Crafts underställ samt underställ av andra fabrikat

Bele

Aktiv medlem
Jag har generellt mycket bra erfarenheter av Crafts underställ, men kan också konstatera att fuktransporten skiljer ganska mycket mellan de enklare och de mer avancerade ställen. Active Extreme underställen är jag mycket nöjd, de andas verkligen bra. Utöver dem har jag ganska många som jag idag tror skulle få beteckningen ADV Cool som jag också är mycket nöjd med. Dessutom har jag några som jag är osäker på om de motsvarar dagens Core dry active. De är jag inte lika nöjd med, fukttransporten är lite för dålig för tex cykling (som referens ska dock nämnas att jag blir varm och svettig förhållandevis snabbt). Jag har underställ även av andra fabrikat, bla Dhb. Det är märkbart sämre.

Jag har tittat på Crafts merinoull-sortiment. Core och ADV har samma materialblandning, men Core beskrivs som lämplig för och ADV som lämplig för både låg- och högintensiva aktiviteter i kalla förhållanden. När det kommer till Pro är informationen på Crafts hemsida helt undermålig. Den vanliga Pro respektive Extreme saknar viktig info. Den vanliga Pro ska vara gjord av en blandning av ull, polyamid och polyester ullhalten anges till 77%. Extreme ska var gjord av polyamid och merinoull och ullhalten anges till 20%.

Mina frågor:
1. Någon som använder Core dry active tröja av 2024 års kollektion och kan jämföra fukttransporten för den med andra Craft-underställ?
2. Någon som kan uttala sig om deras merinoull produkter?
3. Någon som kan förklara varför Extreme kollektionen har så lite merinoull? Går det helt enkelt inte att få en tillräckligt bra fukttransport med merinoull (det är ju den mest framträdande egenskapen för just Extreme kollektionen)?
4. Jag har köpt Crafts Core merinoull set från XXL. Jag beställde ett par slim fit och ett par regular. Efter att ha tittat på Crafts hemsida har jag fått intrycket att alla Core och ADV merinounderställ har normal passform och Pro inkl Extreme har tajt passform. XXL som inte har koll?
5. Jag har läst en del positivt om Brynje underställ. Hur är fukttransporten för deras bästa ställ jämfört med Crafts Extreme kollektionen?

Tänkt användningsområde för merinoull-underställen är främst långfärdsskridskoåkning. Jag behöver klä mig varmare för det än för cykling vid samma utomhustemperatur. För benen tycker jag att nästan alla underställa funkar, jag blir aldrig lika varm där. För överkroppen däremot, där skiljs agnarna från vetet.

Senast ändrad:
4. Ja.
6. Jag gillar Enduras BaaBaa-serie när det kommer till underställ. 100% merino och bra kvalitet.

Jag kanske tittar på fel underställ, men enl Enduras och Rose hemsida så har den
Material: 80% Lyocell, 20% wool (merino)
Det är samma procentsats som för Crafts Extreme. Det är kanske den högsta inblandning av merinoull man kan ha om man vill ha riktigt bra fukttransport.

5: klassiska brynje, alltså bara syntet-mesh, slår allt annat vad gäller funktion, fukttransport mm för intensiv aktivitet i dåligt väder. Håller i evighet.

Men ibland vill man ha nåt som kan dubbla som 'tröja', tex om man åker skidor och går in nånstans för att ta en öl, då är inte mesh så bra kanske. Eller om man skall ut på nån aktivitet där man är ute flera dar i sträck utan möjlighet att duscha, tvätta eller byta kläder, typ alpinism eller vandring, då är nog merino bättre på att inte lukta illa.

Aclima Woolnet (80% ull) är en favorit på vintern vad gäller fukttransport/ventilation när intensitetsnivån varierar. Upplever tröjan som stor i storleken.

Nackdelen med att det ventilerar så bra är att det blir vindkänsligt, t.ex. om det endast finns en dragkedja utanför som saknar vindslå.

Från konsensus avvikande åsikt: Jag tycker ull är helt värdelöst för högintensiv aktivitet. Det blir blött, kletigt och otäckt. Funkar bra som andralager dock, men jag vill inte ha det närmast kroppen om jag svettas det minsta.

Edit: I övrigt anser jag det vara viktigt att lager 1 ska sitta snortajt mot kroppen för att funka bra.

