cube ams

haljo

Medlem
cube ams
Hej!

Jag letar efter en fulldämpad XC mtb. Har någon på forumet erfarenhet av CUBE AMS?

Har tittat på två modeller.

-LTD AMS PRO 100- med Reba RL 100 dämpare med remote lockout.

-AMS PRO 110- med en Fox 110mm utan remote lockout.

Hur är Reba RL? Jag har tidigare bara kört med FOX.

Bilagor

• ltd-ams-100-pro.png
    ltd-ams-100-pro.png
    10.2 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
cube ams
Hej, kör på en AMS 125 XT, Fox Talas 100-140 på den. Funkar fantastiskt bra på Linköpings stökiga XC-bana. har iofs inte kört andra fullgungare på 10 år så kan inte jämföra med ngt annat men är hur som helst väldigt nöjd.

cube ams
Stevie DeVille skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk som skriver mer än ett frågetecken (eller
> utropstecken) borde landsförvisas. Retards!

Spårkpoliser är retrads !!!

cube ams
Har en AMS125 och är i stort sett nöjd, ok går inte att jämföra med cykeln den ersätter (Epic S-Works) men kostar ju lite mindre också.... Det som jag inte tycker är bra med min AMS är att baksvingen går mot växelvajern och skaver på den. Har inte gått genom än, men risken finns. Annars funkar cykeln kanon både uppför och nedför, dessutom gillar jag gaffeln skarpt!

cube ams
Stevie DeVille skrev:
> Folk som skriver mer än ett frågetecken (eller
> utropstecken) borde landsförvisas. Retards!

Jag tror att det språkligt korrekta i din mening utesluter användandet av parentes vid en inskjuten förklaring. Du måste rimligen mena att folk som skriver mer än ett utropstecken, eller frågetecken, borde landsförvisas? Att använda engelska ord i plural är dessutom inte heller förenligt med korrekt svenskt språkbruk. För lite sömn kan däremot ge sken av efterblivenhet, så gå nu och lägg dig Stevie. Vi vuxna kan fortsätta diskutera cyklar.

Tack till er andra för svaren!

Senast ändrad:
cube ams
Benne skrev:
> Samt dom som startar tre trådar med samma
> fråga...

Eller dom som skriver på trådar utan att tillföra något Benne? För övrigt gäller mina två andra trådar endast dämpare och om du hade läst lite mer noggrant så skulle du nog upptäcka att det gäller två olika modeller.

Tack till övriga för era svar!

Senast ändrad:
cube ams
Till er som svarat angående cykel, hur upplever ni kraftförlusten från bakdämparen vid hårdare cykling på single-track eller grus? Gungar det mycket eller är kraftförlusten låg jämfört med t ex en canyon nerve XC?

cube ams
Funderar också på att köpa AMS Pro 110, det enda som jag hakar upp mig på är att det inte är lockout på styret väl?
Nån som vet om det går att komplettera just den Fox -dämparen med remote?

Annars är väl modellen över: AMS Race 110 utrustad med X9 -komponenter, DT -fälgar och Reba -gaffel med remote, dock väger de lika mycket...
Problemet är att om det smakar så kostar det...:-)

Båda modellerna är iaf. snygga ;-)

cube ams
Jag har precis skaffat en Race 110 men har inte cyklat så jättemycket på den än. Dock upplever jag inte att det skulle bli nån förlust i stök och bök, snarare tvärtom. Fjädringen i bak verkar hjälpa till att behålla greppet så man slipper jobbiga släpp. På platten kanske man förlorar lite men det känns mer som en vanesak att vänja sig vid att det gungar lite snare än att man skulle förlora så mycket kraft på det.

Gaffeln kan jag inte säga så mycket om eftersom jag helt enkelt inte hunnit ställa in den än. Följer man rekomendationerna som står på så blir den allt för hård kan jag tycka. Nu är det dessutom en positiv och negativ kammare att laborera med för att få gaffeln att uppföra sig på olika sätt. Det har jag inte hunnit med att testa än.

Vissa av vajrarna är dragna i ramen men inte alla vilket gör det lite verkningslöst kan jag tycka. Flera vajrar är dragna under vevhuset och jag hade gärna sett en annan lösning men problemet med det kanske mest är ett problem på pappret trots allt.

Växlarna fungerar klockrent än så länge och största problemet är att komma ihåg att man inte växlar med pekfingret längre.

För mig var remote-lockout lite avgörande eftersom jag räknade med att jag inte skulle vara smidig nog för att böja mig ner och låsa gaffeln när det stökar till sig lite.

/Freddo
Sist men rätt glad ändå...

Tillbaka
Topp