Crossride eller Fulcrum racing ?

• Trådstartare Trådstartare Stewe
  • Start datum Start datum
S

Stewe

Guest
Crossride är ju ett mycket säkert kort. Vet inte hur många positiva inlägg som skrivits om dem här på Happy. Fulcrum är ju å andra sidan inga nybörjare i hjulbranschen och det är ju ett lite skojigare val. Köp Fulcrum och rapportera :)

/Johan

Precis min tanke, det vore kanske kul att prova nått nytt.
Men frågan är om dom är så mycket bättre?
På crossridehjulen ingår dessutom hjullås.
Men fulcrumhjulen är å andra sidan liite lättare....

Edit: Fulcrum-hjulen hade också hjullås med.

Svårt det här :-)

Senast ändrad:
Jag röstar också på fulcrum, köpte ett par crossride och är nöjd men fan vad mainstream. Man borde byta klistermärken på dem åtminstone:)

Jag kommer att köpa Mavic Crossride Disc 2008 till min nästa hoj, mest för att de är billiga, och jag är redan nere i nudelbudget i 5 månader :)

Och jag köper allt annat till hojen från CRC

Fulcrum-hjulen väger dessutom (endast) 1800g. Detta är rätt lätt för hjul i denna prisklass. Styvheten vet jag inget om. Jag kommer med stor sannolikhet satsa på dessa. Inköp nästa månad.

Det vart en beställning hos CC på ett par Fulcrum racing 5. :-)
Jag återkommer med en bedömning senare.

Å jag valde ett par Crossride som xtra-hjul till min MTB. Väntar på leveransen av dem fortfarande. Haft/har och varit mkt nöjd med olika Mavics fabrikshjul tidigare och räknar med att bli det igen. Billiga och ganska stryktåliga är min erfarenhet.

Men jag har även kört ett par Fulcrum, fast lvg-varianten Racing 7, hela vintern på min cross. Har fungerat mycket bra så jag tänker att du skall bli nöjd.

Men jag undrar om inte de dyrare som har lösa kullager och inte maskinlager är ännu vassare? Någon som har erfarenhet?

Sådärja, nu har hjulen kommit (tack CC för ännu en snabb leverans)
001.1.jpg ht=480

Dom känns spontant väldigt gedigna och välgjorda.
002.2.jpg ht=675

Lite synd att det är klistermärken, sånt lossnar lätt och slits snabbt.
003.3.jpg ht=652

Jag ska ut på en sväng senare idag, återkommer med en rapport om hur dom känns i skogen.
004.4.jpg ht=544

Nä, det är den nya som följde med.
Jag förstår vad du menar, den ser lite sliten ut, men det är bara lite klisterrester från bruxen som var fasttejpad på handtaget. Jag ska tvätta bort det sen, jag var bara lite ivrig igårkväll och missade det. :-)

Nu har jag testat dom en sväng, 3 mil på Järvafältet och en sväng till Jörveln.
Spontant så var det första jag kände att dom var stabilare än mina tidigare hjul.
När man står upp och bryter i en uppförsbacke t.ex. så känns dom stadiga i sidled.
Nu har jag bara kört grusvägar, det ska bli spännande att testa dom i skogen senare, men det är så vattensjukt i skogen så jag hoppade över det idag.

Frihjulet har ett diskret surrande och låter bra när man coastar.

Min hoj är en sån där 999E NRS från S-Tec och dom hjulen som satt på var såklart inga märkvärdiga hjul, no-name nav och enklaste Alex-fälgarna.
Därför så känns det här som ett rejält lyft (och en ganska billig uppgradering)
Jag vägde lite grann och framhjulet vägde ca: 830g och framhjulet ca 1000g men det var på en skitvåg så det stämmer nog inte exakt.
Men när jag flyttar över däck, skivor och kassett från dom gamla hjulen så kapar jag ca 380g rakt av :-)

Vilket ger ca: 4,20:-/gram.

Helt ok.
001.1.jpg ht=480

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp