Commencal meta trail

zigg

Ny medlem
Commencal meta trail
Hej!
Sitter och fingrar på beställ knappen för en Commencal Meta trail a la carte. Tyvärr hittar jag inga tester ännu och jag tvekar mellan storlek M och L. Spec och geometri är precis vad jag är ute efter och blir en perfekt Hellas moppe. Är det ngt som beställt och fått den leverarad ännu som kan dela med sig av efarenheter? Jag tänkte beställa en med Pike 130 och sedan köpa hjul på annat håll.

//Z

Commencal meta trail
Går i exakt samma tankar, cykelpolaren klickade hem för nån vecka sedan. Nästa helg är den färdigbyggd så då kan jag återkomma med en enkel rapport.

Commencal meta trail
hur lång är du?
jag är 1,65 ståtliga meter över marken och kör en medium, dock av v3 ramen, men rent teoretiskt (kollat på geo-graferna) borde en v4 vara lite längre. så är du över, säg, 1.75-1.80 ska du nog ha en large

jag trivs bra som fan med min, den är stor men på det där bra, förtroendeingivande sättet så man vågar bomba på nerför med den

lycka till med cykel köpet

Commencal meta trail
Wajm3 skrev:
-------------------------------------------------------
> Går i exakt samma tankar

+1 tror att den kan bli super i Sthlm's terrängen :)
// Larss

Commencal meta trail
larsaw skrev:
> Wajm3 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Går i exakt samma tankar
>
> +1 tror att den kan bli super i Sthlm's terrängen
> :)
> // Larss

Min ska mestadels få tuffa i platt och tråkig småländsk stökskog, men rätt va det är så vill man ju köra nåt enduro eller så :)

Commencal meta trail
Wajm3 skrev:
> Min ska mestadels få tuffa i platt och tråkig
> småländsk stökskog, men rätt va det är så
> vill man ju köra nåt enduro eller så :)

Ja men då lär den ju passa ÄNNU bättre :)
För Hellasterräng duger den troligen också bra men kanske inte är cykeln nr 1 om det ska köras "huck-to-platt" som vissa ägnar sig åt...

Men om jag fattar http://m.pinkbike.com/news/commencals-new-contact-system-suspension-platform-for-the-meta-range.html genomgången av Commencal's nya Contact-system så lär den ligga "högt i slaget" och därför vara rätt så trampvänlig.
Tyvärr är jag för mycket rookie gällande kinematik för att kunna hissa eller dissa deras artikel. (Vart är Jofa när man behöver honom som bäst ;).
Sen spelar ju valet av dämpare in en del, själv har jag fördelen av att äga en passande Marz Roco Air Piggyback, vilket med sin justerbara "Bottom Out Resistans" rätt inställd gör underverk med vilken FS som helst.

// L

Commencal meta trail
Jag tänkte bidra med min expertis (som är att jag läste en googleöversatt linkage design av en annan cykel, dvs vanliga meta v4). Det ser helt normal och bra ut, dvs den har inte ett länkage ritat av Santa Cruz...

Jag gissar på att länkaget är väldigt likt det på meta v4 och det är inte gjort för att ha en massa bottom out. Men det tror jag man i princip inte får plats med om man har 120 mm slag, då vill man nog att det ska vara användbart hela vägen. Annars är det enkelt att justera genom att minska luftvolymen i dämparen.

Det är säkert en skitbra cykel till skogen, rallyn och alla enduron utom Åre. Det går säkert att köra Åre också, men då kan nog cykeln kännas som lite på gränsen.

Generellt kommer dom med gafflar med 32 mm innerben, men jag tror inte man lider av det så mycket i skogen.

Commencal meta trail
Tack Jofa, du skrev vad jag tänkte men inte orkade skriva igår kväll.
Ända "nackdelen" jag kan tänka mig med denna hoj är de "inte superkorta kedjestagen" men det har t.o.m. jag insätt att det inte är nödvändigt längre... // Larsa

Commencal meta trail
happymtb.fr skrev:
> Revelation är nog en kanon gaffel för
> stigcykling à la Hellas.

Jag kanske är okänslig men jag har inte märkt att den inte skulle räcka någonstans. Så länge cykeln går dit jag pekar styret :)

Flex finns ju lite överallt ändå.

Commencal meta trail
Rattnalle skrev:
>
> Flex finns ju lite överallt ändå.

+1 speciellt om det ändå ska köras slanglöst/ProCore med lågt tryck i sladdriga däck... // L

Commencal meta trail
larsaw skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> >
> > Flex finns ju lite överallt ändå.
>
> +1 speciellt om det ändå ska köras
> slanglöst/ProCore med lågt tryck i sladdriga
> däck... // L

Precis. Med under 1,5 fram så har jag ingen möjlighet att särskilja vilket flex som är däck, gaffel, ram, styre, hjul. Flexar gör det friskt. Men jag är lika glad för det :)

Commencal meta trail
Rattnalle skrev:
> Precis. Med under 1,5 fram så har jag ingen
> möjlighet att särskilja vilket flex som är
> däck, gaffel, ram, styre, hjul. Flexar gör det
> friskt. Men jag är lika glad för det :)

More flex to the people :D
// L

Commencal meta trail
Rattnalle skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Revelation är nog en kanon gaffel för
> > stigcykling à la Hellas.
>
> Jag kanske är okänslig men jag har inte märkt
> att den inte skulle räcka någonstans. Så länge
> cykeln går dit jag pekar styret :)
>
> Flex finns ju lite överallt ändå.

Min Revelation tyckte att Åre var lite jobbigt. Men annars är den ju klockren. Nu kan man ju tweaka luftvolymen med tokens också.

Commencal meta trail
Luthman Photography skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > happymtb.fr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Revelation är nog en kanon gaffel för
> > > stigcykling à la Hellas.
> >
> > Jag kanske är okänslig men jag har inte
> märkt
> > att den inte skulle räcka någonstans. Så
> länge
> > cykeln går dit jag pekar styret :)
> >
> > Flex finns ju lite överallt ändå.
>
> Min Revelation tyckte att Åre var lite jobbigt.
> Men annars är den ju klockren. Nu kan man ju
> tweaka luftvolymen med tokens också.

Mina händer sa ifrån i Åre. Om det var gaffelns fel låter jag vara osagt. Men det berodde nog inte på flex utan i snarare att dämpningen inte hängde med.

Commencal meta trail
Jo, händerna tröttnade också. Tror att det var en kombo av saker där dämpningen var den stora boven. Men den flexade en del och grät lite olja på ett sätt som den inte gjort förr.

Commencal meta trail
Enl rapport från Jofa's äventyr i Malaga så uppstod samma problem trots Pike-gaffel.
Tror att det helt enkelt är en konsekvens av för lite slag i förhållande till hastigheten, relativt brötigheten. Bristen på slaglängd åtgärdas mha högre tryck i gaffeln vilket ju onekligen ger en för hård gaffel...
Fast det finns ju firmor som trimmar dämperiet för att ligga högre i slaget och ändå vara plush.

// L

Commencal meta trail
larsaw skrev:
> Enl rapport från Jofa's äventyr i Malaga så
> uppstod samma problem trots Pike-gaffel.
> Tror att det helt enkelt är en konsekvens av för
> lite slag i förhållande till hastigheten,
> relativt brötigheten. Bristen på slaglängd
> åtgärdas mha högre tryck i gaffeln vilket ju
> onekligen ger en för hård gaffel...
> Fast det finns ju firmor som trimmar dämperiet
> för att ligga högre i slaget och ändå vara
> plush.
>
> // L

Det är väl baksidan av att ha väldigt progressiv luftfjäder för att undvika hårda bottningar. Nånting som dämpningen borde hantera istället.

Själv gillar jag lite mer linjär fjäder, gäller bara att ha en dämpare som klarar av att hantera de där tunga tunga landningarna :o

Commencal meta trail
theBrand skrev:
>
> Själv gillar jag lite mer linjär fjäder,
> gäller bara att ha en dämpare som klarar av att
> hantera de där tunga tunga landningarna :o

Instämmer, om det är huck-till-platt som är grejen vore nog andra doningar att föredra ?
Saknar min gamla Bomber m titanfjäder av just den anledningen.

// L

Commencal meta trail
Jag rullade lite på en revelationgaffel idag och skillnaden mot en pike är direkt uppenbar. Jag känner tydligt hur revelationgaffeln flexar även vid frambromsning eller bara man åker ner för en kant. Det betyder däremot inte att den inte duger till skogsåka eller att alla behöver en grov gaffel. Man ska bara inte inbilla sig att det inte är någon skillnad fören man börjar åka döds-DH. Enkelkronad gafflar är superflexiga konstruktioner och 32 mm innerben verkar inte vara en fördel.

Jag är förvånad över denna insikten, jag hade inte väntat mig så stor skillnad. Jag vill däremot hålla kvar vid att korta kedjestag är överskattat skräp för att inte bli helt happykorrekt.

Commencal meta trail
Jag kör en Meta SL, det är väl föregångaren till meta trail? Jag trivs väldigt bra på den i alla fall, lekfull och fixar bra mycket mer stök än jag trodde innan, den bjuder in till bus. Hade gärna uppdaterat till en trail med:)

Commencal meta trail
Vilken storlek gick din kompis på? Jag är 180cm och brukar köra M hojar men Commencal rekommenderar L. Hör gärna av dig när han fått i hop den.

Commencal meta trail
zigg skrev:
> Vilken storlek gick din kompis på? Jag är 180cm
> och brukar köra M hojar men Commencal
> rekommenderar L. Hör gärna av dig när han fått
> i hop den.

Han valde en Large, är nog som du 1.80 skulle jag tro. Jag är en tveklös M med mina 172...

Commencal meta trail
Jag tycker jag upprepar mig tillräckligt ofta för att Velotek, Hope, Stans och Sapim ska börja betala provision till mig. Oavsett så tycker jag du ska köpa hjul från Velotek. Då får du Stansfälg (t.ex. Arch) på Hopenav för mindre pengar.

Commencal meta trail
Om man nu inte vill ha DT-nav eller andra fälgar. Då är actionsports kanon.

Fast nu när Hope ökat antalet poe så får dt börja skicka med en annan ratchet för att riktigt vara med i matchen.

Commencal meta trail
zigg skrev:
> Wohoo... ...beställt och klart! :)
> Det blev en från a la carte menyn med
> Pike 130
> X1 1x11
> XO bromsar
> Anodized Black frame stl L
>
> Det lutar åt följande hjul, ngn som har
> erfarenhet av dom eller har andra förslag?
> http://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-ev
> o-notubes-ztr-arch-ex-aerolite-disc-1540g-laufrads
> atz-650b-incl.tlr-kit-4417?c=400
>
> //MA

Härligt! Du blir nog mycket nöjd, hade äran att testa en Meta Trail i lördags i storlek L, reachen var lite väl tilltagen för mina 1.72 men cykeln kändes robust och stabil i övrigt. Min polare byggde hjul på ett par DT-240 och funworks-fälgar från actionsports. som tidigare skriver, Velotek är sjukt billiga på Hope/Stans-hjul, ta ett kik där innan du bestämmer dig.

Commencal meta trail
Påskharen dök upp med lite paket idag... :)
Allt verkar vara med, bara att börja skruva.

Bilagor

• DSC_0738.JPG
    DSC_0738.JPG
    64.7 KB · Besök: 30
  • DSC_0739.JPG
    DSC_0739.JPG
    97.2 KB · Besök: 33
  • DSC_0740.JPG
    DSC_0740.JPG
    74.9 KB · Besök: 23
Commencal meta trail
Stiligt! Vad blev det för hjul till slut?

Jag måste få tummen ur, står och väljer mellan denna, en remedy 9 eller en Spectral 7.0ex, alla med sina för och nackdelar...

Commencal meta trail
zigg skrev:
> Påskharen dök upp med lite paket idag... :)
> Allt verkar vara med, bara att börja skruva.

Lova, lova, lova att kontinuerligt posta bilder under kvällen/helgens byggande.
Skulle konkurera ut vilken fredagsunderhållning som helst :)

BTW, vilken storlek tog du?
Är själv 186cm och är nyfiken hur du uppfattar storleken mot dina 180cm...

// Larsa

Commencal meta trail
Wajm3 skrev:
> Stiligt! Vad blev det för hjul till slut?
>
> Jag måste få tummen ur, står och väljer mellan
> denna, en remedy 9 eller en Spectral 7.0ex, alla
> med sina för och nackdelar...

Det blev ett par "Fun Works N-Light Evo NoTubes ZTR Arch EX", tror dom passar perfekt, lätta och förhoppningsvis tillräckligt hållbara.
Ja, jag kollade på spectralen också men valde denna för att jag tror den är snabbare på platten, Spectralen är säkert lite vassare utför.

Commencal meta trail
larsaw skrev:
> zigg skrev:
> -----
> > Påskharen dök upp med lite paket idag... :)
> > Allt verkar vara med, bara att börja skruva.
>
> Lova, lova, lova att kontinuerligt posta bilder
> under kvällen/helgens byggande.
> Skulle konkurera ut vilken fredagsunderhållning
> som helst :)
>
> BTW, vilken storlek tog du?
> Är själv 186cm och är nyfiken hur du uppfattar
> storleken mot dina 180cm...
>
> // Larsa

Jag återkommer med storleken, jag har tidigare kört M hojar så jag är själv nyfiken på om det blev rätt, fler bilder kommer under dagen... :)

Commencal meta trail
Wajm3 skrev:
> Vad gick kalaset på? Måste ha blivit nån tusing
> över 30 va?

Har inte räknat exakt, men drygt 30 stämmer nog bra. Mycke stålars men med tanke på specen så är det riktigt bra.

Commencal meta trail
Bygga verktyg och pressa lite...
Damn 1x11 is sexy!

Bilagor

• DSC_0756.JPG
    DSC_0756.JPG
    44.4 KB · Besök: 31
  • DSC_0749.JPG
    DSC_0749.JPG
    93.1 KB · Besök: 31
  • DSC_0753.JPG
    DSC_0753.JPG
    79.5 KB · Besök: 36
  • DSC_0755.JPG
    DSC_0755.JPG
    76.7 KB · Besök: 32
Commencal meta trail
Stiligt!

Har kört alla tre hojarna och spectralen placerar sig nånstans emellan metan och remedyn i smidighet på platten. Största problemet med spectralen är ju att den inte levereras förrän i slutet på juli och remedyn har fox-grejer som jag egentligen inte vill ha...

Commencal meta trail
...men inte så smart kabelöppning på ovansidan av vevlagert, här kommer ju all lera fastna...! Det blir att hitta ngt att sätta för.

Bilagor

• DSC_0778.JPG
    DSC_0778.JPG
    72.9 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp