Columbus vola ?

MenzZana

Medlem
Columbus vola ?
Hej

Jag söker en racercykel att börja med och tänkte då kolla på begagnade racerkomfort.

Såg en annons om en Columbus vola. Är det en bra cykel?
Svårt att hitta lite specar om den.

Har frågat lite vilken typ av växelgrupper den har och väntar på svar.

Den är ganska gammal dessutom och hade gått 200 mil, så antar lite byte av kedja/vajrar.

Vad tycker ni? Är det något att starta med?

Columbus vola ?
Columbus är cykelaffären CykelCity egna cykelmärke. Så en "helt ok" aluminiumram.
Är det den som är till salu här på happy?

Då är det fina delar på den, iallafall växelreglagen och växlarna är Shimanos dåvarande bästa grupp.
Ramen däremot är något ålderstigen. Själv skulle jag kanske välja en cykel med modernare geometri, jag gissar att den där kan upplevas som lite stötig och inte särskilt bekväm. Modernare aluminiumramar är mer följsamma.

Columbus vola ?
Nej det är inte den på Happy, utan en jag hittade på blocket. Hittade faktiskt även en Columbus pinta med campa veloce växelparti. Bra att det är en helt ok ram eftersom jag antar att det är viktigast och man sedan kan byta ut olika delar. Sedan kanske inte den modernaste geometrin, men eftersom jag är nybörjare i racersvängen så vill jag bara ha något som jag kan köra på och har jag kört en citybike långa sträckor och är förhållandevis nöjd så borde det ändå duga...

Columbus vola ?
Nej det är inte den på Happy, utan en jag hittade på blocket. Hittade faktiskt även en Columbus pinta med campa veloce växelparti. Bra att det är en helt ok ram eftersom jag antar att det är viktigast och man sedan kan byta ut olika delar. Sedan kanske inte den modernaste geometrin, men eftersom jag är nybärjare i racer så vill jag bara ha något som jag kan köra på och har jag kört en citybike långa sträckör och är förhållandevis nöjd så borde det ändå duga...
Tja, allt beror ju på vad du får betala. Priset på den på Happy tycker jag är lite högt för en såpass gammal cykel. För din första landsvägscykel är det viktigaste att ramen är i rätt storlek.

Columbus vola ?
Min gamla cykel had 1'' rör för framgaffel, medan nya cyklar ha 1 1/8'' och då blev det omöjligt att göra något åt det. :-/ Så skulle vilja ha en cykel man kan uppgradera ifall man skulle vilja det.

Senast ändrad:
Columbus vola ?
Täkte bara säga att jag undersökte cykeln och den hade framgaffel, bakgaffel, sadelstolpe i kolfiber samt ultegra växlar. Kändes som det var ett bra pris för en sådan cykel

Tillbaka
Topp