Canyon Neuron el Spectral

• Trådstartare Trådstartare mej
  • Start datum Start datum

mej

Ny medlem
Har svårt att välja mellan Neuron (2019) och Spectral.
Föredrar stig - försöker undvika grusväg men åker inte heller till downhill-ställen. Däremot är stigarna där jag bor brötiga och kuperade med mycket rötter, stenar och lerhål.
Några råd till en kvinna på 166cm och 70kg som cyklat ett drygt år? Just nu kör jag på en HT med en liten dämpare men känner att jag vill uppgradera för mer komfort och slackare för ökat mod i nerförsbackarna (där jag har ambitionen att ta mig ner men inte köra fort), men vill inte heller kämpa allt för mycket i uppförsbackarna. Hur mycket dämpare är "lagom" egentligen...?

Senast ändrad:
Det är så extremt svårt att säga. Jag köpte precis en Commencal med 140/130 och hade nog ungefär samma kravspec som dig. Kan inte säga något annat än att jag är sjukt nöjd med den och det är inte cykeln som är den begränsande faktorn, det kan jag lova!
Och dagens hojar är så sjukt kompetenta också så även om du går på den som är mer kortslagig så borde den funka på dom andra grejerna ändå. Jag valde faktiskt bort Spectralen då jag kände att 160/150 var lite för mycket dämpning för mig.

Som sagt, det finns många olika filosofier och teorier men det fina är väl att du lär bli nöjd oavsett. Dagens cyklar är såpass kompetenta att det bara är lite olika saker man prioriterat.

Med detta sagt hade jag med ganska stor säkerhet valt en Spectral i ditt fall. Lite extra fokus på utför mot att det går lite långsammare uppför tror jag är en vettig kompromiss och något som kommer utveckla din cykling. Den funkar också bättre om du vill prova en park eller liknande framöver.

Har själv funderat på samma sak. Det känns som man får kompromissa lite. Vad för sorts cykling föredrar man? Personligen gillar jag långa skogsrundor med fokus på teknisk cykling både uppför och nerför. Nerför står jag inte på så bra och hoppar inte på de stora hoppen så jag kände att en Spectral var lite fel just för mig så jag valde bort den. Har hyrt Endurohoj när jag behövt sådan.

Senaste årsmodellens Neuron har de väl dessutom biffat till lite, samt 130 slag fram/bak så den känns lite mer allround nu än förut :)

Samma vånda här! I mitt fall är det långa transportsträckor och om sanningen ska fram ganska lite stig även om ambitionen finns där att ta sig till platser med mer stigar via bil.

Har bara cyklat på den "gamla" Neuron och den hade nog inte varit ngt för dig då den är ganska XC-orienterad. Så köp ingen begagnad Neuron eller Nerve.

Den nya Neuron däremot, är nog lite mer allsidig. Lagom spec o geo samt ganska lätt också, ung kilot lättare än Spectral (beroende på version så klart). Att den är lätt och, vad jag har läst, är mer effektiv på platten o uppför gör nog att jag lutar åt den före Spectral. Hade jag kört uteslutande stig så hade nog Spectral varit mitt val av de två.

mej sa:
Har svårt att välja mellan Neuron (2019) och Spectral.
Några råd till en kvinna på 166cm och 70kg
Är man 166 cm vill man typiskt ha 482 mm avstånd till styret (måttet reach + längd på styrstam).

2019 Neuron AL har för långa sadelrör i förhållande till reach, funkar dåligt om man är kort. Inte så bra. Exakt samma ram på dam- och herrmodellerna. Jag skulle undvika Neuron AL.

2019 Neuron CF har 4 cm kortare sadelrör än AL-modellerna, vilket är mycket bättre. Även här exakt samma ram på dam- och herrmodellerna.

Bra val är Neuron CF 8 som har exakt samma utrustning i dam som herr, men olika ramfärg, där dam är snyggare https://www.canyon.com/sv-se/mtb/neuron/2019/neuron-wmn-cf-8-0.html
Neuron CF 9 i dam är också bra https://www.canyon.com/sv-se/mtb/neuron/2019/neuron-wmn-cf-9-0.html medan motsvarande herrmodell har fått någon lustig drivlina med två klingor fram ??? jag förstår ingenting...

Ramstorlek Medium har 29" hjul vilket är bra, 440 mm sadelrör funkar väl nästan*, 433 mm reach med standard 50 mm styrstam blir det 483 mm till styret = perfekt. Med utrymme att byta stam +/- 10 mm om du vill ha lite kortare eller längre än "normalt".

*= 125 mm dropper funkar nästan garanterat, med lite tur funkar även en 150 mm dropper, om det är en bra modell med låg stackhöjd.

Tack för alla bra tips och länkar! Känner att jag vill ha 27,5'' och singelklinga så är nu huvudkandidaterna Spectral WMN CF 7.0 eller Neuron WMN CF 8.0 (S). Prislappen är liknande, likaså ingen jätteskillnad på vikten. Ev får den kortare leveranstiden på Spectral avgöra, hoppas det är som någon skrev att jag blir nöjd oavsett beslutet :)

Small känns ynkligt. Min dotter är 14 och år 160 cm lång. Spark 29" i kolfiber stl Medium med 130 mm gaffel och 120 mm fjädring bak. 440 mm sadelrör. Får plats med 125 mm dropper. Reach 428 mm + 50 mm stam = 478 mm avstånd till styret. Inte helt olik Neuron CF. Bor du i Sthlm kan du få provcykla en cykel i rätt storlek :)

Bilagor

• Spark.png
    Spark.png
    573.4 KB · Besök: 129
2019 Spectral CF har olika ramar i dam och herr. Lika långa sadelrör på dam och herr, men damramen har kortare reach. Varför skulle man som kvinna vilja ha en cykel som har relativt längre sadelrör jmf med reachmåttet? För att man skall få plats med mindre dropper eller...? Idioti! :)

Dam Small, reach 409 mm, passar 150-160 cm cyklist.
Herr Small, reach 419 mm, passar 155-165 cm cyklist.
Dam Medium, reach 430 mm, passar 160-170 cm cyklist.
Herr Medium, reach 440 mm, passar 165-175 cm cyklist.

Senast ändrad:

Bilagor

• 2019 Jeffsy.png
    2019 Jeffsy.png
    5.7 KB · Besök: 105
  • 2019 Jeffsy 2.png
    2019 Jeffsy 2.png
    27.5 KB · Besök: 111
Tillbaka
Topp