Canyon vs Rose - Vilken ska jag välja?

Hej!

Jag är relativt ny motionär och cyklar XC 1-2 ggr i veckan. Funderar på att ställa upp i kanske ett eller ett par motionslopp i år. Tänkte köpa ny cykel för max 10 000 kr.

Var inställd på att köpa en Canyon Grand Canyon AL 6.0
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2054

Men så dök Rose Count Solo 1 upp som en testvinnare i Kadens.se. http://www.kadens.se/artiklar/test-av-mountainbikes-under-10-000.htm
http://www.rosebikes.se/artikel/count-solo-1-2011-/aid:433685

Och helt plötsligt vet jag inte vad jag ska välja. Snöade ju in på Canyon...
Är det någon skillnad som spelar någon roll för min del eller ska jag låta känslorna styra? Hur skulle du ha gjort? Tacksam för tips och funderingar.

Hälsningar
Tomas

Hej!

Jag hade samma funderingar för några veckor sedan. Canyon/Rose är otroligt prisvärda båda två med bra specning även på billigare modeller. Efter lite fundering valde jag Gran Canyon AL 8.0 och fick hem den till mig på 4 dagar. När jag tittade på Roses hemsida uppgav de en leveranstid på mer än 4 veckor och det avgjode mitt val.

Kör på din känsla och vad som du tycker är viktigt :-)

Jag skulle köpt Canyon p.g.a.

Jag gillar shimano mer än sram (smaken som baken)
Reba är lite bättre än Recon
Jag tycker cykeln är snyggare (fast vit sadel i skogen.... nja men snyggt)
Canyon får nästan jämtt toppbetyg i tester. Det får inte alltid Rose.

"Sen får känslorna bestämma...."

OK tack för era svar. Bra tack!

Håller med om att det var lite väl lång leveranstid på Rose.
Håller med dig också Kristoffer.

Då blir det nog en Canyon snart.

/Tomas

En klar fördel med Rose (och säkert även förklaringen att det tar sådan tid att få cykeln) är att de inte börjar bygga cykeln förrän kunden köpt den och därmed valt styrstamslängd, däck och andra komponenter.

Till exempel kan man byta gaffeln till en Reba (men för en klar merkostnad i det här fallet) och byta ut allt SRAM mot Shimano (varför man nu skulle vilja det - smaken som baken som sagt).

Självklart ska du låta känslorna styra! Ta den du tycker är snyggast. Canyonen har en finare gaffel, men är väl lite dyrare? Möjligheten att konfigurera efter egna önskemål är bra. Jag tycker personligen Rosen är snyggare och "känns" roligare än Canyon (trots att jag har en själv). Men det är ju din egen känsla som avgör. Båda blir säkert skitbra.

Våga vägra alla fanatiska medlemmar i Canyons Tomtearmé och köp en Rose, hur kul är det att se 100 likadana cyklar på varje runda;-)?

Kort edit om Rose. Jag har precis fått hem en cykel därifrån och är skitnöjd. Rekommenderar Rose varmt. Bra personlig service och snabba mailsvar. Personalen ger dig gärna förslag på uppgraderingar om du så önskar osv. Rose har mycket bra priser och fina komponenter. Men... precis som du skriver - leveranstiden är lååååång.

Jag är både prestigelös vad gäller märken och tomtegardist på samma gång. Har Rose något motsvarande Nerve XC? Nästa år blir det nog en sådan om inget annat förslag ramlar in. Kan Rose matcha den?

Svar till floors: Roses motsvarighet skulle vara Jabba Wood, fulldämpad med 130mm framdämpning.
-----
Mats Ribacka
Rose Nordic
mats@rosebikes.se

Tillbaka
Topp