Canyon Neuron 7 beställd med XT men levererad med SLX komponenter

Mattias_74

Medlem
Hej
Fick idag äntligen min Canyon Neuron 7 som jag beställde för 2 månader sedan. Valde då en modell med XT växlar https://www.canyon.com/sv-se/neuron-7/50015845.html#productDetailModalTriggerGridContainer

Idag när jag satte ihop den såg jag att de istället utrustat den med SLX växlar.
Är det något att bry sig om? Hur står sig SLX vs XT? Kan man kräva att de skall skicka en ny cykel med rätt spec eller ett bra avdrag?

/Mattias

Maila/ring och fråga först vad som hänt, ta det därefter. Kan ju vara felskick eller brist på komponenter eller slarv.

Antar att det har med komponentbristen att göra.
Scrollar man ner i din länk står det;

Varning

Ändringar i den tekniska specifikationen kan ske utan förvarning. Fel och försumelser undantagna.
- (Kul att 'försummelser' är felstavat)
Men lite fult är det ju ändå, speciellt om det inte reflekteras i priset. Hör efter med dem.

Bikeradar har en rätt bra jämförelse här: https://www.bikeradar.com/news/shimano-xt-m8100-vs-shimano-slx-m7100/
Eller denna video från GMBN:

Andra märken ger dig antingen bättre komponenter, skickar det som beställts efteråt alt kompenserar dig för mellanskillnaden. Du kan ju alltid returnera cykeln om du inte får ngn respons från Canyon. Jag hade begärt kompensation.

SLX är för övrigt helt ok. Är det bara derailleur som är fel eller även växelväljaren?

Nu vet jag inte vad du avser med "växlar", men det kan vara värt att betänka att bakväxelföraren är det minst viktiga i sammanhanget. Kassett, kedja och växelreglage betyder mer för prestandan. Kolla därför i första hand om de stämmer med specen. Det är väldigt vanligt att man slänger på en fin bakväxel och sen snålar på resten eftersom 99% av köparna har noll koll på vad som faktiskt gör skillnad.

Nu vet jag inte vad du avser med "växlar", men det kan vara värt att betänka att bakväxelföraren är det minst viktiga i sammanhanget. Kassett, kedja och växelreglage betyder mer för prestandan. Kolla därför i första hand om de stämmer med specen. Det är väldigt vanligt att man slänger på en fin bakväxel och sen snålar på resten eftersom 99% av köparna har noll koll på vad som faktiskt gör skillnad.
Helt rätt! Om det är en lägre specad kassett men att cykeln kommer uppgraderad med t ex en XT-kassett så tycker jag att TS är kompenserad för den "sämre" växelföraren. TS får nagelfara specen i detalj helt enkelt.

Om reglaget är SLX förlorar man vad jag både "instant release" och "multi-release". Det sistnämnda är jag helt säker på att det saknas på SLX iallafall.

Instant release gör att den mot mindre drev direkt när man trycker på spaken och inte när man släpper spaken.

Multi-release gör att man kan växla mot mindre drev i två steg samtidigt genom att trycka spaken lite längre in.

Båda funktionerna är ganska trevliga tycker jag, speciellt instant release som gör växlingen snabbare, man slipper mellanläget som finns innan man släppt spaken.

Helt rätt! Om det är en lägre specad kassett men att cykeln kommer uppgraderad med t ex en XT-kassett så tycker jag att TS är kompenserad för den "sämre" växelföraren. TS får nagelfara specen i detalj helt enkelt.

Drivlinan ska vara full XT medan bromsar är SLX. Om bara bakre växelförare är bytt till SLX så skulle jag nog inte orka bråka. Är hela drivlinan och reglage bytt till SLX så skulle jag kräva lite bra grejer ur deras shop som kompensation.

Prisskillnaden är väl bara någrahundralappar på bakväxeln, men det är klart canyon skall kompensera dig för det.

Tycker för övrigt att multirelease är en av shimanos sämsta innovationer. Det blir alltid felväxlingar (2 steg isf 1) när man bombar på i stökig terräng.

Slänga på sämre kvalitet det har jag aldrig sett förr. Någon enstaka uppgradering har väl hänt, som en glad överraskning. Trist.

Slänga på sämre kvalitet det har jag aldrig sett förr. Någon enstaka uppgradering har väl hänt, som en glad överraskning. Trist.
Propain har gjort så men har sedan kompenserat genom att skicka de man skulle haft och man fått behålla det man fått till som varit fel iaf smådelar vet jag att de gjort så.

Jag fick också min canyon neuron 7 idag som jag väntat på sen i mars. Jag har fått genomgående xt komponenter iaf. Men bakdämparen verkar vara ett snäpp vassare evolve så det får man tacka för. Växlarna var uruselt inställda så fick börja om från början med lossa vajer och hela köret, nu går det fint. Fick lossa ett bromsok och rikta då det skrapade emot. Fick inga tubelessventiler. PTFE från bakaxelmonteringen hade läckt ut över hela bakväxeln. Annars en fin och väldigt rapp hoj efter första rundan idag. 171cm och beställde small, känns komfortabelt.

Nån form av kompesation måste du få om du hör av dig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp