CR1 vs Speedster?

fphotography

Aktiv medlem
CR1 vs Speedster?
Bianchin jag spanat in var såld så det bidde inget. Men nu har jag hittat två scott istället. En CR1 Comp med 105/Tiagra. Fördel lite lättare och kolfiberram.

Sedan jag hittat en Speedster 10 med Ultegra-system. Lite tyngre men billigare men alu-ram.

Det är lite okända vatten det här med lvg så inputs på vad jag bör tänka på om jag väljer mellan dessa två tas tacksamt emot.

/Freddo

CR1 vs Speedster?
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är prisskillnaden?
>
> Är reglagen 105 på CR1:an?

Ca 15000 för CR1, finns billigare hos annan kedja(LBS) om jag beställer på nätet tror jag.

12.800 för Speedster 10 hos LBS.

Det är 105-reglage på CR1:an.

Mvh
Freddo

CR1 vs Speedster?
Luzen skrev:
> Speedster har racigare geometri. CR1 är en
> Comfortracer.

Så vitt jag kommer ihåg har dom exakt samma geometri.
Har kört båda tidvis.
Speedstern är oerhört prisvärd tycker jag.

Om du tänkt byta lite komponenter längre fram skulle jag ta Cr1-an.
Om du tänkt behålla den i befintligt skick, ta Speedstern. :)

CR1 vs Speedster?
Jag hade nog tagit CR1:an, komponentnivå känns rätt underordnat ramen. Men det viktigaste är givetvis att du sitter bra på cykeln etc.

Har aldrig märkt att min CR1:a skulle flexa. Men dels är det inte samma modell numera, dels kan det ju bero på att jag har svaga ben.

CR1 vs Speedster?
CR1 vs Speedster?
HåkanC skrev:
> Här finns det test av både Scott CR1 och
> Speedster S10
> http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/rae
> der/rennraeder/scott-cr1-pro/a18673.html
> http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/rae
> der/rennraeder/scott-speedster-s10/a16891.html
>
> Trots att ramarna får samma betyg i Tour-testet
> tyckar jag att åtminstone Speedster-ramen inte
> är särskilt imponerande (för att uttrycka det
> snällt).
> Har du kollat vad du får för samma/likvärdiga
> pengar hos Canyon eller Rose?
>
>
> /Håkan

Nä, jag har inte kollat på vare sig Canyon eller Rose. Dels för att jag tycker de är rätt fula men sen gnager samvetet rätt mycket också. Jag har fått massor av hjälp av två LBS:er så jag vill gärna köpa utav nån av dom. Ytterligare så är det så att jag hoppas kunna köra VR inom två-tre år och helst utan att behöva byta cykel för att det blev fel...

Tack för länkarna.

Mvh
Freddo

CR1 vs Speedster?
Du skall ju naturligtvis köpa den cykel du vill ha, av den handlare du vill handla av.

Men om du vill stödja din lokale cykelhandlare så skall du inte köpa cykeln där,
handlare tjänar nästa inget på att sälja cyklar, eller andra prylar,
det de tjänar bäst på är service, som de får betalt för!
Många som har köpt cykeln lokalt brukar tom förvänta sig gratis service av handlaren!

Du stödjer alltså dina lokala cykelhandlare bäst (ekonomiskt) om du köper cykeln på nätet och betalar cykelhandlarna för att serva den.
Kanske tom för att skruva ihop den?

/Håkan

CR1 vs Speedster?
Hehe, faktum är att jag lämnar mina MTB:s till dom minst en gång om året för genomgång. Möjligen har det ändrats men så vitt jag vet är så är det ändå rätt okej marginaler i cyklar. Kanske inte som när jag köpte min Cube MTB som kostade 10000 mer i Sverige än på Irland.

/Freddo

CR1 vs Speedster?
HåkanC skrev:
> Du stödjer alltså dina lokala cykelhandlare
> bäst (ekonomiskt) om du köper cykeln på nätet
> och betalar cykelhandlarna för att serva den.
> Kanske tom för att skruva ihop den?
>
>
> /Håkan
>
Ofyfan, så när jag köpte frun cykel på Alviks cykel och skruvade fast ringklockan själv så drev jag omedvetet dom närmare konkursens ruin?

CR1 vs Speedster?
Mr Orange skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du stödjer alltså dina lokala cykelhandlare
> > bäst (ekonomiskt) om du köper cykeln på
> nätet
> > och betalar cykelhandlarna för att serva den.
> > Kanske tom för att skruva ihop den?
> >
> >
> > /Håkan
> >
> Ofyfan, så när jag köpte frun cykel på Alviks
> cykel och skruvade fast ringklockan själv så
> drev jag omedvetet dom närmare konkursens ruin?

Du är så elak!!

CR1 vs Speedster?
HåkanC skrev:

> bäst (ekonomiskt) om du köper cykeln på nätet....

