CX bromsar för kortare/svagare grepp?

Tobias B

Medlem
Min fru har tagit sitt förnuft till fånga och vill börja cykla med riktiga grejer. Sådana idéer måste naturligtvis uppmuntras.
Efter gemensamma funderingar över behovet av cykel så kom vi fram till CX.
Vi har tittat på instegare och hittat en Sensa http://www.merlincycles.com/sensa-cyclocross-sale-bike-68514.html som verkar prisvärd med Tiagra komponenter.
Nu har en bekant den cykeln och frugan får inte tillräcklig kraft i greppet (funkar skapligt om hon hänger i bocken) för att bromsa under testturen.
Vad ska man satsa på? Finns det lämpliga handtag med justermöjligheter av greppet eller måste vi titta på skivbroms istället?

Budgeten ligger på max 9000:-. Begagnat går också bra om någon har till salu.

MVH
Tobias

Min sambo som också har små händer och Tiagra upplever precis samma sak. Problemet blir att hennes starka fingrar, pek- och långfinger, hamnar på eller till och med över reglagets hävpunkt. Inget bra utgångsläge med andra ord. Shimanos distansbricka för att justera in reglaget närmare styret gör bara skillnad nere i bocken.

Vi har efter lite labbande här hemma kommit fram till att 105 (5700)-reglagen som sitter på min racer sannolikt skulle fungera bättre för henne. Likaså SRAM Rival som sitter på min CX. Båda dessa har hävpunkten placerad högre upp i förhållande till greppytan på hoodsen.

Vilken sorts broms som används spelar självklart stor roll i hur mycket kraft som behöver läggas på reglaget för att stanna men förutsättningarna för att faktiskt få ner kraften till bromsarna är helt upp till reglage (och vajer).

Senast ändrad:
På vanliga cantilever can man korta vajerbryggan för att få större hävarmsverkan. Nackdelen är att man får justera för beläggslitaget oftare. Stor fördel om man har justerskruvar. Annars MiniV med lite längre armar - över nio centimeter.

Cantileverbromsar är för övrigt jättekänsliga för justering. Mina tar bättre med billiga gummin än 105-bromsarna på racern och fullt tillräckligt för att stoppa ett tungt ekipage även i snöslask. Men innan noggrann justering tog de knappt alls.

Jag har små händer och har haft en ganska lång tråd här på happy om detta. Jag tycker helt klart hon ska titta på Sram eller Campa. Om det nödvändigtvis ska vara Shimano så är det nya ultegra eller högre som gäller eftersom dom då har placerat hävpunkten till bromsarmen betydligt bättre.

Tack för jäkligt matiga tips!

Det känns för mig som det är lämpligast att köpa en cykel man gillar för att sedan byta handtagen till några med bättre hävarm om man vill hålla budgeten. Jag är lite novis så ha överseende, men är det enkelt att byta handtagen? Låt oss säga att man byter från typ Tiagra till Ultegra eller motsvarande Sram? Jag har inte jobbat med just de grejerna så mycket.
Det är svårt att hitta instegare där krutet lagts på handtagen, då får man gå upp på betydligt vassare hojar.
Planet X kör med 105 på sin instegare men jag har ingen egen erfarenhet av deras cyklar förutom att man läst att de är prisvärda. Den är det dessutom skiva på.https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-xls-shimano-105-cyclocross-bike

Tobias B skrev:
-------------------------------------------------------
> Låt oss säga att man byter från typ Tiagra till
> Ultegra eller motsvarande Sram?

Nej det går typ inte alls. Då jofahjalm säger "nya" Ultegra antar jag att det är 6800 som avses, den gruppen är 11-delad och inte kompatibel med några äldre 10- eller 9-delade grupper. I sådana fall måste du byta allt. Reglage från Sram (eller Campagnolo för den delen) är inte heller kompatibla med några växlar från Shimano.

Anledningen till att reglagen inte är av finare kvalisort på instegscyklar är att de utgör en ganska stor del av växelgruppens kostnad. STI-reglage är dyra helt enkelt.

Att byta till 10-delad SRAM kräver ny bakväxel också så det blir en rätt bra slant där. Nya Shimano Ultegra och nyare SRAM är elvadelade och kräver då att du byter i princip allt, knappast prisvärt.

Sannolikt så att det går på ett ut mot att köpa en lite dyrare cykel till att börja med om du inte lyckas göra ett bra kap begagnat.

Som påpekat är det inget som är ekonomiskt gångbart att rätt till i efterhand. Om hon har små händer ska hon helt enkelt inte ha en cykel med gamla Shimanoprylar på.

Det finns inlägg som flyttar bromsen närmare bocken. Shimano hade reglage med shims nyligen. Annars finns lösa shims att köpa.

Googla "sti shims".

Dom där shimsen förbättre dock inte situationen speciellt mycket. Hävpunkten flyttas inte och man har fortfarande lika svårt att få kraft på bromsen med små händer. Shimen kommer bara göra att bromshandtaget sitter lite närmre styret så att det är lättare att initialt greppa från bocken.

Ytterligare med bra tips, vilken djungel!

Det verkar inte bättre än att man får lätta på lädret eller leta begagnat. Varför ska det få vara lätt när det kan vara svårt.
Kollade runt lite och det kostar som sagt en skaplig slant om man ska byta en hel grupp.
Det är bra att man får lära sig något nytt var dag i alla fall.

Klart frugan ska ha en CX bara betala och sen cykla.

Tiagra funkar, om din fru vågar ligga i bocken när hon ska bromsa.

Men det går säkert att göra begagnatkap med lite tålamod. Det kan till och med bli en rätt bra affär att köpa en begagnad cykel i fel storlek och byta ram om du hittar en tillräckligt bra deal. Det förutsätter dock att du har kunskap, eller kanske framförallt intresse, nog att flytta alla delar till den nya ramen.

Tillbaka
Topp