Commencal Meta 55 eller Scott Genius?

tr1cky

Medlem
Har cyklat lite (är färsking) HT men är sugen på att cykla mer samt fullgung.

Kommer cykla mest i Hellas men vill ha möjligheten att kanske åka till Säfsen, Järvsö mm (fullt medveten om att DH cyklen är bäst för DH) för att cykla lite.

Står i valet och kvalet mellan begagnad Commencal Meta 55 eller ny Scott Genius 50, vad skulle panelen råda till? Gillar möjligheten med remote lock-out på Scotten samt att det är nytt med garantier etc men man sparar ju en slant på köpa begagnat.

Vet att många här rekommenderar Canyon och Rose, tyvärr tilltalar Rosecyklarnas design mig.

tr1cky skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet att många här rekommenderar Canyon och Rose,
> tyvärr tilltalar Rosecyklarnas design mig.

Beklagar. ;)

Meta 55. Jag har haft båda modellerna till Hellascykling och Metan's geometri funkar i mitt tycke bättre till den typen av cykling. Jag upplevde att Scotten "stannade upp" när det blev knixigt och gav inte samma flyt över större rötter och sten.

Jag har kört två meta 5.5 i hellas och är mycket nöjd. Jag har dock inget att jämföra med, har aldrig cyklat seriöst på något annat.

Hade en meta 55 i 2 år. Hyfsad mycket am hojj för pengarna men tyckte inte den var vidare trampeffektiv o tyckte den flexiga bakänden var ganska obehaglig i alperna, speciellt på stigar med stora lösa stenar där bakvagnen levde sitt eget liv. Tung o flexig ram är för mig en märklig kombo, hade varit lättare att "acceptera" swingflexet om ramen varit superlätt.

Har en 2010:a utplockad i våras Meta som kanske till förmån för ny hoj skall säljas.
Varit väldigt nöjd med Meta 55:an.

Jag har en Genius och tycker den är grym, twinloc på styret skulle jag inte klara mig utan nu. kan tycka att 150 slag är lite mycket i sthlms trakterna och den är lite väl gungig. det är en finfotölj som man svingar sig fram mellan hindren på. jag är grymt nöjd med den.

Sodan skrev:
-------------------------------------------------------
> Bakramen e svajjig men det får man ta. Den är
> sjukt lätt om man jämför med en lika
> utförskompetent hoj

Så du tycker 3.5kg för en 140mm AM-ram är "sjukt lätt"? Vilka ramar jämför du då med?

Tillbaka
Topp