Crescent Edge ETC600-C124

tuffodum

Medlem
Hallå alla vänliga själar!!!

Är lite sugen på att börja köra lite MTB i skogen o grusväg, mer motion än tävling. Inga extrema saker. Har ganska ansträngd budget och tänkte kolla mer Er som kan det här bättre än mig om denna Crescent cykel kan vara nåt o ha?
Är 195 cm, 100kg om det skulle spela roll.
Tacksam för svar.

ETC 600 Herr - 06
Ram: Aluminium
Dämpad framgaffel: Suntour XCR-LO
Ramstorlek: 43, 47, 51 cm
Växelsystem: Shimano Alivio 24 - v
Hjul: 26 tum
Däck: 54 - 559
Färger: Guld / svart
Rekommenderat ca pris: 6.495.00

Bilagor

• Y6C1244301.jpg
    Y6C1244301.jpg
    8.6 KB · Besök: 1,387
Helt ok nybörjar-komma-igång-och-cykla-i-skogen-hoj ifall du får den för 4.500-5.000kr och lägger 1.500kr på en ny framgaffel som kallas Marzocchi MX Comp =)
Till det priset (6.500) tycker jag att det skall sitta Deore-växlar på den. Men Alivio är helt ok!
Lite tunga hjul på Crescent-cyklarna, men det är skit samma så länge man kommer ut och har skoj.
Det finns alltid bättre och sämre hojar för det priset men om den känns rätt så är den förmodligen det också. Tänk bara på att om du testar en viss storlek på asfalt och tycker den är perfekt så är den minst en storlek för stor om du skall ha den i skogen.

[edit]: Jag tar tillbaka... Surfade in på Bike-discount och insåg att Crescenten borde kosta 4.500kr til lnormalpris så 3.500kr kan väl vara ett ok pris.

Senast redigerad av en moderator:
Nej, du kan få betydligt bättre cykel i den prisklassen. Du kan nog få bättre cykel och komma undan en tusenlapp billigare också, om du hellre vill det.

Skulle köpa ny cykel i våras, och då stod det mellan en ETC600 (-05) och GT Avalanche 2.0 (-05). ETC600 skulle kosta 4000 och GT:n kostade 3500. Blev till slut GT:n, och så här i efterhand ångrar jag mig inte. Har sett ETC600 lite överallt ute på stan, och det jag har lagt märke till är att de verkar rosta ganska friskt. Min GT har hållit sig fräsch hela säsongen. Jag är dessutom lika lång som du, och GT:n har mycket bättre geometri än ETC600 för längre personer... Men skall du ha den i skogen har det kanske inte nån betydelse.

Med andra ord: det finns bättre cyklar till bättre pris!

TACK som fan för alla tips o idér/tankar!
Sista dum newbie fråga, har försökt leta i forumet efter bra alternativ i den klassen av pris. Alla tips på billiga cyklar ni kom med, vart finner jag dem?!
Vill helst ha nåt känt märke, Kona, GT etc...

Finns ens GT o köpa i Sverige än?

Tackar på förhand

Kolla som sagt på Cykelnetto, där hittar du Marin till bra priser som är ett känt märke. Kona är fina också, finns säkert hos någon cykelhandlare nära dig eller via nätet.

Rent ekonomiskt är det bästa att beställa en cykel via postorder från Tyskland, men den tanken missar många förstagångsköpare då de hellre köper lokalt där man vill klämma på en cykel innan man slår till.

/Leo

Detta är en bra butik:
http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1381712164
Om du kan vänta lite med köpet kan det vara bra för Bike Discount rear en del hojar ibland och då blir det tokbilligt jämfört med hemma.
Lite klurigt dock att veta vilken storlek man skall ha veta hur hojen känns. Blir det lite fel storlek kan man alltid fixa till det genom att byta styrstam t.ex men blir det mycket fel blir det besvärligare. Om du är 195cm borde en 19" passa ganska bra tror jag.

Ta en titt under Butiksrecensioner. Där finns mycket info om bra och dåliga butiker.

GT hittar du nog bara på Cykelringen nu för tiden, och oftast bara under perioder då de "rear" ut sina cyklar (vilket väl egentligen är året runt ;). Men allvarligt så tror jag att de brukar ta slut ganska fort på Cykelringen. Har dock sett ett tfnnr här på happymtb till någon som är ansvarig för importen, kommer inte ihåg var bara...

Annars rekommenderar jag oxr lista, och Bike-Discount.

Tillbaka
Topp