Lite önsketänkade som ger sig tillkänna verkar det som..
Klart han ska handla där han känner sig trygg med köpet.
Tror du LBSen ger bort grejjerna. Klart dom ska ha in en slant också.

CR1 vs Speedster?
HåkanC skrev:
>
> handlare tjänar nästa inget på att sälja
> cyklar, eller andra prylar,
> det de tjänar bäst på är service, som de får
> betalt för!
> Många som har köpt cykeln lokalt brukar tom
> förvänta sig gratis service av handlaren!
>
> bäst (ekonomiskt) om du köper cykeln på nätet
> och betalar cykelhandlarna för att serva den.
> Kanske tom för att skruva ihop den?
>
>
> /Håkan

Skoj resonemang och på sätt och vis sant men även om marginalerna är lägre på cyklarna än tillbehören så är det bra många ringklockor som ska säljas för att dra in lika mycket som på en CR1 :D

Gillar TS önskan om att gynna de LBS som gett bra service under åren, lycka till med din nya Scott

CR1 vs Speedster?
Jag har ju inte bestämt mig än, CR1:an ligger lite över budget. Hade spanat in en Bianchi egentligen men den var såld så då började jag kolla vad som fanns i övrigt på rean. Visste inte förrän idag att jag skulle få lite bonus från ett av mina jobb.

Men ska kanske kika ytterligare lite närmare CR1:an då iaf, trots att den mest svart...

Tack för inputs.

/Freddo

CR1 vs Speedster?
Jag har en Speedster. Polaren köpte just en CR1.
Jag insåg inte hur mycket min Speedster flexar förrän jag provade polarens CR1. Jag kommer troligen uppgradera nästa år. Köp CR1.

Brasklapp-edit: Min Speedster är 7075. Tror de är 6061 idag.

CR1 vs Speedster?
Jag köpte en CR1 i vintras, en 2012 (vinterpris) och i jämförelse med min gamla stålrörsracer så är den ett under av 'inflexibilitet'.

Jag är ingen elitmotionär och har ej heller stor erfarenhet av en massa cyklar, men när jag började cykla på den vägde jag 100+ och har alltid haft starka ben. När jag ställer mig upp & trycker på ordentligt i uppförsbackar kan jag då inte känna att det skulle flexa någonstans. Men allt är väl relativt förstås.

Sedan är CR1 en av de komfortracers med minst komfortgeometri, vill minnas från någon review att det i princip bara var att sänka styret så var det i princip racegeometri.

Jag har en 54:a och är 1,79m & med 85cm innerben och den sitter som en smäck. Samtidigt provcyklade jag Canyons CF SLX på plats i Koblenz i somras, i storlek 56 & 58 och båda dessa kändes bra (fast på olika sätt).

CR1 vs Speedster?
Håller med de flesta här, jag gick från crescents "värsting" Exa, aluram och kolgaffel, till CR1, det var en upplevelse. Styv men ändå komfortabel, som en välbyggd kolram ska vara antar jag.

CR1 vs Speedster?
Om du står mellan dessa modeller skulle jag ta en CR1. Absolut. Skulle det vara så att du blir ordentligt biten av cyklingen så kommer du vilja uppgradera (även om du inte tänker det i dagsläget) och då är det bra att ha en så bra ram som möjligt att bygga vidare på.

Har själv en Speedster (snikvarianten S50) som jag köpte billigt för tre år sedan. Tror jag gav 5500:- på en höstrea. Ville inte lägga för mycket pengar för jag visste inte om cykelintresset skulle hålla i sig, det gjorde det. Har allt eftersom varit tvungen att uppgradera, först hjul, de du får med Alexrim var iaf alldeles för flexiga och klena för mina 100kg och sen grupp.

Så nu har jag en cykel med bra hjul och trevliga komponenter men en ram som är hård som stryk. Funkar bra för normallånga rundor men de två vätternrundor jag släpat mig igenom har varit mindre roliga rent komfortmässigt.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av hur andra ramar beter sig men i jämförelse med en kompis Trek madone så är det som natt och dag.

Speedstern har varit bra för mig. Billig insteg, styv nog för en tjockis, men med priset av komfort. Till nästa år kommer den bytas ut.

CR1 vs Speedster?
I eftermiddag blir jag med CR1. Känns skönt att slutligen bestämt mig. Nu är det bara att hoppas på att det funkar för kroppen.

Tack igen för alla inputs.

/Freddo

CR1 vs Speedster?
DT skrev:
> Har aldrig märkt att min CR1:a skulle flexa. Men
> dels är det inte samma modell numera, dels kan
> det ju bero på att jag har svaga ben.

Du kanske är lättare än han.. han menade att han är missnöjd med flex när han spurtar på sin cr1 (2013). Eller så är han bara gnällig i största allmänhet ;-)

CR1 vs Speedster?
fphotography skrev:
> I eftermiddag blir jag med CR1. Känns skönt att
> slutligen bestämt mig. Nu är det bara att hoppas
> på att det funkar för kroppen.
>
> Tack igen för alla inputs.
>
> /Freddo

+1 å grattis till nya cykeläventyr

CR1 vs Speedster?
Tack så mycket, nu kan en satsning på VR börja ska bli kul. Ska bli kul att kunna variera sig mellan MTB och LVG också. Rent krasst så sker mycket av mitt cyklande på asfalt redan idag. Få se om knät medger en liten tur ikväll.

