continental 4 season?

nille

Ny medlem
continental 4 season?
Skall ned o köra Paris-Roubaix sportiven den 12 april.Ställer en hel del krav på utrustningen,kanske speciellt däck o hjul.Införskaffade continental 4 season 28 mm för ändamålet,efter en veckas testkörning på blandat asfalt o en del grusvägar har jag nu inkasserat 3 punkor,va fn.Extrem otur eller är dom inte bättre?Någon med erfarenhet av dom?Annars bra rull o trevlig gång på dom.

continental 4 season?
Pendlat på mina i ur och skur i ett par år, en punka under den tiden då en glasbit fastnat och långsamt ätit sig igenom däcket.

Låter som att du haft extrem otur.
Vilken typ av punkteringar är det du fått?

continental 4 season?
Vad gäller PB så vet jag inte. Men de nämnda däcken renderade mig min första säsong ngnsin förra året helt utan punka. Med lite vårcykling och en del mer höstcykling. Tycker de funkar riktigt bra förutom bra punkaskydd.

continental 4 season?
Jag kommer aldrig köra Paris-Roubaix, men om jag skulle ha gjort det skulle det givetvis vara med Vittoria Open Pave Evo CG, baraföratt. Rentav respekt för sporten trots kanttråd? :-)

continental 4 season?
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer aldrig köra Paris-Roubaix, men om jag
> skulle ha gjort det skulle det givetvis vara med
> Vittoria Open Pave Evo CG, baraföratt. Rentav
> respekt för sporten trots kanttråd? :-)

Helt riktigt Vittoria Open Pave, gröningarna är verkligen däcken jag skulle satsat på i ett lopp som Paris-Roubaix.
Enda nackdelen kan vara färgmatchningen då dessa svart-gröna däck inte passar till alla ramar.

continental 4 season?
jonaS-Works skrev:
> Jag jade kollat på ett par tubfälgar med däck.

Att komplettera just med däck till fälgen är ett riktigt bra tips till PR tror jag.

continental 4 season?
Har kört med vittoria open pave funkade kanon..dumt o byta jag vet kör även med rubino pro också mycket bra dumt o byta jag vet.Den jag hittade ikväll var en pyspunka nära ventilen mot däcksidan,vad ska jag leta efter på fälgen som kan orsaka?Eller för all del på fälgbandet,får ned o kolla dom andra 2 slangarna också.Är det småhål på yttersidan får det nog bli inköp av Vittoria igen.

continental 4 season?
Miss Lycka skrev:
> Tubdäck är det som gäller på P-R.

... och en ryggsäck med reservdäck.

continental 4 season?
Jag har haft minst 4 punkteringar på mitt 4 seasons bak sedan februari. Alla kan härledas till gruskross, eller möjligtvis glas i nåt fall. Slitbanan har flera djupa skärsår. Har lagat med gammal slang från insidan på ett par ställen. Nu provar jag Marathon Supreme bak. Fram har det klarat sig.

De där fyra säsongerna verkar inte inbegripa dödsgrussäsongen, eller så har jag bara otur.

continental 4 season?
Säkerligen gruskross i mitt fall också,varit våta vägbanor ett tag då följer som bekant gruset med runt o nitar slangen,kommer säkerligen att söka upp grussträngen vid sidan av paven så känns inget vidare med 4 s däcken,lägger nog en beställning på Vittoria.

continental 4 season?
Vic skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tubdäck är det som gäller på P-R.
>
> ... och en ryggsäck med reservdäck.

Det räcker att inte cykla bakom dig.

continental 4 season?
Bredden nog mer avgörande än tub/kanttråd. Dock skönt att våga ha lite lägre tryck. Är det blött vill man som sagt nog ha bra grepp också.

Edit ang PR alltså.

Senast ändrad:
continental 4 season?
Har förbrukat ett 4-season helt under senhöst och januari. Flera punkor av vassa stenar och en reva som definitivt satte punkt för däcket. Det andra däcket är perforerat av småsten. En period var jag tvungen att gå genom däcken varje kväll och plocka småsten ur gummit med pincett. För snål att ersätta däcket så länge det håller ihop, men faktum är att gatorskin verkar klara småstenen bättre än 4-season.

continental 4 season?
Konstigt att erfarenheterna av 4-Seasons skiljer sig så.

Gummit i 4-Seasons ska vara anpassat för blött och kyla och är därför rätt mjukt, antagligen även därför det kan samla på sig småsten.
Sen kanske typen av gruskross som används i olika kommuner påverkar om man punkterar eller ej. Körstil?

continental 4 season?
Kanske även ska skriva om 4-Seasons också. Min erfarenhet är från ett par. De har rullat av och till i flera år, men en punktering på grund av glas för typ 3 år sedan. Kör fortfarande på dem efter att tagit bort glasbiten, men måste snart byta pga av att de är utslitna.

continental 4 season?
Har ett 25 mm och ett 28. 28 sattes bak och det har jag punkterat 3 ggr i rask takt förra hösten. Sedan slängde jag det och satte tillbaka mitt Schwalbe Marathon plus. Fram har jag kvar 4 seasons, ingen punka där.

continental 4 season?
Vittoria rubino pro beställt!25 mm men mäter nästan samma som 4 season 28 mm på fälg kollade med mina gamla,har kört vittoria pave riktigt bra däck men Rubino pro är faktiskt lika bra,dessutom samlar dom inte lika mycket småsten som skär in i däcket,fick ha en spik o pilla ur småsten ur pavedäcken varje kväll,aldrig någon punka dock.Hejdå continental!

continental 4 season?
emilh skrev:

> Sen kanske typen av gruskross som används i olika
> kommuner påverkar om man punkterar eller ej.
> Körstil?

Bredsladd i varje kurva, ständiga burnouts och plattan i mattan menar du?

Njae tror inte det, rakt fram på vägen eller GC och försök att i möjligaste mån undvika gruset. Mycket mer finns inte att göra.

continental 4 season?
emilh skrev:
> Sen kanske typen av gruskross som används i olika
> kommuner påverkar om man punkterar eller ej.
> Körstil?

Det är alltid någon annans fel.

continental 4 season?
Jag har 4 season 28mm på mina landsvägshjul till crossen. De rullar lättare än cx-däcken och jag har inte punkat. Kör dock ungefär 5-6 lvg-turer per år så jag är nog diskad från att uttala mig.

continental 4 season?
Jag körde sex mil i centimetertjockt grus som väntade på att sopas upp i tisdags utan att ens få ett skärsår på däcken. Men så körde jag inte med 4-Seasons heller.

continental 4 season?
nille skrev:
> gött inlägg där:)upplysande

:)

Skämt åsido så har jag haft 4-Seasons på inköpslistan ett tag nu men fan vet om det inte blir ett par Lithium 2:or till sen fast 25mm istället för 23. De håller bra, är billiga och jag är för långsam för att kunna klaga på greppet.

continental 4 season?
Jag skulle vilja slå ett slag för Conti Gator Hardshell! Dom är enligt min erfarenhet omöjliga att punktera med. Inte lätta eller vikbara men hållbara utav bara tusan är dom. Kan vara svåra att få tag i här i Stockholm dock. Om tiden är kritisk kan jag också rekomendera Conti Super Sport Plus som finns på Cykloteket. Dom är inte heller lätta eller vikbara men mina ser efter ett hundratal mil fortfarande nya ut. Jag håller med om att 4 season har en tendens att plocka på sig grus och annat skräp som sakta äter sig in och ger punkteringar.

continental 4 season?
Jag gillar 4Seasons som pendlardäck, körde med det senast för några timmar sedan.
PR kommer jag nog aldrig att köra då jag har sett vad det kan göra med medelålders män.

continental 4 season?
Selast skrev:
> Jag skulle vilja slå ett slag för Conti Gator
> Hardshell! Dom är enligt min erfarenhet omöjliga
> att punktera med. Inte lätta eller vikbara men
> hållbara utav bara tusan är dom. Kan vara svåra
> att få tag i här i Stockholm dock. Om tiden är
> kritisk kan jag också rekomendera Conti Super
> Sport Plus som finns på Cykloteket. Dom är inte
> heller lätta eller vikbara men mina ser efter ett
> hundratal mil fortfarande nya ut. Jag håller med
> om att 4 season har en tendens att plocka på sig
> grus och annat skräp som sakta äter sig in och
> ger punkteringar.

+1
Dom finns dessutom i en lättare och vikbar version men verkar som sagt hopplösa att få tag på i Sverige.
Kör själv med dom på fler cyklar i 28 mm bredd och det är nog dom enda däck jag än så länge aldrig har punkterat, 4-season inräknat.

Men som andra skrivit så är det nog inte själv punkteringsskyddet som är det mest kritiska för PR utan en bra volym som förhindrar genomslagspunktering.

continental 4 season?
Tille skrev:
> Sammanfattningsvis så bör man alltså inte köra
> Paris-Roubaix sportiven med 4season innan de har
> sopat bort allt DÖDSGRUS.

DÖDSGRUS är den femte säsongen.

continental 4 season?
frause skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sammanfattningsvis så bör man alltså inte
> köra
> > Paris-Roubaix sportiven med 4season innan de
> har
> > sopat bort allt DÖDSGRUS.
>
>
> DÖDSGRUS är den femte säsongen.

Aha, som infaller i april i Frankrike?

continental 4 season?
Körde långa RVV förra året på Conti 4-season kanttråd, 28 mm bak och 25 mm fram. Hade ganska lågt däckstryck (85 psi) så någon enstaka gång kändes det som att det slog igenom men inga punkteringar trots 270 km varav ett antal kilometer på ganska dålig pavé (om än bättre än P-R).

Inför P-R har jag skaffat Vittoria Pave 27 mm tubdäck (25 mm i reserv). Har hittills bara testat de på grusväg och (MTB)stigar men de funkar bra och inga punkteringar än.

Saxat från artikel avseende Paris-Roubaix 2013:

"Once again, the two French handbuilt brands, FMB and Dugast, stole the day. Cancellara swapped out the FMB 25mm tires he used at Flanders for a 27mm set, giving the small company its second win in as many weeks.

Cancellara inflated his FMBs to a relatively high 81psi (front) and 88psi (rear)."

Senast ändrad:
continental 4 season?
BD har haft slut på 28:orna jag vet inte hur länge, är det proffsstallen som lägger rabarber på hela tillverkningskvoten? Likadant på wiggle.

Senast ändrad:
continental 4 season?
Usch någon som skrev något om vad P-R gör med medelålders män ,jag som är 50+:)kanske inte däcken jag ska ha bekymmer om!Såg att det var någon mer som skulle köra kul om man kunde träffa någon från Sverige där nere.Vi är 2 som tar bilen ned den 9 april ska bli sköjj,både o köra o se pröffsen på sön.

continental 4 season?
Lyfter tråden lite. Köpte ett par och de var de absolut mest svårmonterade däcken som jag någonsin haft (fälgar: Mavic Ksyrium Equipe)... ingen som känner igen sig?

continental 4 season?
Lika lätta att montera som GP4k på DT Swiss tubelessfälgar för lvg. Går att trycka över kanttråden med handkraft, men snabbare med däckavdragare.

continental 4 season?
BjornR sa:
Lika lätta att montera som GP4k på DT Swiss tubelessfälgar för lvg. Går att trycka över kanttråden med handkraft, men snabbare med däckavdragare.

Haha, nä handkraft var bara att glömma här... hade däremot ett par Vittoria Rubino Pro som gick alldeles utmärkt att montera med handkraft...

Tillbaka
Topp