Chris king nav och hjul fråga

EllsWortH

Medlem
Tjenare ska beställa nya hjul och då undrar jag om naven på hjulen är nått att ha ? skiter i om dom är dyra men jag vill bara veta om dom är bra.
Chris King ISO Disc Front 20mm Red 32h
Mavic EX823 Disc 2007 32h Black
DT Swiss Spokes Champion Stainless PG Black 2mm
Chris King ISO Disc Rear Red 32h
Mavic EX823 Disc 2007 32h Black
DT Swiss Spokes Champion Stainless PG Black 2mm

Sådär ser hjulparen ut iaf.

Ungefär som att fråga om Mercedes är bra. De flesta tycker nog det. Jag är en av dem. Sedan finns det de som tycker att Volvo är OK åxå för att inte tala om Saab ...

EllsWortH skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjenare ska beställa nya hjul och då undrar jag
> om naven på hjulen är nått att ha ?

Chris King är ytterst väl konstruerade, lätta, hållbara, har minimalt spel, vilket gör dem särskilt lämpade för trials, och har ett ljud på frihjul ungefär som en humla. De är alldeles utmärkta nav.

De har också en nackdel som kan väga tungt, nämligen att det i princip krävs ett speciellt verktyg för att serva dem i det långa loppet. Det beror naturligtvis på hur mkt och hur smutsigt man hojar men förr eller senare måste de servas för att "ringdriven" ska funka. Man märker det på att frihjulet börjar gå trögt, och chainsuck kring kassetten. För att lägga om navet måste man pressa ut lagret på bodysidan och för det behöver man verktyget, som är allt annat än billigt. Sedan man gjort ren ringdriven och smort upp det med föreskriven olja är navet som nytt igen.

låter bra då blir det nog dom hjulen kmr bli fett på nya hojjen iaf.
Tack för svararen och ang det där med servning så är det lugnt då jag har dom mesta verktygen du kan tänka dig hemma eller på farsans jobb så :)

EllsWortH skrev:
> låter bra då blir det nog dom hjulen kmr bli
> fett på nya hojjen iaf.
> Tack för svararen och ang det där med servning
> så är det lugnt då jag har dom mesta verktygen
> du kan tänka dig hemma eller på farsans jobb så
> :)

Det är nog inte omöjligt att du kan sakna ett sådant här.

Bilagor

• hubTool2.jpg
    hubTool2.jpg
    27.1 KB · Besök: 30
Kallefs skrev:
> Det är nog inte omöjligt att du kan sakna ett
> sådant här.

Vad billigt det där såg ut!!!

Hehehe, samma tugg som vi har när vi ska sälja ett virtuellt mötesrum för $300 000 (och man behöver minst två). Det kostar mycket pengar men är inte dyrt.

Dag Bränfeldt skrev:
> Ungefär som att fråga om Mercedes är bra. De
> flesta tycker nog det.

Tjena!

Mercedes är bra bilar, snabba också, iallafall på att rosta bort..

(Läs: Mercedes suger fet hästpung)

Jag ockso fundera på värför Champion ekrar?
Competition är starkare och lättare.
Revolution är tillräkligt stark ( för lättare åkare) och mycket lättare.

Kneecap skrev:

> Mercedes är bra bilar, snabba också, iallafall
> på att rosta bort..

Nja, det är en sanning med modifikation. Det är i allra högsta grad sant att e-klass anno 1996-2002 (W210) utvecklade stora rostproblem, delvis p g a felaktig konstruktion av dörrarna som öppnade för rostangrepp. Det är också sant att mercedes ibland varit enastående snorkiga mot folk som köpt W210. Denna modell sargade mercedes rykte ordentligt i kanten och när den ersattes med W211 satsade man på en väsentligt högre kvalitet, och 30 års rostskyddsgaranti. Från vad jag förstår har man inga rostproblem med W211orna, i v f inte mer än på andra jämförbara bilar. Sverige har f ö ovanligt mycket rostproblem. Svenska bilar rullar ju i saltlake flera månader varje år! Skulle verkligen passa mig för bilar som sälj med epitetet "svensksåld". Det signalerar framtida rostproblem.

För att återgå till ämnet, verktyget går på 149,99 hos http://www.bikesmart.com/index.cfm?menu=browse&cid=TOO&ssid=PAOHADKJCJHNAPNN&ap=149.99&StartRow=1 Jag förstår inte riktigt hur man kan utföra "regular maintenance" utan. Visserligen kan man få igång en igenbeckad ringdrajv utan, men ska det bli rent o fint o navet funka som nytt måste man i princip ta ut lagret på bodysidan

Många vet ju vad jag tycker om CK men vad man än säger så är det faktiskt den äldsta delen på min cykel. Alla andra delar har av någon anledning bytts ut idag.

Men det är ju knappast ett fit and forgett nav. Det finns mcyket kvar att önska på vissa punkter.

CK-nav suger balle. För 3500 spänn skall man aldrig behöva bry sig. Men här måste man fixa å trixa med jämna mellanrum.

Att man sen åxå behöver sepedyra verktyg för service är sista spiken i kistan...

Jag behåller mitt och lever med servicen. Kommer aldrig köpa ett nytt dock (om jag skulle köra sönder det?).

Men e man riktigt dum i huvvet så kan man ju gå å köpa sig ett CK-nav.

Stalle

Jag skulle vilja påstå att det finns bara en anledning till att köpa CK. Och om man har krav på detta så kommer nog aldrig ett par DT att duga,.....tyvärr.

Dr.Spoke skrev:
> Jag ockso fundera på värför Champion ekrar?
> Competition är starkare och lättare.
> Revolution är tillräkligt stark ( för lättare
> åkare) och mycket lättare.

Rikard brukar säga att de är styvare i sidled vilket man vill ha på ett mtb hjul för hård körning.

Finns det någon annan av samma åsikt?

Finns det några bevis?

/ Mikael.

JojjeM skrev:
> Champion är billigare :)
>
> /Johan

Det är det lilla det.

Jag skall snart bygga ett DH/FR framhjul. Har redan ett hope pro2 36 håls nav. Det skall vara 3 kors.

Fälgen är en mavic 719 har jag för mig det skall bli.

Har tidigare ekrat med DT competition.

Har läst lite och vissa förespråkar oreducerade, champion.

Ett annat alternativ är DT Alpine 3 som är trippelreducerade. De är fetare i böjen vilket är bra eftersom de kommer ligga tightare mot navetflänsen, blir det oreducerade köper jag ekerbrickor.

Vad ska man välja!!!???

Oreducerat, dubbelreducerat eller trippelreducerat?

/ Mikael.

*Mikael* skrev:
> Dr.Spoke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ockso fundera på värför Champion ekrar?
> > Competition är starkare och lättare.
> > Revolution är tillräkligt stark ( för
> lättare
> > åkare) och mycket lättare.
>
> Rikard brukar säga att de är styvare i sidled
> vilket man vill ha på ett mtb hjul för hård
> körning.
>
> Finns det någon annan av samma åsikt?

Absolut! Ju tjockare tvärsnitt desto mindre fjädrar de i längsled.
Hjul och cyklar i allmänhet handlar väl om kompromisser. Även om hjulen blir något tyngre i igångdrag, rullar ju ett tyngre hjul längre när man väl fått upp farten. Och ger stabilitet!

För brant, teknisk, hård och tung DH är oreducerade ekrar säkert bättre. Till kostnad av livdlängd?

Fälgvalet, EX823 är väl det bästa för DH-UST bruk. Tänk dock på att inte ha för snålt lufttryck på vasst underlag. När de har bucklats lite håller de inte tätt länge... Har iofs bara erfarenhet av den gamla modellen (D3.1/EX823) Nya är nog biffigare.

Kör man instället med vanlig slang, gör jag en klassisk Happy manöver, och rekommenderar det jag själv har; EX721. Lite lättare, lite smalare, men otroligt mer lättarbetat med slang! :)

Viktskillnaden är väl ytterst liten ändå?

Det är 729 ja tittar på.

ekervalet står mellan champion, competition och Alpine.

Om det är bättre med styvare hjul i sidled (oreducerade ekrar) så är ju champion bra pga priset.

Är det däremot bättre med Alpine kör jag gärna med det.

Har byggt ett hjul med competition innan och det fungerar bra, men efter att ha läst på läsvärt så blir man lite intresserad av oreducerat....

Svårt val!

mina mavic 729 på hope titanium nav har hållt sjukt bra har haft dom i 2 år men dom sitter numera på min 4x/lek hojj och på mina nya downhill vill jag inte ha nå skit hjul.

EllsWortH skrev:
> mina mavic 729 på hope titanium nav har hållt
> sjukt bra har haft dom i 2 år men dom sitter
> numera på min 4x/lek hojj och på mina nya
> downhill vill jag inte ha nå skit hjul.

Menar du att dina tidigare hjul varit skit trots att de hållt sjukt bra i 2 år eller har jag missförstått dig?

Vad är det isåfall som är skit?

EX823 är för mig otänkbart då det är en tubeless fälg.

/ Mikael.

Alpine III är en lite speciell eker, som man i princip bara har nytta av om man är väldigt tung och skall köra med väldigt klena fälgar. typ gamla tandemhjul och enkelbottnade touringhjul. Alpine-ekern är också svårare att bygga med.

Min åsikt om oreducerat vs reducerat är väldokumenterad. =)

Jag backar Rikard. Det som händer oftast på mtb är taco-hjul. Inte utmattningsbrott... Alltså, styvt är the shit. Uthålligt... nja, inte lika viktigt. Mina hjul på Champ. har hållit i 2.5 år nu. Om ekrarna skulle få för sig att bli utmattade och börja gå av gör det inget, dom är ändå avskrivna liksom. :P

Efter mitt lilla utbrott inatt/imorse har jag lugnat ner mig och kan rekommendera White Industries som ett alternativ till Hope iaf. Dock ska ingen komma och påstå att dom är lättmekade... då jävlar...

King var länge en dröm, men efter att dom blivit rådissade i en ganska lång tråd för inte så länge sedan drömmer jag inte om dom längre. Nu är det I9 som gäller för min del... Fler greppunkter! Tjoho!

Ska du bygga DH-rigg har du ändå ingen nytta av dom 72 greppunterna. Det glappar och beter sig ändå så mycket överallt annars så...

Blir mer och mer övertygad om att oreducerat is the shit nu.

För mig blir mitt DH/FR/AM framhjul:

Hope pro2
DT Champ med brickor. (behövs det)
Mavic 729 disc (675 gram)

Bak har jag redan ett Mavic Deetraks.

EDIT: såg nu efter test i spoke calculator att jag skall ha samma längd som de ekrar som sitter på nu(med klenare fälg).

Ekrarna som sitter nu är competition. Äsch jag köper nya. Behövs brickor? Isåfall, var köper man det i mindre antal än 1000 st som CC säljer.

/ Mikael.

EllsWortH skrev:
> mina mavic 729 på hope titanium nav har hållt
> sjukt bra har haft dom i 2 år men dom sitter
> numera på min 4x/lek hojj och på mina nya
> downhill vill jag inte ha nå skit hjul.

Haha, jadu, no comment på det inlägget.

Men allvarligt talat så skulle jag helt klart bygga på ett Hope-nav.

De är fit and forget, plus att de är så gott som gratis i jämförelse med CK. Som i stort sett alla redan har skrivit, vem orkar stå och serva ett nav när man kan slippa?

Det finns en anledning till att köpa CK, och det är om man har som mål att posa nere vid liften!

Edit: Glömde säga att DT Comp är vinnaren. Och ekerbrickor känns rätt overkill såvida man nu inte är Hulken eller lite osmutt sådär. Det handlar om att ha vettig ekerspänning för det mesta.
Samma sak med alunipplar, har man bara ett bra verktyg (läs ParkTools svart) så rundar man dem inte och har man vettig spänning så går de heller inte av.

Senast redigerad av en moderator:
Kung Stalle skrev:
> CK-nav suger balle. För 3500 spänn skall man
> aldrig behöva bry sig. Men här måste man fixa
> å trixa med jämna mellanrum.
>

hehe, det kan du ju drömma om :D
finns ju inga nav som är "fit and forgett" så att säga,oavsett pris, skulle vara fixie nav då :D
du verkar ju köra sönder det mesta, så lite svårt att veta om det är en värdemätare :D

det jobbiga me CK ä väll att när det går sönder o när det måste servas ska man helst ha specialverktyg för det, även om det säkert går att trixa till det utan.

Jensen skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > CK-nav suger balle. För 3500 spänn skall man
> > aldrig behöva bry sig. Men här måste man
> fixa
> > å trixa med jämna mellanrum.
> >
>
>
> hehe, det kan du ju drömma om :D
> finns ju inga nav som är "fit and forgett" så
> att säga,oavsett pris, skulle vara fixie nav då
> :D

Det finns nav som är betydligt mer fit and forgett än CK ivf. Hope tex. Jag har aldirg i mitt liv servat ett hope.

> du verkar ju köra sönder det mesta, så lite
> svårt att veta om det är en värdemätare :D

Stalle är tjock!

> det jobbiga me CK ä väll att när det går
> sönder o när det måste servas ska man helst ha
> specialverktyg för det, även om det säkert går
> att trixa till det utan.

