Chain slap på ”undre kedjan”

Roq

Aktiv medlem
Till den övre delen finns ju såna där skydd att köpa (för att inte kedjan ska slå i kedjestaget) men på sonens nya YT Capra slår kedjans nedre del på fälgen som får många hack och även däckssidan som på andra sidan ser helt fin ut, blir sliten på drivsidan.
Tips? Det enda jag kommer på är att korta kedjan så mycket man vågar…
Nåt känt problem med svag clutch på just SX bakväxel eller nån med Capra som känner igen?

Berk

Aktiv medlem
Har SX bakväxel en clutch? Sram skriver ingenting om det och det står ingen "type 3" på bakväxeln.

jonte987

Aktiv medlem
Ingen aning men
1634140413647.png

jonte987

Aktiv medlem
Tror att det är fel. Man kan inte (de)aktivera clutchen på Sram balväxel. Det är cage-lock knappen som man använder när man tar bort bakhjulen.
Jävla youtubers.
Läser man spec så har du rätt. Roller bearing clutch heter det och saknas på SX (enligt SRAM)
Cage lock däremot har SX

1634140836586.png

jolov

Aktiv medlem
på på GX.

NX blir ingen lycklig av.
Ingen blir lycklig av att försöka hitta en GX i lager heller, tog mig 27 webbshoppar innan jag hittade en rackare i början av Augusti

Roq

Aktiv medlem
Tackar alla för input! Då var det som jag misstänkte dvs först prova korta kedjan och sen är det i så fall växeluppgradering (men jag tycker man borde hört om andra då som får sina fälgar söndersmiskade av SX…)

s

Aktiv medlem
Eller så kör man en chain guide för undersidan. Typ:

Berk

Aktiv medlem
Sedan Sram introducerade SX.

Förstår inte varför min svar är så roligt. Först var Sram NX billigaste 12-delat grupp av Sram. Troligtvis inte bättre än Shimano Deore, så ingen uppgradering. Men när Sram introducerar en billigare 12-delat grupp, SX, är enkla sanningen att NX är en uppgradering.

Personligen tycker allt 12-delat på mtb är en nedgradering med fula pizzadrev, mer vikt och mer känslighet. Jag kör 11-delat GX med X1 reglage.

NickPick

Aktiv medlem
Sedan Sram introducerade SX.

Förstår inte varför min svar är så roligt. Först var Sram NX billigaste 12-delat grupp av Sram. Troligtvis inte bättre än Shimano Deore, så ingen uppgradering. Men när Sram introducerar en billigare 12-delat grupp, SX, är enkla sanningen att NX är en uppgradering.

Personligen tycker allt 12-delat på mtb är en nedgradering med fula pizzadrev, mer vikt och mer känslighet. Jag kör 11-delat GX med X1 reglage.
Att introducera något ännu sämre för att tjäna ännu mer pengar gör knappast att en redan undermålig produkt räknas till en uppgradering, anser nog många.
Sram gx är ju dåligt nog. Katastrof att det finns två ännu sämre serier.

s

Aktiv medlem
...
Personligen tycker allt 11-delat på mtb är en nedgradering med fula pizzadrev, mer vikt och mer känslighet. Jag kör 10-delat X0 med X9 reglage. =D

Berk

Aktiv medlem
Personligen tycker allt 11-delat på mtb är en nedgradering med fula pizzadrev, mer vikt och mer känslighet. Jag kör 10-delat X0 med X9 reglage. =D

Håller med. För mig skulle 8-delat räcka. Men man får inte nyaste teknik på mindre än 11-delat. Hade inte tänkt på Sram 10-delat, kanske är den tillräckligt bra med 2.1 clutch.
Hade funderat på Sram DH 7-delat, den är fin och lätt. Men 25t max bak är lite för liten.

Stervelo

Aktiv medlem
Hur en capra kan komma med en bakväxel utan clutch är ju galet. Om de borde spenderat lite till så är det ju där.

Mtb utan clutch idag, does not compute.

Men ändå, om den skabbar fälgen är det något annat, jag har cyklat clutchless under 20 år och aldrig fått skabb på fälgen av kedjan, inte ens med 26 ".

Har sx bakväxeln en klen fjäder kanske? Det ihop med lite för lång kedja kan ju ge bra med fladder.

Stervelo

Aktiv medlem
Tackar alla för input! Då var det som jag misstänkte dvs först prova korta kedjan och sen är det i så fall växeluppgradering (men jag tycker man borde hört om andra då som får sina fälgar söndersmiskade av SX…)
Ta loss bakdämparen och se var den drar mest kedja, så vet du var du har "längsta" stället, så du inte gör den för kort och drar loss växeln och kör in den i bakhjulet och fuckar upp det och bakramen, typ. Det kanske du redan visste.

kais01

Aktiv medlem

det var roligt eftersom nx alltid sen det kom, ansetts och tagits emot som bottenskrapet. varför det fått dåligt rykte vet jag dock inte riktigt. jämförelsevis tungt lär det vara iaf? går det möjligen lätt sönder..?

men du som har koll; vad har man ytterligare kunnat 'försämra' med sx? eller är det som alltför vanligt, att det tekniskt egentligen inte skiljer, utan det är bara priset som skall tillfredsställa olika kundgrupper?

jonte987

Aktiv medlem
det var roligt eftersom nx alltid sen det kom, ansetts och tagits emot som bottenskrapet. varför det fått dåligt rykte vet jag dock inte riktigt. jämförelsevis tungt lär det vara iaf? går det möjligen lätt sönder..?

men du som har koll; vad har man ytterligare kunnat 'försämra' med sx? eller är det som alltför vanligt, att det tekniskt egentligen inte skiljer, utan det är bara priset som skall tillfredsställa olika kundgrupper?
Ja, topic är att SX enligt spec till skillnad mot NX saknar clutch. Så det är ju det.

Berk

Aktiv medlem

Jag har aldrig provat en cykel med Ax. Men: ingen clutch och mer vikt. Folk här klagar att det ett svarare att får växla bra. Jag gissar också att växel reglage är enklare. På 11-delar är det X1 som är klart bättre än GX, med bland annat zero-loss. På 12-delat är GX växelreglage mycket bättre. Vet inte om NX är nu den som är sämre eller SX.

MagerValp

Aktiv medlem
SRAM är inte direkt tydliga med det, men det finns 8 st 12-växlade bakväxlar hos SRAM:

Skärmavbild 2021-10-19 kl. 19.38.15.png

Man kan kryssa i filtret för "Roller Bearing Clutch":

Skärmavbild 2021-10-19 kl. 19.38.28.png

Då försvinner SX från sökresultaten:

Skärmavbild 2021-10-19 kl. 19.38.46.png

Jag har ingen SX att klämma på, men ska man tro på SRAMs hemsida så saknas clutch på SX.

jonte987

Aktiv medlem
Det står under technologies. SX har 5 mot NX 6. Clutch är det som saknas.

Sen kanske SRAM har glömt det. Det kan jag inte svara på.

Berk

Aktiv medlem
Ja, jag skrev redan att clutch inte finns med i specs på SX och ordet "clutch" står på alla Eagle bakväxel, förutom SX.

manneblask

Aktiv medlem
Spännande. Köpte en i panik en gång i tiden och den hade mycket riktigt en clutch då jag öppnade upp och ville se om något var trasigt då den sög röv 🙂
Screenshot_20211019_195811.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Det står så på bike24 men inte på sram.com.
Om du orkar maila bike24. Inte första gången nån kör copy/paste men tysken brukar vara duktig

manneblask

Aktiv medlem
Det står så på bike24 men inte på sram.com.
Om du orkar maila bike24. Inte första gången nån kör copy/paste men tysken brukar vara duktig

Det var typ nästan 1.5 år sen, den är sen länge såld så. Det fanns en liknande mekanism som finns på andra sram men inte exakt samma.
Exemplet från Bike24 var se första som kom upp när jag googlade. Jag köpte den från nån annan på k&s.

Hursomhelst så tycker jag den var galet kass. Inte värd pengarna, kör Shimano nuförtiden så

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det var typ nästan 1.5 år sen, den är sen länge såld så. Det fanns en liknande mekanism som finns på andra sram men inte exakt samma.
Exemplet från Bike24 var se första som kom upp när jag googlade. Jag köpte den från nån annan på k&s.
Ok, man kan aldrig veta vad som är rätt. Jag har sett riktigt pinsamma fel. Wiggle kan skriva en sak i title, annat i beskrivning och sen visa en 3e på bild.

manneblask

Aktiv medlem
Ok, man kan aldrig veta vad som är rätt. Jag har sett riktigt pinsamma fel. Wiggle kan skriva en sak i title, annat i beskrivning och sen visa en 3e på bild.

Jo så är det verkligen. Men det verkar finnas olika SX Eagle om man googlar lite, lite olika i utseendet. Så vet inte om det var något som fanns i tidiga generationer och sen försvann. Nåväl släng skräpet.

Kör Deore 12s nu och den funkar kanoners, billig också och funkar bra både med sramkassetter.

Behöver inte bry mig när jag kör sönder den hela tiden heller

jonte987

Aktiv medlem
Tror flera andra har bytt enbart växeln till Shimano och blivit nöjda. Möjligen hade de blivit lika nöjda med gx ingen aning.

Jag vet mycket lite om sram utom att x4 är skit att justera jämfört med altus

Berk

Aktiv medlem
Har kört NX och X01 och har inget att klaga på, fast SLX växlar helt klart bättre under belastning.

Växla under belastning är det enda jag hade/har att klaga på med Sram GX 12-delat och 11-delat. Har inte provat Shimano 11/12-delat. Körde Sram X0/X9 med XT 9-delat kassett innan, det var perfekt.

Kanske är XT 10-delat kassett perfekt för mig, kräver dock byte av body.

manneblask

Aktiv medlem
Jag tycker det är en försäljningsgimmick. Jag kör Deore 12-s växel med Deore-kassett (även testat SLX 12s) och jag tycker inte växling under belastning är på något sätt bättre eller sämre än det jag körde innan (Microshift Advent X och före det GX Eagle). Jag vet inte varför man behöver växla under belastning till att börja med, bara att låta bli och planera sina växlingar istället.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer