CX Däck bredd fråga

pang

Medlem
CX Däck bredd fråga
Någon som har bra koll på CX reglementet och kan svara på om det är verklig bredd på däcken eller angiven bredd från tillverkaren som gäller? Mäter dom däcken vid start?

Dom däcken jag köpt till min gravel för att kunna köra CX SM med blir 36mm breda på mina fälgar. Tillverkaren anger 33mm däckbredd. Svårt att hitta smalare CX däck så om jag måste ner i bredd är alternativet nu att fixa smalare fälgar.

CX Däck bredd fråga
1731847576729.png

CX Däck bredd fråga
De har kollat med sin gaffel på flera Swecup i år, så det är sannolikt att de även gör det på SM. Byt däck och/eller hjul för att slippa bli stoppad vid insläpp till starten.

CX Däck bredd fråga
man har ju känslan när mn ser cx-däck märkta 33 mm, att det är stommen snarare än mönstret som är 33 mm.

men gissar att måttet skall inkludera mönstret? i s f är det en väg framåt för ts att ta av 1,5 mm vardera sidan med en vinkelslip.

sedan är vissa däck rätt så elastiska med avseende på trycket...

CX Däck bredd fråga
Låter orimligt att det däcket får samma bredd på både en 17 mm och en 27 mm fälg.
För det första kör man ju inte 27mm på CX, för det andra så har jag kört det i flera år nu. Sist på crest mk4 samt mk3 och då är det godkänd bredd :) Det är väl 25mm breda?
Det kanske inte blir helt samma bredd såklart men väl godkänt och det är det enda däcken jag har haft som håller bredden med fälg bredare än 18mm. Kör man tex specialized så är dom väl 36mm bred ungefär.

Kan kontrollmäta ikväll! Dom är monterade.

CX Däck bredd fråga
För det första kör man ju inte 27mm på CX
Vet inte vad TS har för hjul på sin gravelhoj. Skulle kunna vara ZIPP 303 XPLR S med 32 mm innerbredd.
Tuber blir inte smalare/bredare beroende på vilken fälg de monteras på. Skönt att slippa fundera på det iallafall.

Edit: Ser inte ut att behövas lerdäck, utan snarare något för fasta och hårda förhållanden.
1731931217970.png

CX Däck bredd fråga
Någon som har bra koll på CX reglementet och kan svara på om det är verklig bredd på däcken eller angiven bredd från tillverkaren som gäller? Mäter dom däcken vid start?

Dom däcken jag köpt till min gravel för att kunna köra CX SM med blir 36mm breda på mina fälgar. Tillverkaren anger 33mm däckbredd. Svårt att hitta smalare CX däck så om jag måste ner i bredd är alternativet nu att fixa smalare fälgar.
Hej,
Det beror troligen på att fälgen är ganska bred. Jag tror någon gång fick jag monteta ett par terreno mix på 31mm för att det skulle bli 33mm på fälgen.
Så även om det står 33mm enligt tillverkaren kan det bli så att det mäter över 33mm på fälgen.
Senaste år har tillkommit bättre anpassade däck, challenge tror jag har lyckays med det men annars så kan man säga att tillverkarna har tagits på sängen med detta att förstå breden på gravelfälgar...

CX Däck bredd fråga
Ja, det kan bli så att man mäter däcken. Det väntas snö och tuffa förhållande i Ullared så en bräddare däck kan ge viss fördel.
Jag vet dock inte hur noga de kommer att vara med mätning. Pumpa inte däcken för mycket ;)

CX Däck bredd fråga
man har ju känslan när man ser cx-däck märkta 33 mm, att det är stommen snarare än mönstret som är 33 mm.

men gissar att måttet skall inkludera mönstret? i s f är det en väg framåt för ts att ta av 1,5 mm vardera sidan med en vinkelslip.
Kollade mina cx-däck och mönstret sticker inte ut bredare än stommen, så det skulle inte hjälpa att rensa mönster på dem iallafall.
Kollade även mina Vittoria Terreno Mix 33 TLR-däck som jag ibland kör på träning och de är bredare än 33 mm på Crest-fälgar. Skulle inte få tävla på dem, vilket jag iofs inte skulle göra ändå.

CX Däck bredd fråga
T.ex challenge har lite såna här tekniska uppgifter om man gräver lite. Man kan se vilken fälgbredd dom använt när dom mätt bredden på däcket.

Tillbaka
Topp