Cross-ram i kolfiber med cantifästen, vart köpa?

landen

Aktiv medlem
Är ute efter att uppgradera min cross till en kolfiber-ram samtidigt som nuvarande cross blir vintercykel/pendlare.

Kör en Specialized Crux idag och har letat efter en likadan, både ny och på Ebay, men går bet. Tänker att det borde finnas nya ramar kvar i lager som ej blivit sålda osv. Maxpris är någonstans runt 10 000kr för ram, gärna under. Men vart?

Hittade denna, är den typen av sajter jag är ute efter.
https://www.bunnyhop.de/de/fahrradr...3-0-fs-white-blue-rahmenset-20152?action_ms=1

Andra intressanta märken är Ridley, Stevens, Colnago, Cannondale, Focus, Trek. (kinaram är ej intressant)

Senast ändrad:
Vet att Team Sportia hade Boone med cantis till löjligt bra pris (men för stor storlek för mig). Kolla om det finns kvar i webshopen.
Mäktar man ta hem ram från USA så har The Pro's Closet en hel del emellanåt.
Samma sak med Paul Milnes (UK) [Ridley]. Där finns det lite skoj ibland.

Letade själv efter något liknande i somras men jag fick köpa en komplett gammal cykel istället för det verkar vara tvång med skivbromsar nu för tiden :-)

Hittade med den, verkar tyvärr inte finnas i lager längre dock. Är strl 56 eller motsvarande jag är ute efter.

Har fått för mig at Planet X mer eller mindre är Kinahojar med klibbor på? Kanske funkar, men då kan jag lika gärna köpa en ram från någon kinasäljare och slippa deras design.

Bianchi kan vara intressant, men vill gärna ha koll på vikt verkar vara svårt från många tillverkare. Vilka ramar ska man kolla på om man vill ner i vikt och vad är egentligen en riktigt lätt CX-ram? Verkar vara som LVG att man anger ramvikt och gaffel för sig.

Det borde väl gå att hitta någon beggad tävlingscross i väldigt bra skick. Går den 15 tävlingar och ett gäng träningar på en säsong, så är den troligtvis i mycket bra skick även om den har några år på nacken.

Man får nog räkna med 1100-1200 på ram och 400-550 på gaffel.
Så långt sparar man inte många tjugofemöringar på canti kontra disc - men sen ramlar hektona in... :-)

Ska man spräcka budgeten så finns ju Guerotti Lambeek på Racedepån i Falköping oxå...

landen sa:
Cujo sa:
Focusen du länkade till ser ju inte dum ut, hugg den?
Yes verkar dock som att det va lite av en budgetmodell, beskrivs som mid-range CX på flera ställen.
Det är nog mer "finishing kit" som är budget. Ramen är nog samma som CX1.0
Minns inte vikten men jag har hört att ram/gaffel som kom 2015 var fyra/fem hekto lättare än 2011-2013 (säg från 1300 till 900).
Tycker det låter ömtåligt (och det blev även PF30 vill jag minnas, och det gillar du väl inte?)

landen sa:
Är ute efter att uppgradera min cross till en kolfiber-ram samtidigt som nuvarande cross blir vintercykel/pendlare.

Kör en Specialized Crux idag och har letat efter en likadan
.....
Andra intressanta märken är Ridley, Stevens, Colnago, Cannondale, Focus, Trek. (kinaram är ej intressant)

I vilket land tror du att ramarna till Specialized, Ridley, Stevens, Colnago, Cannondale, Focus och Trek tillverkas?

landen sa:
Aluminium skulle funka, men vill ju samtidigt åt låg vikt.
Det är långtifrån säkert att en ram i kolfiber ger vare sig en lättare rame,
eller lättare cykel.
Vad gäller ramar kan det kanske vara intressant att jmf de uppmätta vikterna för Trek Émonda SL och Émonda ALR (pre 2018)
Tidningen Tour har testat både Émonda ALR och Émonda SL nedan är en liten del av testresultaten för dem.
Ram                        Vikt          Stab.   Stab.     Vevparti-  Komfort   Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet    ram      gaffel
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm      N/mm      N/mm
                                         (   högre  =  bättre   )     ( lägre = bättre )

Trek Émonda ALR           1231/386         90      55         51        127       102
Trek Émonda SL6           1195/410        107      52         62        152       101

Läs mer om hur Tour gör sina tester här

Trek Émonda ALR är testad i Tour 11/2015
Trek Émonda SL6 är testad i Tour 4/2015

/Håkan

HåkanC sa:
Vad gäller ramar kan det kanske vara intressant att jmf de uppmätta vikterna för Trek Émonda SL och Émonda ALR (pre 2018)/Håkan
Du kanske ska tala om vilken ALR du har i tabellen.
Det är ju med dom som med SL att på de enklare 8lägre siffra) så är det styrrör i aluminium medan det är i kolfiber på de med högre siffra.
Dvs den lättare gaffeln på ALR6 är samma som på SL7 och den tyngre på SL6 är samma som på ALR4/5.
Det är lätt att göra tabeller men svårare att göra tabeller med relevans...

emmer sa:
Du kanske ska tala om vilken ALR du har i tabellen.
Varför inte läsa testerna själv?
Eller är det så att det är lätt att posta inlägg men svårt att läsa själv?

Redigerat
emmer sa:
Det är ju med dom som med SL att på de enklare 8lägre siffra) så är det styrrör i aluminium medan det är i kolfiber på de med högre siffra.
Dvs den lättare gaffeln på ALR6 är samma som på SL7 och den tyngre på SL6 är samma som på ALR4/5.
Vilken är din källa till påståendet om gaffelrörens material?
För enl de källor jag har kollat, handlare som fortf annonserar pre-18 Émonda, skall både Émonda ALR 5 och Émonda SL 6 ha gafflar med styrrör i kolfiber.
Dessutom är en skillnad på endast 24g mellan alu <=> kolfiber-styrrör är ovanligt liten,
påstår du alltså att Trek skulle vara dåliga på att tillverka gafflar helt i kolfiber?

Även Trek själva skriver att gaffeln på Émonda SL 6(pre-18) är helt i kolfiber, liksom gaffeln på Émonda ALR 5 (pre-18)
Det är troligen samma gaffel, åtminstone använder de samma beskrivning av gaffeln
"Émonda full carbon, carbon E2 tapered steerer

Den enda källan till dit påstående är alltså dina fria fantasier?

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC sa:
I vilket land tror du att ramarna till Specialized, Ridley, Stevens, Colnago, Cannondale, Focus och Trek tillverkas?
/Håkan

Min poäng va att jag inte vill ha en no-name ram från random fabrik, trodde vi va överens om att vi kallar det "kinaram" :)

landen sa:
Min poäng va att jag inte vill ha en no-name ram från random fabrik, trodde vi va överens om att vi kallar det "kinaram" :)
Du lämnade öppet mål.....

Men oavsett var i världen en ram är tillverkad är det alltså långtifrån säkert att den blir lättare, eller ger en bekvämare cykel, enbart för att den tillverkas i kolfiber.

/Håkan

Senast ändrad:
Kan vi inte återgå till min nya kolfiber-ram nu, för enkelheten skull kan i säga att jag tycker kolfiber ser häftigare ut. Fler tips på sidor som endast säljer gamla ramar mottages gärna :)

landen sa:
jag tycker kolfiber ser häftigare ut
+1
Till en av mina cyklar, med kolfiberram, valde jag därför styrlinda med kolfiberutseende
eXotic%20Carbon%20look%20bar%20tape.jpg

Liksom även styrändspluggarna
61heGkCvdcL._SX355_.jpg

/Håkan

landen sa:
Har fått för mig at Planet X mer eller mindre är Kinahojar med klibbor på? Kanske funkar, men då kan jag lika gärna köpa en ram från någon kinasäljare och slippa deras design.

Bianchi kan vara intressant, men vill gärna ha koll på vikt verkar vara svårt från många tillverkare. Vilka ramar ska man kolla på om man vill ner i vikt och vad är egentligen en riktigt lätt CX-ram? Verkar vara som LVG att man anger ramvikt och gaffel för sig.

Min Cavaria med tunga Mavic Aksium väger in på 6,8 kg utan extrema grejor, ramen har jag inte koll på vad den väger solo.

Senast ändrad:
Ridley sa:
landen sa:

Min Cavaria med tunga Mavic Aksium väger in på 6,8 kg utan extrema grejor, ramen har jag inte koll på vad den väger solo.

Låter ju lovande, drog ett mail till dom för att höra. Du hade ingen uppfattning om pris eller så?

Hittade en Ridley X-night till bra pris. Nu är bara frågan om jag kan köra en 56:a. Lite random cykelforum verkar förespråka att gå ner en strl på Ridley, men jag undrar varför?, Den har samma stack/reach som min nuvarande cross/lvg.

Vad talar för att gå ner till en 54:a? Tänker att jag bara får ha onödigt lång stam = trög styrning.
En sak med Ridleyn är att den är hög, alltså stand over height, men vad spelar det för roll?
Ridley säger att sin 54:a är för 178-186cm samt 56:a till 186-194cm, jag är 185cm.

Lite data

Nuvarande landsvägscykel
reach 390 mm / stack 574
Nuvarande cross
reach 384 mm / stack 583
Ridley xnight strl 56
reach 389 mm / stack 573 mm
Ridley xnight strl 54
reach 380 mm / stack 554 mm

Tillbaka
Topp