Crescent världsmästarcykel, vad är det som är så speciellt med en sådan?

Spacekitty

Aktiv medlem
Det poppar regelbundet upp trådar från nya användare som har köpt en Crescent världsmästarcykel och nu vill dom piffa till den, renovera till nyskick. Kanske till och med göra om den till det allra finast, en fixie. Varför? Varför inte en gammal Svalan? Jag förstår inte det stora i just Crescent världsmästarcykel.

Spacekitty sa:
Det poppar regelbundet upp trådar från nya användare som har köpt en Crescent världsmästarcykel och nu vill dom piffa till den, renovera till nyskick. Kanske till och med göra om den till det allra finast, en fixie. Varför? Varför inte en gammal Svalan? Jag förstår inte det stora i just Crescent världsmästarcykel.

De är vanliga och många har någon sorts nostalisk koppling till dem då de kanske cyklade på en sådan i sin ungdom?

Jag körde en moddad sån som triathlon cykel sent 80-tal/tidigt 90-tal. Dög till det...

Fast vill nog inte ha någon sådan nu. Ramväxlar och 5-delat känns sådär 2018...

Jag tror också att folk i gemen som fått för sig att börja cykla tror att dom är bra ( världsmästarcykel) liknande när folk är lyriska när det är Campa på nån gammal cykel . Noll koll .

Jag hade nog hellre valt en gammal Colnago, Merckx eller Moser om jag skulle köpa en stålis, dom finns i många läckra färger istället för dom tråkiga orange Crescent.

Senast ändrad:
Varenda jäkla Crescent såld sedan artonhundrafrösihjäl har fått på sig en ”Världsmästarcykel”-klibba ditsatt oavsett om den byggdes av vattenledningsrör eller av bästa Colombusrör i Vårgårda.

Spacekitty sa:
Jag förstår inte det stora i just Crescent världsmästarcykel.
Det är lite som det här med slanglöst, 1X och 28-32mm på vägcyklar.
Det är ju bra. Det har man ju hört. Så är det ju. Det vet man ju.

det är väl nostalgi? den 70-talare av lätt uppstyrt slag jag själv har tillgång till, är stötig och obekväm.

men den är rätt kul ändå:)

Som ägare till en Världsmästarcykel så kan jag säga att det inte är något speciellt med dem. Det enda som cykeln duger till är att trampa ut till glasskiosken. Men jag uppskattar de tunna rören och att cykeln har funnits I familjen sedan sent 50-tal. Jag ska försöka få den så nära orginal som möjligt, men simplex är inte lätt att få tag på. Mest för att det egentligen är skräp.

IMG_20170624_144112360.jpg

Senast ändrad:
och så här tycker sheldon brown om dessa cyklar:)

A Swedish bike not to be confused with the American marque of the same name from the turn of the century. The classic model is Orange with funky checkerboard graphics. Workmanship, if you could call it that, was lousy, and the bikes had memorable toe-clip overlap. We don't mind some overlap, but this was more like foot-in-the-spokes overlap. Made for an interesting ride. They were actually a fairly competent race bike, and I knew some people who devastated a number of fields on these orange beasts. Most surviving examples were probably repainted and then met untimely deaths from commuter hell accidents, so examples with nice original paint are rare. Even rarer are those who would pay serious money for one.

Oftast är det väl samma gäng som fortfarande är imponerad av Karelin och medicinbollen.

Bland yngre går det väl bara under gammalt skit man tror har varit fräckt och de har väl sparats i garage i högre grad än andra märke, plus att de var vanliga. Poppar upp trådar då och då med gammalt skrot, gärna med skärmar och pakethållare.

Eller så hade ens pappa en sån och det är lite roligt av den anledningen.

Jättefula.

Det här är mera komplicerat än man kan tro, orangea Crescenter finns på något sätt i den svenska folksjälen tror jag, i alla fall hos oss som är 50 eller äldre.
Jämför med bilvärlden, och t.e.x. Volvo 140. Idag blir den slagen på i princip alla praktiska punkter av vilken liten modernare småbil som helst, och för några år sedan var de återstående exemplaren i princip inte värda någonting alls, men i dag kan ett riktigt bra ex. gå för över hundratusen kronor. Är det för de har blivit bättre? Knappast, det här beror på andra mystiska krafter.....

Mvh Ulf S.

De är inte fula. Jag hade en 1980. 5-växlad. Den var fin tills den blev stulen. Sen har jag en till, från 2002. Den är finpendlare förutom styrstammen som är alldeles fel lutning

Tjenare grabbar och gummor

Har någon byggt en fixed av en crescent världsmästerhoj!
Bygger en själv just nu :)

/E

Tjenare grabbar och gummor

Har någon byggt en fixed av en crescent världsmästerhoj!
Bygger en själv just nu :)

/E
Kan googla åt dig...

Tillbaka
Topp