Chromoly 4130 vs docol r8

Jannis

Aktiv medlem
Vilka för- och nackdelar har de två olika stålsorterna vid custombygge av cykelramar?

Vad jag förstår så har docol en högre styrka men sämre duktilitet? (Elongation) stämmer det även efter svetsning/hårdlödning? Ska docol precis som 4130 avkylas långsamt efter svetsning/hårdlödning?

Docol är något billigare men har färre dimensioner.

Ingen diskussion om att reducerade rör är bäst då det t.ex är svårt att tillämpa till barncyklar/vikcyklar/lastcyklar osv.

Allmänt ingen. Rambyggaren kan uppnå det denvill, har ganska lite med rören att göra, så länge "rätt" dimension finns för applikationen.

Stervelo sa:
Allmänt ingen. Rambyggaren kan uppnå det denvill, har ganska lite med rören att göra, så länge "rätt" dimension finns för applikationen.

Ingen? Har du erfarenhet av att bygga med båda?

Jag frågade efter för och nackdelar vilket såklart finns, t.ex bör docol vara svårare att få till snygga/hållbara bockningar då duktiliteten är låg. Hur är den skillnaden i realiteten?

Ganska lite är skrivet om docol, mest det som SSAB marknadsför och en studie på uppdrag av SSAB som jämför docol och 4130 (långt ifrån objektiv/källkritisk).

Notera att de flesta rörtillverkare som tillverkar crmo rör anger minst 9x radie (rörets radie) som minsta bockradie för att kunna garantera hållfastheten...
Dvs har du ett rör med diameter 22mm (11mm radie) så blir minsta bockradie (från rörets centrum räknat) ca 99mm.

Plush sa:
Notera att de flesta rörtillverkare som tillverkar crmo rör anger minst 9x radie (rörets radie) som minsta bockradie för att kunna garantera hållfastheten...
Dvs har du ett rör med diameter 22mm (11mm radie) så blir minsta bockradie (från rörets centrum räknat) ca 99mm.

Noterat, tack plush!
Är det för en 180graders böj?

Jannis sa:
Stervelo sa:

Ingen? Har du erfarenhet av att bygga med båda?

Jag frågade efter för och nackdelar vilket såklart finns, t.ex bör docol vara svårare att få till snygga/hållbara bockningar då duktiliteten är låg. Hur är den skillnaden i realiteten?

Ganska lite är skrivet om docol, mest det som SSAB marknadsför och en studie på uppdrag av SSAB som jämför docol och 4130 (långt ifrån objektiv/källkritisk).
Om rören anänds inom sin spec då är det ingen större skillnad, nu pratar jag vikt och prestnada. Har du specifika krav på design, då kan det spela roll.

Jannis sa:
Plush sa:

Noterat, tack plush!
Är det för en 180graders böj?

Såklart gäller oavsett grader, dum fråga insåg jag.

Vad jag fattar så härdar inte docol i svetsarna på samma sätt å deformerars mera innan det spricker. Jag byggde min ram i det iallafall?

EST sa:
Vad jag fattar så härdar inte docol i svetsarna på samma sätt å deformerars mera innan det spricker. Jag byggde min ram i det iallafall?

Väntade nästan på att du skulle skriva!
Är det oberoende om svetsen svalnar långsamt eller snabbt i vatten? Hur gjorde du med dina docolrören?

Tror att det alltid är bättre att en svalnar sakta men jag lät mina bara vara efter att jag svetsat. Jag är ju inte så bra på att svetsa så jag är mest nöjd att få ihop det?

Typ att vira in i en brandfilt?

Vad körde du för tjocklek? Synd att dom inte har 0.7-0.9mm till framtriangeln. Funderar hur länge 0.5 hade hållit för något som går på asfalt. 1.24 känns som tyngsta laget.

Tillbaka
Topp