Från konsensus avvikande åsikt: Jag tycker ull är helt värdelöst för högintensiv aktivitet. Det blir blött, kletigt och otäckt. Funkar bra som andralager dock, men jag vill inte ha det närmast kroppen om jag svettas det minsta.

Edit: I övrigt anser jag det vara viktigt att lager 1 ska sitta snortajt mot kroppen för att funka bra.
Håller med. Jag har inte hittat nåt rimligt sätt att klä mig för högintensiv aktivitet med pauser i kallt väder utan att byta lagret närmast kroppen vid paus. Dock är ju merino perfekt för halvintensiva aktiviteter som tex långfärdsskridskoåkning där man kanske bara blir lite lätt svettig.

Håller med. Jag har inte hittat nåt rimligt sätt att klä mig för högintensiv aktivitet med pauser i kallt väder utan att byta lagret närmast kroppen vid paus. Dock är ju merino perfekt för halvintensiva aktiviteter som tex långfärdsskridskoåkning där man kanske bara blir lite lätt svettig.
Jag klär mig för högintensivt (syntetunderställ + eventuellt mellanlager + inte alltför vindtät jacka) och sen drar jag på förstärkning utanpå det om det behövs paus. Typ dunväst, skaljacka eller liknande.

Ett slimmat syntetunderställ brukar aldrig kännas ens fuktigt, till skillnad från ull. Det är i alla fall min erfarenhet.
Edit: Att syntet dessutom är sjukt mycket billigare och väldigt mycket hållbarare är en bonus.

Brynje marknadsför sitt syntetiska Superthermo för högintensiva aktiviteter och sitt Woolthermo för medelintensiva. Så jag tror nog att konsensus ändå är att merino håller för mycket fukt för att vara vettigt när du svettas mycket.
Fast ett stort plus med ull är att det inte börjar lukta så lätt. Därför har jag gärna ull ändå, oavsett aktivitet.

Jag väljer gärna mina gamla ribbstickade Craft underställ från 80-talet. Fukttranporten är exceptionell.
100% polyester resp 60% polyester/40% ull
IMG_2954.jpeg

Har mängder med modernare Craft-underställ också.

Jag har mängder med olika underställ och väljer material och tjocklek efter användning. Ull blir det när jag pendlar (luktar inte skunk när jag ska hem), mångdagars cykling (UTU, MSR och liknande) eller vid låg intensitet. Syntet blir det vid hög intensitet och tvättkorgen efter träningen. Ull leder primärt inte bort svett, ull kan suga upp stora mängder vätska utan att tappa isolationsförmåga.

Ju varmare (tjockare) understället är desto mer binder de fukt, alldeles oavsett vilket material. Jag har också dåliga erfarenheter av att svettas i merino. Blöta kläder blir lätt kalla.

...ull kan suga upp stora mängder vätska utan att tappa isolationsförmåga.
Skulle gärna se/höra nån slags bevis på det där, för det är just det som jag upplever inte är fallet. Blir skitkallt så fort det är blött, för det är ju vätskan som leder (bort) värme (edit: och kyler genom att dunsta). Förstår inte hur ullen skulle kunna upphäva fysikens lagar.

ull kan suga upp stora mängder vätska utan att tappa isolationsförmåga.
"Ullfibern kan absorbera fukt både mellan fibrerna och inuti fibern – upp till 30 procent av sin egen vikt utan att ens kännas fuktig."
Från: https://woolpower.se/snabba-fakta-om-var-ull/
En underställs tröja väger ~200-300g och en hårt arbetande idrottare kan tappa uppemot 3,5 liter vätska/timme
Så generöst räknat kan en ylletröja absorbera ~10% av det man kan svettas på en timme.

+1
Jag har ett halvdussin 8-9 år gamla blåa Craft underställ i äkta helsvettat fullsyntet som tillsammans med en merinoulltröja över och en för temperaturen anpassat softshelljacka funkar under den kalla årstiden - oavsett intensitet. Min är alltid låg.
Men merinotröjan i lager två blir alltid kännbart blöt av svett.
Sen avvaktar vi bara @kais01 bomullsorgier då är alla synpunkter på plats 😁

Jag kanske tittar på fel underställ, men enl Enduras och Rose hemsida så har den
Material: 80% Lyocell, 20% wool (merino)
Det är samma procentsats som för Crafts Extreme. Det är kanske den högsta inblandning av merinoull man kan ha om man vill ha riktigt bra fukttransport.

Har jag kört med. Fungerar utmärkt och bra hals.

Det här är en intressant tråd på ett kärt ämne: Framsteg versus utveckling

Jag trodde också ett tag att det var craft jag hade haft i byrålådan på tidigt åttiotal, men så kollade jag upp det lite mer och mindes att det var ju faktiskt snövita Lifa redan då (Helly Hansen superunderställ). Nu kommer de de ju dubbelsydda i två lager när man köper dom (varav ett är merino i vintervarianten), men på den tiden så var ju grejen att ha något bra som andra lager ovanpå som verkligen kunde suga upp all svetten och när man väl hittade det (vanligtvis bomull av hög kvalitet) så var man ju helt snustorr på kroppen efter värsta passet, medan tshirten kunde kramas ur som en skurtrasa, gång på gång, helt outslitbara.

Dessa superställ hade inga ribbkanaler utan det byggde på att det var en massa små, små hål redan då har jag för mig. Iallafall var tröjorna otroligt flexibla och kunde stretchas ut åt alla håll. Ingen slimfit där inte.

Det man kan tänka på idag när man går klädd i plast från topp till tå är att absolut aldrig använda sköljmedel för det pluggar igen "kanalerna" och gör plaggen snabbt värdelösa efter första tvätten.

p.s: För övrigt tror jag att det enda craft "uppfunnit/upptäckt" är outlets med skit som inte gått att bli av med

Senast ändrad:
p.s: För övrigt tror jag att det enda craft "uppfunnit/upptäckt" är outlets med skit som inte gått att bli av med
De kanske inte har uppfunnit eller upptäckt underställen, men de har producerat väldigt välfungerande sådana. Jag är mycket nöjd med funktionen hos mina.

Merino' är ju så gott, men tvätt gillar de inte. Undvik tvätt, och när du helt enkelt måste, så ska vartenda moment i tvättcykeln vara kallt.

Merino' är ju så gott, men tvätt gillar de inte. Undvik tvätt, och när du helt enkelt måste, så ska vartenda moment i tvättcykeln vara kallt.
Stämmer inte!
För i min maskin är ylleprogrammet på 40°
ylleprogram-png.608029

och maskinens ylletvättprogram är Woolmark-godkänt
woolmark-png.608030

Även i praktiken fungerar det förstås att tvätta ylle i 40° utan några som helst problem.

Du får läsa anvisningarna en gång till, är jag rädd. Det står 40 C - Kallt, och det betyder att du ska välja Kallt.
Det är det som menas med "...under förutsättning att plaggen tvättas enligt anvisningarna från tillverkarna av denna maskin."

Du får läsa anvisningarna en gång till, är jag rädd. Det står 40 C - Kallt, och det betyder att du ska välja Kallt.
Det är det som menas med "...under förutsättning att plaggen tvättas enligt anvisningarna från tillverkarna av denna maskin."
Eller så läser man på plaggen.

Även ullplagg fungerar f ö bättre om de är rena och inte igengrodda med hudrester och annan skit. De klarar det bättre än syntetplagg över tid t ex om man är ute flera dagar i sträck men det gäller fortfarande att rent>smutsigt.

Det är skillnad på kallt och kallt. I detta fall är kallt = det minst varma tvättprogrammet.
Jag har tvättat flera merinotröjor i 40 C många gånger och det utan problem.

Lycka till! Misstänker att något inte stämmer rätt i temperatur, men hoppas likväl ni får ylliga dagar framöver.

Scheddit: Hm, det kanske handlar för er del om polyesterplagg egentligen, fast man hävdar att det är litet utslätad merinoull i.

Senast ändrad:
Är 100% polypropylen ett olämpligt material för underställ? Har en gammal HH tröja som blir plaskvåt på lite längre rundor med fikastopp, man skulle vilja ha ombyte innan man går ut i kylan för att åka hem.

