Canyon Stoic 3 eller Polygon Siskiu D7?

Enket

Medlem
Jag har nu en budget XC-hardtail med Rockshox XC30 gaffel och deore komponenter och är i jakt på en roligare trail cykel och vill komma så billigt undan som möjligt. Är det bättre att köpa en hardtail i denna prisklass (kommer en aggressiv hardtail vara en stor uppgradering?) eller borde jag lägga till lite pengar för att köpa en budget fulldämpad som jag kanske i framtiden kan uppgradera?

Vilken av dessa skulle ni lägga era pengar på eller har ni andra förslag?:

https://www.canyon.com/sv-se/mounta...toic-3/2660.html?dwvar_2660_pv_rahmenfarbe=GY - Är det jag max skulle vilja lägga på en hardtail.

https://diamondbikes.fi/sv/p38070/polygon-siskiu-d7-2021 - Säljes här för ca 15 k vilket är max det jag vill spendera för en fulldämpad.

Personligen skulle jag köpa en fulldämpad. Större skillnad mot den du har. De kan de komplettera varandra.

Båda cyklarna du länkar till har enklare komponenter. Personligen tycker jag de funkar helt ok.

D7 är lite mer xc med 120 mm slaglängd och 67 graders gaffelvinkel etc. Beskrivning i länken på specifikationen är av en T7.

T7 är i geometri och slaglängd mer lik Stoic. Geometri som en modern trailbike. Jag vet inte ditt tänkta användningsområde. Men jag skulle sparat och köpt T7. Kommentera går att uppgradera om du vill få de vassare vad det lider. Men cykeln funkar direkt från butik. Undantaget ev. Däcken beroende på vilka de leverera den med. Lite oklart i specifikationen.

Personligen skulle jag köpa en fulldämpad. Större skillnad mot den du har. De kan de komplettera varandra.

Båda cyklarna du länkar till har enklare komponenter. Personligen tycker jag de funkar helt ok.

D7 är lite mer xc med 120 mm slaglängd och 67 graders gaffelvinkel etc. Beskrivning i länken på specifikationen är av en T7.

T7 är i geometri och slaglängd mer lik Stoic. Geometri som en modern trailbike. Jag vet inte ditt tänkta användningsområde. Men jag skulle sparat och köpt T7. Kommentera går att uppgradera om du vill få de vassare vad det lider. Men cykeln funkar direkt från butik. Undantaget ev. Däcken beroende på vilka de leverera den med. Lite oklart i specifikationen.

Ok, tack för svar!

Jag kör mest trail 50/50 upp och ner i skogen över rötter m.m. och gillar speciellt när det går nedför. Jag även vilja lära mig att "hoppa" och köra lite mera "lätt enduro aktigt" men jag kommer inte direkt köra någon dh i bikeparks.

Även fast jag kan få ihop pengar till en T7 så har jag inte direkt samvetet just nu att lägga så mycket pengar på en cykel men jag kanske ändrar mig...

Jag tänkte då börja med D7 och kanske i framtiden uppgradera till en bättre gaffel, kanske med mera slaglängd om det inte förstör geometrin(?). Men jag tänkte att en aggressiv hardtail kanske skulle vara en tillräcklig uppgradering så att jag inte behöver lägga ut mera pengar.

D7 är ju liknande cykel som Scott Spark och Cube 120. De går säkert utmärkt att cykla som du beskriver. 2021 årsmodeller fick 130/120 i slaglängd fram resp bak. Går om jag förstår Stans manualen till Reckon rätt att plocka bort spacers för att reglera slaglängden upp till 140 mm i gaffeln. Lite mer slaglängd borde vara ok med flackare gaffelvinkel (positivt vid stök och utför) och sadelrörsvinkel (negativt för klättringegenskaperna). Men här får andra mer kunniga gärna kommentera.

På Polygons hemsida har D7 1x11 växlar. Helt ok, men lite mindre omfång än 1x12. Framgaffeln verkar vara 15x100 istället för 15x110 (Boost). Kanske en felskrivning?

Lätt enduroaktigt låter som en cykel med lite mer slaglängd och flackare gaffelvinkel etc passar ännu bättre. Dämparebak är skönt då, lite mindre fostrade och mer förlåtande.

Ok, tack för svar!

Jag kör mest trail 50/50 upp och ner i skogen över rötter m.m. och gillar speciellt när det går nedför. Jag även vilja lära mig att "hoppa" och köra lite mera "lätt enduro aktigt" men jag kommer inte direkt köra någon dh i bikeparks.

Även fast jag kan få ihop pengar till en T7 så har jag inte direkt samvetet just nu att lägga så mycket pengar på en cykel men jag kanske ändrar mig...

Jag tänkte då börja med D7 och kanske i framtiden uppgradera till en bättre gaffel, kanske med mera slaglängd om det inte förstör geometrin(?). Men jag tänkte att en aggressiv hardtail kanske skulle vara en tillräcklig uppgradering så att jag inte behöver lägga ut mera pengar.

Fördelen med hardtails tycker jag är det är mindre service och mindre delar som kan gå sönder jämfört med fullsusp. Själv om jag hade cashen så hade jag siktat på Stoic 3 eller en Dartmoor.

Tillbaka
Topp