Chillin, Grillin; Killin, Ridin! :D

Maxmix

Ny medlem
Hallew :D
Länge sen sist men nu kommer en ny film från oss i Olofström! Jag har knäckt min x.0:a alltså åker jag inget :( så det är jag som har filmat och redigerat allt i denna film. Åkarna är blandade från omkring Olofström med dem som är med mest är:
Daniel johnsson ( röd cykel)
Nikke Bergren ( kona stinky)
Martin arvola ( felt straightshot )

Kommentera så mycke ni vill och gärna filmningen/redigeringen oxå eftersom jag vill bli bättre på det!

See ya!

http://www.vimeo.com/1640676

Snyggt filmat och cyklat. Du har bra koll på kameran och klippningen, imponerande!

Men, hjälm ffs! Jag vet att det inte är du som åker, men det var en hel del otäcka stenar och trappor som forcerades utan kruka...

Bra filmat och klippt. Märks att du spenderat en hel del tid för att få ett bra resultat. Klippning är ju som sagt var väldigt individuellt vad man gillar.
Tror att ett stativ skulle höja de filmade sekvenserna ett snäpp för att slippa handskak och även lättare kunna göra snygga panoreringar. Träna mycket med kamerans zoomreglage för att få snygga zoomningar. På många små videokameror är den knappen väldigt okänslig och det är lätt att det känns för snabbt och ryckigt. Om du har möjlighet så gör om ditt filmade material till rutor (de-interlace/fieldmerge) istället för att hålla det i fields. Så slipper du "taggigheten". Du förlorar visserligen i upplösning och skärpa. I varje fall jag tycker det blir behagligare att se på när det ska visas via internet.
Det var några synpunkter från mig. Lever dock inte som jag lär då jag själv sällan har ork att lägga ner den tid som behövs på mina egna små filmsnuttar.

Skön rulle =)
Jävligt korkat att köra utan hjälm bara! Skärpning killar!

[edit]: Fy satan vilken grym jäkla rulle =)

Senast redigerad av en moderator:
Jag gissar att jordan är glad att inte hans skallben ser ut så här..
IMGP8867.JPG

Skitbra jue!
Bra åkning, men framförallt snyggt filmat, klippt och musiksatt. Du har talang för det där, keep it up!
Det enda jag saknade var någon som vurpade av sig skorna.

Hehe, första gången jag såg någon köra dubbelkronat utan hjälm tror jag. Såg riktigt dumt ut, så dåligt självförtroende har ni väl inte ibland era kompisar? :)

Fin film annars!

Grym film, som vanligt från Max!

Men du måste fixa linjerna! Någonting med interlace...
Och bildformatet. Filmar du i widescreen och klipper i 4:3? Hjulen ser ju ut som ägg, på högkant!

Värst vad Danne och Nicke hojjar hårt på sina nya heldämpade monster hojjar! Dom kommer bli giftiga i DH-spåret!

Tack för alla filmråd :) Ett stativ ska snarast införskaffas ( det jag har är kaputt :( ) och är det någon som vet var man hittar deinterlace i pinnacle studio 10? eller i adobe premiere cs3?
Hjälm har jag alltid vare sig jag är på byn i olofström eller vånga för när jag cyklar är jag fri så då är det skitsamma vad polarna tycker :D

Allt har väl sagts tidigare, men:
*Bra filmat/klippt/musiksatt/kört.
*Dåligt med få huvudbonader.
*Kanske kunde vara bra med ett stativ i en del scener.
*De där strecken vore bra att få bort.

Fortsätt så :)

Flippad_unge skrev:
-------------------------------------------------------
> är det någon som vet var man hittar deinterlace
> i pinnacle studio 10? eller i adobe premiere cs3?

Är inte så hemma i vare sig Pinnacle eller Premiere då jag nästan bara jobbat i andra redigeringsprogram. Har för mig att det i Premiere ska gå att högerklicka på ditt klipp i din timeline och sedan välja filedsinställningar. Alternativt kan det finnas i dina renderings inställningar. Har tidigare testat "Deflicker" i Adobe After FX som i vissa fall kan ge ett liknande resultat. Den funktionen borde finnas i Premiere eftersom de båda tillhör Adobefamiljen.

Ooh vad cykelsugen jag blev nu, nice! Det enda smolket i bägaren egentligen var att jag inte kunde sluta tänka på stackare som sitter i rullstol och dräglar :(

Det var något klipp där du följde passerande cyklister med kameran vilket ger en halv sekund av suddig bild. Det är bättre att låta dem cykla två gånger och filma ur respektive vinkel för att sedan klippa ihop.

I övrigt har du gjort ett riktigt bra jobb. Fint flyt och inga konstigheter klipp. Hundbajset hade jag visserligen gjort annorlunda, men det är väl en smaksak ;-)

---

Ang. Deinterlace:

Själv kör jag FinalCut Studio men här borde du hitta lite tips om hur du gör:
http://www.google.se/search?q=+premiere+cs3+deinterlace

Om du vill kan du exportera filmen så okomprimerad som möjligt och sedan köra t.ex. ffmpeg på den med -deinterlace i början.
Här är kommandot jag kör i min PVR-PC för att komprimera om inspelad TV (så har du något att utgå från):
ffmpeg.exe -y -i {SOURCE_FILE} -deinterlace -f avi -vcodec mpeg4 -qmin 2 -qmax 5 -b 1200 -bt 1900 -vtag XVID -ab 160 -ac 2 -acodec mp3 {DEST_FILE}
Du kanske behöver öka lite på värdena för -b och -bt för filmer med mycket löv och rörelse...

mvh

/P-M

Jäkligt bra jobbat, mycket bra material som kändes genomtänkt både i kameraarbete och cykling. Mer sånt här!

Först av allt ville jag bara påpeka att det där med att cykla utan hjälm är väldigt töntigt. Annars är det väll en rätt goe filmsnutt men vissa gånger var det väldigt skakigt och många onödiga saker med men det är väll smaksak det mästa tror jag. Den där sista stigen kickade igång mitt cykelhumör mycket och i onödan då mitt knä är pajj :D :( , vart kan man finna den stigen btw? :P

Supernajs (minus det där med hjälm men det har ni väl koll på vid det här laget).

Kan varmt rekommendera virtualdub och dess deinterlacefilter. Gratis och bra. Man kan köra filmen ett varv där efter redigering och även ställa aspect ratio så att slutresultatet stämmer med källmaterialet.

/Johan

johnsson91 skrev:
> hahahaha. men ja vet inte vf ja inte hade hjälm..
> det ska inte upprepas . jag lovar!!!

Dutti ponke.

Flippad_unge skrev:
> Tack jojjem för tipset! :D men hittar inte nått
> deinterlace??

Hmm, nu sitter jag vid fel dator men det ska finnas om man kollar bland tillgängliga filter.

Här kanske det finns nåt nyttigt (goglade på virtualdub deinterlace tutorial): http://www.100fps.com/

Ser fram mot fler filmer :)

/Johan

Tillbaka
Topp