Det jobbiga med CK är att man behöver spänna lagerspänningen jävligt ofta och att ringdriven kräver mer underhåll än mycket annat. nSen att man inte får isär lagret på ett smidigt sätt utan att punga ut med ytterligare en tusenlapp gör ju inte saken bättre..:)

> Edit: Glömde säga att DT Comp är vinnaren. Och
> ekerbrickor känns rätt overkill såvida man nu
> inte är Hulken eller lite osmutt sådär. Det
> handlar om att ha vettig ekerspänning för det
> mesta.
> Samma sak med alunipplar, har man bara ett bra
> verktyg (läs ParkTools svart) så rundar man dem
> inte och har man vettig spänning så går de
> heller inte av.

Varför är comp vinnaren?

Overkill är väl bara bra? (ekerbrickor)

Johan A skrev:
> Oerhört prisvärda nav de där Chris King verkar
> det som. Dyra, taskiga lager, superavancerade
> verktyg osv....

Nääää, så är tyvärr fallet. Som jag nämde tidigare. Det finns EN anledning till att man väljer CK...Och det gäller bara baknavet. I typ alla andra lägen finns det bättre alternativ på marknaden enligt mig.

Det pratas en väldnas massa om det där specialverktyget.... är det NÅGON här som haft behov av det ännu?
Mitt CK nav är inne på sitt 4:e år och det funkar fortfarande lika bra som när det var nytt.
Det kan med säkerhet inte sägas om något annat jag ägt i cykelväg.
Visst måste jag justera lagerspänningen då och då.. men jag måste även kolla lufttrycket i däcken ibland.

Vet inte hur ni lägger upp era inköp, men nog f-n är navet avskrivet efter 4år :)

bjorre skrev:
> Det pratas en väldnas massa om det där
> specialverktyget.... är det NÅGON här som haft
> behov av det ännu?

Jag skulle nog kunna tänka mig att mitt nav skulle bli glad av en helrenovering.

> Vet inte hur ni lägger upp era inköp, men nog
> f-n är navet avskrivet efter 4år :)

Visst, men för 3500 får du (mer än) två XTR-nav (gamla) (alt Pro II) och jag känner folk som aldrig har pillat på sina XTR-nav och de är över fem år. Det är tio år utan pill...

Men som Ville sagt. Skall man ha POE så äre väl inte så mycket annat att göra än att tjacka CK.

Stalle

*Mikael* skrev:
> DT Champ med brickor. (behövs det)

Brickor är trevligt och snuggt.

bjorre skrev:
>
> Vet inte hur ni lägger upp era inköp, men nog
> f-n är navet avskrivet efter 4år :)

20% avskrives när jag klickar på "Jetzt Kaufen!"
20% när jag klickar på "Kasse"
Resterande skrivs av när jag går hemma och väntar på att de ska glädja sig över att överlämna varorna till min utvalda logistikpartner.

Kung Stalle skrev:
> Visst, men för 3500 får du (mer än) två
> XTR-nav (gamla) (alt Pro II) och jag känner folk
> som aldrig har pillat på sina XTR-nav och de är
> över fem år. Det är tio år utan pill...

Du vet att POE räknas per nav?
Visst, du får massa POE för pengen med 2 nav... men det funkar inte riktigt så ;)

Men vaddå, I9 och MacMahone tex. har ju fler greppunkter än Calvin King... Varför då välja det krångligaste navet, som inte ens är bäst på någon punkt? (Som jag har förstått det iaf.)

Mårten skrev:
> Men vaddå, I9 och MacMahone tex. har ju fler
> greppunkter än Calvin King... Varför då välja
> det krångligaste navet, som inte ens är bäst
> på någon punkt? (Som jag har förstått det
> iaf.)

Problemet är att för 4-5 år sedan när jag och bjorre köpte våra CK så var det otroligt begränsat utbud på nav med fler POE. Men navtillverkarna har ju sett hur jag skriker och gastar här på happy och därför har det kommit några fler alternativ.

Dock har ganska många försöka fungerat ganska havltaskigt av vad jag förstår. Men de nav du nämner vet jag inte enns något om. Du får gärna länka lite så man får kika.

Jag blir mer än glad om jag har en ersättare för mitt CK när jag blivigt allt för less på det.

Industry Nine finns det kilometervis skrivet om här på Happy. MacMahone vet jag inget mer om än att dom har ett nav med 120 POE...

Tillbaka
Topp