Crescent Orion hjullager

Krutis

Medlem
Crescent Orion hjullager
Sprang på en Crescent Orion för en billig slant och börja se över skicket. Ser ut som framhjulsnavet skulle behöva lite "service/reparation". Det ser ut som ytterlagerbanorna är nästintill felfria det vill säga i själva Navet, däremot är inre lager banor ganska hårt ansatta. 3/16 kulorna finns inget noterbart fel. Fråga: byter man innerkonorna och vart köper man sådana? Ser ut som någorlunda standard Shimano axel 108mm lång

Bilagor

• 20250726_102002.webp
    20250726_102002.webp
    242.2 KB · Besök: 56
  • 20250726_101904.webp
    20250726_101904.webp
    268.5 KB · Besök: 52
  • 20250726_101846.webp
    20250726_101846.webp
    297 KB · Besök: 47
  • 20250725_195602.webp
    20250725_195602.webp
    438 KB · Besök: 55
Crescent Orion hjullager
Det gör man tyvärr inte. Om lagerkoppen är skadat gäller nytt nav. Eller hjul.
Maskinlager ( vanliga tätade kullager) är lätta att byta men icke kopp- o kon. De måste man va rädd om, hålla smorda och ffa inte dra åt för hårt.
Edit, är det bara konen som är skadat går det kanske att hitta nya

Crescent Orion hjullager
Hur kan man utläsa vilken sorts nav man har? Kulorna 3/16" , axel är 108mm xM10. Är de specifikationer som är jämförbara med Shimano HB- M495. ? Eller finns det nån bra site med bra översikt över vilka lager och nav som det sitter på cyklar, så man kan reda ut vad delarna heter?

Crescent Orion hjullager
Jag har bytt konus + kulor på ett par billiga Shimano-nav som var lika illa åtgångna och det blev *betydligt* bättre (men inte perfekt, det finns säkerligen vissa skador även på ”skålen” i själva navkroppen även om de inte syns eller känns.)

Rekommenderar att alltid byta kulorna även om de vid en första anblick ser ok ut.

Ofta står navmodellen på navkroppen, googla t.ex. HB-M475 så ser du att det är tydligt där. På en del modeller står dock enbart Shimano där, och är det något extremt billigt kinakrafs kanske inget alls. På din quick-release axel utseende är jag dock säker på att det där är Shimano. Det är möjligt att det är stansat också någonstans på navet, det bör börja med ”HB-”.

Om du kan klura ut modellen så gå till https://si.shimano.com/en/ och sök där, t.ex. skulle det kunna vara ett billigt Shimano Tourney nav som ”HB-TX505” som sitter på väldigt många cyklar.

Om du söker på det så klickar du sedan på det associerade ”Exploded View” (EV) dokumentet. Däri hittar du associerade artikelnummer på dessa delar som börjar på ”Y”. Googla på dessa artikelnummer så kan du komma fram till någon som säljer dem.

Till exempel för min del behövde jag två av dessa för 20-30 kronor per styck:

Jag *tror* att denna del ofta är kompatibel mellan olika Shimano-nav av samma typ.

En välsorterad lokal cykelaffär som funnits sedan tidernas begynnelse skulle kunna ha dessa delar i någon bra-att-ha-låda också.

Allt detta sagt så är det ofta billigare att bara köpa ett nytt nav och transplantera kulor och konus från det, t.ex. från detta för 3.14€.

Lycka till med renoveringen!

Tillbaka
Topp