Bele skrev:
-------------------------------------------------------
> liveforthis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Crescent är dyrare dels för det byggs
> > mycket mindre hojar.
>
> XXS? :-)
>
>
>
> Vet inget om kvalitén idag, men tidigare ansåg
> en mek som jag har stort förtroende för att
> Crescent hade tappat mkt jämfört med hur de var
> när de var som bäst.
>
> Har sett lite av en Crescent Giga dam och är väl
> måttligt imponerad. Dock bara provcyklat den i
> alldeles för liten storlek i ett par hundra
> meter, men utifrån spec vs pris finns det annat
> som jag skulle titta på först.
>
> Ska väl tilläggas att jag hade en Giga ett antal
> år som jag var ganska nöjd med, men när jag
> bytte den som var helaluminium mot en Scott CR1:a
> så blev det stor skillnad. Visst helaluminium vs
> kolfiber är inte en helt schysst jämförelse,
> men det var ett stort lyft.
Vad gäller Crescents nuvarande tillverkning av mountainbikes och racercyklar vågar jag inte kommentera, då min sista, nya Crescent- en Imagine- inköptes -05 eller -06. Dessförinnan hade jag ägt en ny Hymer och en ny Narre.
Då som pojkspoling hade jag överhuvud inget som helst begrepp om kvaliteten. Men nog höll de i alla fall i tre år vardera för de hårda påfrestningar jag gav dem. Såvitt jag minns hade Hymern hastighetsmätarliknande växelvisare, som tyvärr allt för ofta fastnade i sina lägen, främst vid regn. Med Narren var Hymern också den sista nya cykeln med stålram, och båda ansågs väl tillhöra den övergångsperiod Cycleeurope genomförde för att utplåna det forna Monark-Crescent. Narren inköptes -01 el. -02 och var sedvanligt utrustad med Monark-Crescents svetsade stöd, Hymern hade ett fastskruvat dito.
I mitt yrke som cykelreparatör har jag kunnat uttyda en nedåtgående sprial för företaget. Vid sammangåendet vitt skilda märken som snart därefter endast var dekalmärkta Monark-ramar med Nymans-lykthållare, ramens och bakgaffelns estetiska förändring innefattande robotsvetsning- skräpramar under 70-talet. 80-talet innebar Monark-Crescents egna vevars död, och det så pålitliga blocklåset var tydligen för påfrestande för deras ekonomi Snart var all egen tillverkning försvunnen: Mig-svetsade ramar var nu ett minne blott, så också Monark-Crescent.
Cycleeuropes (utlokaliserade) tillverkning av standardcyklar är ett skämt. Ramar vars bakgafflar är så dåliga, att det ibland verkar vara omöjligt att kunna spänna kedjan och dessutom få hjulet rakt i ramen, delar som bara fabriken tillhandahåller vid montering... Att Cycleeurope kan fortsätta sälja standardcyklar till de ockerpriser de har beror på människors ovetskap om deras tillverkning, att Crescent och Monark inte längre står för den kvalitet de brukade ha.