Är 100% polypropylen ett olämpligt material för underställ? Har en gammal HH tröja som blir plaskvåt på lite längre rundor med fikastopp,
Nej
Om du svettas så mkt även under fikastoppen låter det som om du klär dig för varmt.
Du kan kanske prova med en tunn o tajt bomullströja utanpå, som då förhoppnings kan fungera som ett "läskpapper" och hjälpa till att torka HH-tröjan
Om jag har fattat rätt sålde Craft sådana för att man skulle ha ovanpå sina Craft superunderställ, jag gissar att det är en sådan som @ed1 skriver om i #21.

man skulle vilja ha ombyte innan man går ut i kylan för att åka hem.
+1
Även torra handskar och mössa kan vara guld värt efter ett fikastopp vintertid

Stämmer inte!
För i min maskin är ylleprogrammet på 40°
ylleprogram-png.608029

och maskinens ylletvättprogram är Woolmark-godkänt
woolmark-png.608030

Även i praktiken fungerar det förstås att tvätta ylle i 40° utan några som helst problem.
Största problemet är som jag uppfattat det enzymtvättmedel som oerhört effektivt dödar plaggen om man råkar utsätta dem för det.

Största problemet är som jag uppfattat det enzymtvättmedel som oerhört effektivt dödar plaggen om man råkar utsätta dem för det.
+1
Japp ulltvättmedel för ull. Y3 tex.
( det går bra att tvätta syntetplaggen i samma så att man fyller maskinen)

+1
Japp ulltvättmedel för ull. Y3 tex.

För ett drygt år sedan (8-2023) testade Råd&Rön 14 fintvättmedel anpassade för bland annat ylle och siden

Bäst i test blev
ry00vrr64ozha5sqvtay.webp

ICA Skona Fintvättmedel

Y3 fintvättmedel hamnade på 2a plats

Kör hellre ett ull-program om maskinen har det. Det finns specifika ulltvättmedel som innehåller lanolin, som sägs "återfetta" yllet, istället för att tvätta ur det braiga. Men jag vet inte om det funkar.

+1

För ett drygt år sedan (8-2023) testade Råd&Rön 14 fintvättmedel anpassade för bland annat ylle och siden

Bäst i test blev
ry00vrr64ozha5sqvtay.webp

ICA Skona Fintvättmedel

Y3 fintvättmedel hamnade på 2a plats
Jag har alltid kört Y3 till mina sportklädestvättar, men det senaste året har det varit stört omöjligt att hitta i de olika ICA-butiker som jag frekventerar (flera olika Maxi, Kvantum och ICA Supermarket). Trodde att det inte fanns längre och har köpt just ICA Skona Fintvätt istället, men det kanske bara är ICA som har slutat ta in Y3 till förmån för sitt eget märke...? Lite sneaky i så fall... :-/

Min (subjektiva) sammanfattning och slutsatser av vad som har skrivits i tråden:

- Oavsett vad tillverkarna påstår så lämpar sig merinoull inte för högintensiva aktiviteter. Max inblandning 20%.
- Högintensiv aktivitet med pauser i kallt väder förutsätter att man byter lagret närmast kroppen vid paus.
- För låg- och mellanintensivt kan merinoull funka bra. Avgörande är hur mkt man svettas. Ju mer svett desto sämre funktion.
- Syntet är mkt billigare och hållbarare
- Ull luktar inte
- Tjockleken spelar roll, ju tjockare material (oavsett om syntet eller ull) desto sämre fukttransport

Tja, i mycket har du rätt, men det beror en del på vad du har över understället också.
Rediga ylleplagg värmer även om de är fuktade upp till en tredjedel eller så.
Öh, sista slutsatsen tror jag inte stämmer, fast mormors yllekofta har fått stanna hemma de gånger jag vintercyklat.
Ett grundtips är att du ska frysa litet när du ger dig iväg. Tre lager, där det första nästan men inte helt ska vara tillräckligt varmt och svettransporterande, och då är ju tunna ylleplagg bra.

- Högintensiv aktivitet med pauser i kallt väder förutsätter att man byter lagret närmast kroppen vid paus
Njae, jag skulle nog säga att blir man genomsvett vid kallt väder så har man klätt sig för varmt. Bättre att ta av sig så man kan hålla på med det högintensiva utan att svettas en massa, och sen ta på mer kläder vid paus.

En annan egenskap som är fin med ull är att den känns varm/värmer också när den är våt. I motsats till exempel bomull.

Jag gillar att gå på ganska hårt vid topptur, i alla fall när jag går ensam, och då finns det inga mirakelkläder som gör att jag inte svettas. Då är det bara att byta på toppen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp