Cresent balder

xynz

Ny medlem
Cresent balder
tja.. har precis börjat köra MTB med min gamla balder
jag vet att det inte är den bästa cyklen men har inte råd med nått nytt just nu.
någon som har några tips på vad som är viktigast att byta för sammanlagt
1500-2000 kr.Nya däck har jag redan.

tack på förhand

Cresent balder
Spara pengarna tills du själv upplever att något begränsar dig eller går sönder istället! Att bara byta för sakens skull gör ingen direkt nytta.

Däck tycker jag är en bra början, det gör stor skillnad med bra och dåliga däck.

Cresent balder
vad känns det som att det skulle behövas uppdateras. gör en lista o se sen vilket du anser viktigast, bränn inga pengar bara för att du känner att du har 2000 kr som du måste bränna. speciellt inte på en cykel som du själv inte är säker på om du vill satsa på.

Cresent balder
Äh, det är väl inget fel att byta delar om man nu känner för det, Det mesta går ju att flytta över till ett eventuellt nybygge, så det är inte bortkastade pengar. Jag hade som exempel inte en enda del kvar från original på min Crescent när jag köpte ny ram. Man lär sig att meka en hel del genom att byta delar också... (i och för sig kan man ju bara demontera alla delar man har på cykeln och sedan sätta tillbaka dem för att lära sig meka, men det är ju roligare med nytt :p).

Senast redigerad av en moderator:
Cresent balder
Har du spd-pedaler? Skaffa annars ett par billiga pedaler, och skor till.

Det blir ett klart lyft.

MVH /Henrik

Cresent balder
onbred skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, det är väl inget fel att byta delar om man nu
> känner för det, Det mesta går ju att flytta över
> till ett eventuellt nybygge, så det är inte
> bortkastade pengar. Jag hade som exempel inte en
> enda del kvar från original på min Crescent när
> jag köpte ny ram. Man lär sig att meka en hel del
> genom att byta delar också... (i och för sig kan
> man ju bara demontera alla delar man har på cykeln
> och sedan sätta tillbaka dem för att lära sig
> meka, men det är ju roligare med nytt :p).

självfallet inte fel. var därför jag skre vatt han skulle göra en lista på delar han kännes begränsar honom som sagt.

Cresent balder
tack så mycket för alla tips köper nog pedaler..lite jobbigt att glida av ibland. är Shimano, PD-M324 kombinationspedal spd/standard bra? sen tänkte jag Shimanos SH-MT40 skor

Senast redigerad av en moderator:
Cresent balder
Det är bättre att skaffa ett par pedaler med dubbelsidig SPD, det blir jobbigt att hålla på och försöka vända pedalen rätt om mna klickar ur. Det går att använda vanliga SPD pedaler hjälpligt med vanliga skor, ett par kilometer är inga problem, och det blir såmycket bättre med dubbelsidiga när du väl har cykelskorna på. Satsa på ett par PD-M520 eller PD-M540 pedaler.

Angående skor så får du fundera på vad du ska använda dem till, ska du ta cykeln till stan och gå omkring med skorna så kanske en dylik modell kan vara okej. Ska du ut på längre turer på ett antal timmar så kan det vara skönt att ha en sko med styv sula som stöder upp foten. Nu vet ju inte jag hur pass styv sulan är på de skorna som du tittade på, men den modellen av sko brukar vara gjord för att man ska kunna gå i dem och då blir de lite för mjuka för att vara bra till längre cykelturer.

Cresent balder
Håller helt med jomper!

Däck är nästan det viktigaste på hela hojen enligt mig.
Med bra grepp blir det en betydligt roligare cykeltur,
oavsett om du sitter på en värsting fullgung eller på en helstel mtb från 90-talet.
Däck is the shit helt enkelt.

Nu vet jag inget om Crescent balder, men jag skulle gissa att det sitter
sunkiga, biltema-liknande saker på. Ett par Schwalbe Albert 2,25 hade troligen gjort susen.
Eller om du får plats: Fat Albert 2,35.

Cresent balder
Om du trots goda råd om att vänta på att spendera ändå vill använda 1500 - 2000 kr så är det aldrig fel med en bra gaffel. Det kan göra underverk i skogen. Marzocchi MX Comp är ett bra val under 2000 kr:

10475.jpg

Finns p chainreactioncycles:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10475

Cresent balder
xynz skrev:
-------------------------------------------------------
> tack så mycket för alla tips köper nog
> pedaler..lite jobbigt att glida av ibland. är
> Shimano, PD-M324 kombinationspedal spd/standard
> bra? sen tänkte jag Shimanos SH-MT40 skor

PD-M324 pedalen har jag på mina brukscyklar. Det är en pedal om du ibland kör med vanliga skor. Den är direkt olämplig till aktiv körning i skogen. Det är ett evinnerligt vändande på dem och det blir snabbt stora lerklumpar av dem.

I den värsta vinterhalkan testade jag ett par plastplattor på mina vanliga SPD-pedaler de heter SM-PD22. Fungerade riktigt hyfsat och går lätt att ta bort igen.

SH-MT40 skon är en vidareutveckling av MT38:an som jag tycker är för mjuk i sulan till avancerad körning. Detta är allroundskor som är bra att gå i.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Cresent balder
Fick min cyckel i fredags som det sitter PD-M520-pedaler på. Fick med plastplattan som egentligen verkar vara en reflexhållare men som går att använda som pedal med vanliga skor. Provade lite verkar kunna funka.

Provkörde för första gången igår med spd-skor. Askul. Vilken skillnad! Var lite rädd först för att sitta fast med fötterna utifall att... Kommer nog dratta i backen någon dag pga spd men det kändes faktiskt inte så igår.

Rekommenderas helt klart.

Dan

Cresent balder
Pedaler är viktigast. Du skriver att du har nya däck.

Men skaffa riktiga spd, ingen kombinationspedal. Det blir, som Anders G skrev, jobbigt att hålla på med.

Efter pedaler så ska du se till att du har cykeln justerad och bra. Om du inte kan mecka själv så lämna in den och be dem justera växlar o så, så att du kan komma igång och hoja eftersom det är roligast. Satsa sen på att lära dig justera växlar. Det är inte så svårt.

MVH /Henrik

Cresent balder
Håller med de flesta andra om pedaler. Körde själv på ett par PD-M324 innan och de hamnade alltid på fel sida när man cyklade i skogen.

Ska du uppgradera mer saker på cykeln tror jag det är bättre att spara lite pengar och köpa en ny cykel istället, mer värt pengarna med tanke på att en Balder inte är så bra.

Tillbaka
Topp