Carbon eller Alu med bättre komponenter

Princenys

Ny medlem
Hej,

Tack för hjälpen!

Tanken är väll att om jag köper Superior cykeln (Carbon) så kommer jag köpa till en höj och sänkbar sadelstolpe och det är då jag hamnar på ungefär samma pris ändå.

Men du säger helt klart Votec men motivera lite så jag fattar varför? Så att även jag förstår :)

Princenys sa:
Hej,

Tack för hjälpen!

Tanken är väll att om jag köper Superior cykeln (Carbon) så kommer jag köpa till en höj och sänkbar sadelstolpe och det är då jag hamnar på ungefär samma pris ändå.

Men du säger helt klart Votec men motivera lite så jag fattar varför? Så att även jag förstår :)

Votec är ju klaaaart mycket snyggare. Superiorramen ser så föråldrad och otroligt tråkig ut. Hade gått för Votec eller sparat till något finare. Eller köpt begagnat, för 20-30K kan du få en riktigt fin kolfiberhoj, bara att kolla köp & sälj :)

Tycker inte Superiorramen är värd att lägga pengar på i efterhand heller, man vill alltid ändra och fixa med komponenter och delar. Men den cykeln gör sig inte värd besvär och pengar. Men kanske bara jag som tycker utseendet på utformningen av ramen är hemsk.

Viktigaste delarna för upplevelsen i stort sorterat på kostnaden att uppgradera efteråt:
Ram + Geometri
Dämpare
Hjul
Däck

En aluram med bra geo och vettiga komponenter kommer vara roligare än en kolram med dålig spec och sämre geo.
Skillnaden mellan kol och alu är otroligt liten på i övrigt identiska cyklar.

glitch sa:
Viktigaste delarna för upplevelsen i stort sorterat på kostnaden att uppgradera efteråt:
Ram + Geometri
Dämpare
Hjul
Däck
En aluram med bra geo och vettiga komponenter kommer vara roligare än en kolram med dålig spec och sämre geo.
+100

Skillnaden mellan CF och aluram är typ ½ kg (framtriangeln), många "billiga" FS CF-cyklar har sving i alu, där kan det sitta ½ kg till.
Skillnaden mellan tunga hjul/gaffel/bromsar/styre/sadel/drivlina och bra dito är 2-3 kg.

Sixten Fors sa:
glitch sa:
Ram + Geometri
Dämpare
Hjul
Däck
+100

Skillnaden mellan CF och aluram är typ ½ kg (framtriangeln), många "billiga" FS CF-cyklar har sving i alu, där kan det sitta ½ kg till.
Skillnaden mellan tunga hjul/gaffel/bromsar/styre/sadel/drivlina och bra dito är 2-3 kg.

Kolfibern TS länka är precis som du säger, baksvingen i aluminium, man kan till o med se svetsfogarna :P

Ja det lutar ju mer mot Votec...

Jag förstår att dyrare komponenter är lättare. Men hur mycket bättre funktion har de? Är det mycket bättre funktion?

Tittar man på Superion så väger den 12.2kg och Votec väger 13.6kg
https://superiorbikes.eu/en/2018/modo/modo-xf-929/matte-steel-blue-steel-grey-coral-red
Så rent viktmässigt är ju Superion 1.4kg lättare trots den har tunga komponenter på sig.

Utseendet bryr jag mig inte så mycket om, tycker Superion är helt ok. Geometrin vet jag inte mycket om. Pratar man med säljare i affärer vill de bara sälja in just sin cykel så det ger mig inte mycket info häller (enligt cykelkraft är ju Superion helt grym för dessa pengar). Men ni kanske kan hjälpa till :)

Tillbaka
Topp