CX eller landsvägscykel?

• Trådstartare Trådstartare orj
  • Start datum Start datum

orj

Ny medlem
CX eller landsvägscykel?
Planerar att i sommar köpa en cykel som kan komplettera min mtb på vägarna. Jag vet inte om det lutar mot en CX eller en ren landsvägshoj än så länge. Vad är fördelarna och nackdelarna med respektive? Hänger det bara på om jag vill cykla asfalt eller grusvägar? Hur pass mycket sämre är en CX på landsväg?

CX eller landsvägscykel?
Du kan köpa en CX å byta hjul/däck när du ska köra på asfalt.köper du en racer går cx-däcken emot rhamen i många fall å det kan bli knixigt att hitta en rhamen så spezsiale. CX tar dig runt grusiga vägar å mindre kuperad terräng. Jag skulle nog säga att gränsen går vid väldigt kuperade vandringsleder.

Men ska du bara köra på asfalt å jagar gram å fart men inte funktionalitet så skulle jag köpa en racer. själv har jag en av varje. det underlättar valet men sambon blir inte lika glad :(

/B

CX eller landsvägscykel?
Köp en CX! Det är skönt att kunna ta "den där grusvägen" som är 3mil bort, som man aldrig orkar utforska med mtb efter som man inte pallar att sitta och harva asfalt på mtb. Sen är det riktigt kul att ligga och åka fort på grus.

CX eller landsvägscykel?
Köp en CX om du avser att köra grus, tänker du köra asfalt primärt så köp en räcer. Många säger att en CX är en räcer med grova hjul, detta är inte sant. Det är en hel del skillnad på att köra räcer på en CX mot att köra räcer på en för endamålet avsed räcer.

Lura inte dig själv, ta mtbn i skogen och räcern på asfalt!

/Jerka

CX eller landsvägscykel?
Igentligen krävs sex cyklar men.. Jag rekomenderar dig att köpa en cross, mycket mer tålig och mindra strul med den, bra kul att köra med bockstyre i skogen. Sen kan jag garantera att du köper en racer ändå senare och då har du snart sex..

CX eller landsvägscykel?
CR1Falun skrev:
-------------------------------------------------------
> .... Sen kan jag garantera att
> du köper en racer ändå senare och då har du
> snart sex..

Får man sex om man köper en racer?

CX eller landsvägscykel?
Och varför kan du inte cykla racer på grusväg?
Jag gör det, 6km varje lvgträningspass dvs mer än 10% av mina lvgmil, utan problem. 0 punkor ifjol somras.
Välpumpade däck och undvik de största stenarna så är det bara att köra.

CX eller landsvägscykel?
Catwoman skrev:
> CR1Falun skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > .... Sen kan jag garantera att
> > du köper en racer ändå senare och då har du
> > snart sex..
>
>
> Får man sex om man köper en racer?

Ja, jag tror det. Jag fick dock inget sex när jag köpte min :(

/B

CX eller landsvägscykel?
Mycket svårt. Jag har en cross. Men vill helst åka på min racer på landsväg. Här på vintern åker jag på cx , den är mer tålig, dessutom kan vinterträningen kompletteras med att man svänger på lite grusvägar och utforskar som variation. Men att välja en bara då hade jag tatt en racer.

CX eller landsvägscykel?
Helt klart racer. