Cickr core 2 - Kassett eller Zwift clog?

Lyxell_

Medlem
Hej!
Jag går i tankarna på att köpa en Cickr core 2 nu under black friday. Den ska användas av både mig och min sambo. Dvs på 2 olika cyklar. Vad är fördelarna respektive nackdelarna med Zwift Cog och med Kassetten? Är det mycket lättare/bökigare att byta cykel med någon av dom? Tanken är nog mest att vi ska cykla med Zwift.

Tack på förhand

Cog är klart smidigt, speciellt om ni ska skifta hojar och kör ERG mode.

Kassett och vanliga växlar tycker jag personligen ger mer riktig cykelkänsla och jag föredrar det för pass där man inte kör i ERG.

Hej!
Jag går i tankarna på att köpa en Cickr core 2 nu under black friday. Den ska användas av både mig och min sambo. Dvs på 2 olika cyklar. Vad är fördelarna respektive nackdelarna med Zwift Cog och med Kassetten? Är det mycket lättare/bökigare att byta cykel med någon av dom? Tanken är nog mest att vi ska cykla med Zwift.

Tack på förhand
Hur enkelt det är att byta om man använder kassett beror så klart på om era cyklar kan köra med samma kassett eller inte.
Men oavsett, fördel kassett: inga
Fördel cog: Billigare (om ni inte har rätt kassett liggande och annars skall slängas), tystare, lättare eller samma att byta cykel, ochsäkert några jag glömt.
För mig är det en no brainer.

Med cog lite tystare drivlina och du kan slänga på vad som helst som matchar.
Slängde på en gammal CX som hade 8-delad kasett på trainern med cog som går hur fint som helst.

Ska du skifta mellan 2 cyklar på trainern är det givet cog som gäller.

Körde tidigare med kasett på trainern och skiftade mellan sambons och min hoj och det rasslade och växlades alltid lite illa på någon av dom. Det ska nog mycket till för det ska gå helt tyst och problemfritt med 2 cyklar på samma trainer med en och samma kasett.

N.b. om man inte köper två uppsättningar knappar behöver man byta Clicken när man byter cykel. Eventuellt behöver man också göra en justering på Cogen för att slippa rassel, det görs dock i indexerade steg med numrering så enkelt gjort så länge man vet vilket nummer som är rätt.

Köpte en Cog och en billig 8-delad racer som dedikerad trainercykel tidigare i höstas, funkar hur bra som helst.

Eventuellt behöver man också göra en justering på Cogen för att slippa rassel
Borde inte drevet på Cogen vara flytande i sidled, så den justerar sig själv?

Kör nästan bara ERG och inte Zwift sedan fria tiden per månad försvann, så skulle i teorin ändå kunna köra Zwift Cog.
När det kommer en konkurrerande cog som funkar till alla appar så skulle jag vara intresserad. Kanske något som Wahoo jobbar på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp