror ni om min uppgraderingsidé som utgör en
> kompromissmellan AM och XC.
>
> Någon gång kanske man får lite cash över till
> en ram på canyons outlet. Oftast är det Nerve XC
> som dyker upp där. I sådana fall byter jag över
> komponenter från min befintliga hoj.
> Dämparmässigt skulle detta innebära en Nerve XC
> med 140 mm RR Revelation fram (med u-turn) och
> medföljande 120 mm bak.
>
> Är detta en bra idé eller är det bara
> dumsnålt?
>
> Ciao
> C

Dumsnålt, köp en AM istället och få en väl avvägd hoj som fungerar bra som helhet.

Sitter som så många tidigare än mig och funderar mellan AM och XC.

Har några frågor - Har kollar mest på AM 6.0 och undrar om ni med erfarenhet av den blivit störd av den relativt höga vikten, 13.5kg, när ni kör i lättare träng/stig?

När man läser äldre trådar här på forumet så kommer AM 5.0 upp men jag lyckas inte finna denna i canyons nuvarande sortiment. Har modellen utgått?

Tacksam för lite info. =)

Ok. Tackar. Kul att du gillar den. Kommer nog inte köra så många långlopp direkt, men söker en allround cykel som är fulldämpad och där verkar ju XC vara en bra kandidat. Nyckeln till framgång är ju givetvis att testa dom båda själv om möjlighet ges, men happy verkar onekligen vara en bra alternativ... Ngn med en AM?

Tillbaka
Topp