Canyon Roadlite 7.0 VS. Columbus Pinta

Virusko

Medlem
Hej

Står i valet och kvalet mellan att handla en Columbus Pinta 2012 http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/columbus-pinta-shimano-105.html hos Cykelcity, eller en Canyon Roadlite 7.0 http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2500 för motsvarande pris på nätet.

På Cykelcity får man bra hjälp att hitta rätt storlek, och dessutom ingår bikefit.
Canyons ramstorlekskalkulator, hur träffsäker är den, och förutsatt att ramen blir rätt storlek, är det isf värt att komplettera med en bikefit i efterhand?

Har länge funderat över en Canyon, men är lite osäker på att köpa racer oprovad på nätet. Pintan dök upp som ett ganska sent alternativ, och känns bra mycket pga tillgänglig butiksservice och genomgående hyffsade komponenter.
Roadlite framstår som en lite mer "spännande" cykel, med lite högre nivå på komponenter.

Något tips?

Det är ju som du säger. Hands-on service vs "helpdesk" och storlekskonfigurator.

Avgör själv hur mkt det är värt. Väl på asfalten lär du inte märka någon större skillnad på de två så länge storlek och "fit" är hyggligt korrekt.

Tack!
Problemet är väl egentligen att jag inte vet hur mycket det är värt ;)
Är van vid MTB med lite färre monotona mil i sadeln per runda, så där har jag fått till en "hyffsad" sittställning på egen hand som funkar för ändamålet.

Jag kan inte hjälpa dig i valet mellan cyklarna, men jag tycker rent
generellt att man inte ska lägga ner för mycket pengar på sin första
lvg-cykel.

Även om du skulle göra en bike-fit (själv tycker jag inte att det är
nödvändigt), så tar det rätt lång tid innan du är säker på att kroppen
gillar åkställningen. Se bara till att få rätt överrörslängd så kan
du prova dig fram inom rimliga gränser.

Tänker du skruva själv är det inga problem att handla på nätet, men om
du ska lämna in cykeln på CC vid varje service, kommer du garanterat få
ett bättre bemötande om det är en Columbus.

/N

Jag cyklar själv på canyon och gillar deras hojar och koncept starkt. I detta fall hade jag nog ändå valt att handla Columbusen.

Jag inbillar mig att en bikefit är mer värdefull på lvg än mtb... Sitter ofta längre pass och mer monotomt. Tänker mig att en dålig sittställning straffar sig mer då än i skogen där man är aktiv i sadeln på ett annat sätt. Men vad vet jag... ;-)

Vilken tycker du är snyggast!!??

Tillbaka
Topp