Crescent MTB Mekhjälp/råd

JocJef

Medlem
Halloj!
Jag behöver lite hjälp. Se på mig som en nybörjare..
När jag köpte cykeln så plockade jag ner och rengjorde och smörjde upp i princip hela cykeln. Allt utom vevlagret som såklart inte låter helt friskt.. Jag hade väck det och försökte få isär det men vågade inte vålda för mycket innan jag vet att det går få tag på ett nytt (eller byta mot ett annat?) Lagret är ett BB CT91,1.37x24 116.
Det verkar finns en drös med lager som har samma gängor och mått men där axeln är någon mm kortare eller längre. Jag hittar 115 och 118mm. Hur mycket påverkar det? Antar att kedjan kommer i lite annan vinkel men...

Om jag vill öka på antalet växlar bak, kan bredden på bakgaffeln begränsa antalet? Är tex en 11delad kassett för bred?
Det är heller inte vad jag förstår `bara o bara´att byta kassetten - inte utan att byta body? Och olika nav kräver olika body´s?
Jag har en liten förhoppning om att med min begränsade budget försöka få tag i en annan bakfälg för att kunna ha 2 uppsättningar hjul och i samma operation utöka antalet växlar.

Peka mig i rätt riktning om jag hellre ska posta i nån befintlig tråd. Tyckte det var lite svårnavigerat som nybörjare även på forumet..

Cykeln: https://happyride.se/forum/threads/retro-mtb-s.3202268/post-4758854

Halloj!
Jag behöver lite hjälp. Se på mig som en nybörjare..
När jag köpte cykeln så plockade jag ner och rengjorde och smörjde upp i princip hela cykeln. Allt utom vevlagret som såklart inte låter helt friskt.. Jag hade väck det och försökte få isär det men vågade inte vålda för mycket innan jag vet att det går få tag på ett nytt (eller byta mot ett annat?) Lagret är ett BB CT91,1.37x24 116.
Det verkar finns en drös med lager som har samma gängor och mått men där axeln är någon mm kortare eller längre. Jag hittar 115 och 118mm. Hur mycket påverkar det? Antar att kedjan kommer i lite annan vinkel men...

Om jag vill öka på antalet växlar bak, kan bredden på bakgaffeln begränsa antalet? Är tex en 11delad kassett för bred?
Det är heller inte vad jag förstår `bara o bara´att byta kassetten - inte utan att byta body? Och olika nav kräver olika body´s?
Jag har en liten förhoppning om att med min begränsade budget försöka få tag i en annan bakfälg för att kunna ha 2 uppsättningar hjul och i samma operation utöka antalet växlar.

Peka mig i rätt riktning om jag hellre ska posta i nån befintlig tråd. Tyckte det var lite svårnavigerat som nybörjare även på forumet..

Cykeln: https://happyride.se/forum/threads/retro-mtb-s.3202268/post-4758854
Hur många växlar är det idag? Det styr storleken på kassetten tänker jag.

Annars gör någon mm i axellängd inte superstor skillnad för att få till en vettig kedjelinje.

Hur många växlar är det idag? Det styr storleken på kassetten tänker jag.

Annars gör någon mm i axellängd inte superstor skillnad för att få till en vettig kedjelinje.
Tack!

Nu sitter där 3x7. Om jag gör slag i saken så tänker jag att om det är möjligt även plocka bort ett drev fram.
Nu har jag ju inte hunnit cykla dundermycket men känslan är att det liksom fattas nån växel bak. Eller iallafall gärna hade fått vara ett par till.

Kan det bli något knas när vevarmarna ska på axeln om den är för kort? Isåfall kanske det är bättre med 118?
Min plan att plocka bort ett drev fram kanske också påverkar?

Det sitter med största sannolikhet ett frihjul på navet och inte en kassett, vilket gör det svårt att uppgradera till något annat. Du behöver nog byta hela hjulet om du vill ha en nyare drivlina och då är det axelbredden bak som avgör vad som passar.

En Crescent Balder med en blandning av Alivio och AceraX bör ha en sjudelad kassett. Dock är det tveksamt om bodyn klarar en åttadelad kassett eller upp till tio.
Beteckningen på navet kan ge en ledtråd.

Tillbaka
Topp