Mvh
Freddo

CR1 vs Speedster?
Min cr1 läcker in oerhörda mängder vatten i ramen om man cyklar i regn (tömde ut 4dl en gång). Hört att det är ett vanligt problem på denna modell.

CR1 vs Speedster?
fphotography skrev:
> Ska lägga det på minnet, skönt att den inte
> rostar iaf då...
>
> /Freddo

Mja, inte ramens insida kanske men väl vevlagret kommer inte må så bra av att bada i vatten inifrån.

CR1 vs Speedster?
CR1 är alltså jätteflexig och går inte att cykla med i regn.

Märkligt att det är en så pass populär modell bland LVG-motionärer då. Men alla kanske inte läser Happy? :-)

CR1 vs Speedster?
NLC skrev:
> Tvärtom, perfekt modell för den som bara
> parkett- alt internetcyklar!

Ah, så måste det vara.

Fast jag trodde iofs att Colnago var parkettmärket nr 1...

CR1 vs Speedster?
DT skrev:
> CR1 är alltså jätteflexig och går inte att
> cykla med i regn.
>
> Märkligt att det är en så pass populär modell
> bland LVG-motionärer då. Men alla kanske inte
> läser Happy? :-)

Visst svider det va?

CR1 vs Speedster?
grump skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > CR1 är alltså jätteflexig och går inte att
> > cykla med i regn.
> >
> > Märkligt att det är en så pass populär
> modell
> > bland LVG-motionärer då. Men alla kanske inte
> > läser Happy? :-)
>
>
> Visst svider det va?

Ja jättemycket. Speciellt att jag inte kan få min cykel att flexa, det gör ont i själen att jag är så svag. :-(

CR1 vs Speedster?
Jag måste också vara svag :-P Har inget att jämföra med då det är den enda jag ägt men kan inte hitta något dåligt med den :-) Har en CR1 Elite 2010.

CR1 vs Speedster?
Cykologen skrev:
> Speedstern har varit bra för mig. Billig insteg,
> styv nog för en tjockis, men med priset av
> komfort. Till nästa år kommer den bytas ut.

Men om cyklisten är tjock är väl han eller hon också ganska mjuk och flexig? Då borde det väl passa med en styv ram?

Smal och hård cyklist - flexig och komfortabel ram.
Tjock och mjuk cyklist - hård och styv ram.

CR1 vs Speedster?
Nu har jag varit ute på en lite provtur med nya cykeln. Angående cykeln så kan jag nog hålla med om att den flexar, jag upplevde det som synligt när jag stod bredvid och höll på att passa in skorna. Men jag upplevde det mest som att att vevhuset flexa i sida. Under körning upplevde jag inget flex däremot. Fast jag har ju inget att jämföra med så jag vet inte hur en ram som stelare känns.

Annars så var det ju en rätt annorlunda känsla mot att trampa på FS MTB :O). Utan några ambitioner att cykla snabbt så cyklade jag ändå lika snabbt idag som jag gör en bra dag på MTB så onekligen är det skillnad. Uppenbar skillnad i uppförsbackarna naturligtivs, det skiljer ca 4kg mot min MTB.

Det mest uppenbara negativa är sadeln. Nu vet inte om det beror på att den felinställd eller inte. Den kändes rätt i bredd men den tryckte rätt mycket på området mellan röven och kiwin. Jag är van med sadlar med hål i mitten så antagligen blir det en sån investering tids nog.

Annars känns det som en trevlig cykel i övrigt som accelereras fint känns det som. Hjulen säger mig inte så mycket men det är platta ekrar på dem så jag antar att det är lite meck att försöka rikta dom själv.

Edit: Prismässigt slutade det såhär, Speedstern skulle kosta 12800:- och CR1 Comp fick jag ge 13600:- för. Jag resonerade det som att det är enklare att uppgradera komponenter om jag vill än ram. Så det blev lite Alu-Aero mot Kolfiber där det senare vann.

/Freddo

Senast ändrad:
CR1 vs Speedster?
Det flexet som du upplever vid vevpartiet är nästan samma på alla kolfiberhojar.
Grattis till en grym cykel! Jag är jäkligt nöjd med min. Jag har iofs bytt allt utom gaffel och sadelstolpe.. Men den va grymt nice i början också :)

//
Kim
Cr1 med di2 och planet-Flex hjul..

CR1 vs Speedster?
LilleNo skrev:
> Bild tack!
>
>
>
> (+ grattis!)

Får ordna det senare... den ska va i soffan va eller vad är happynorm nu för tiden?

/Freddo

Tillbaka
Topp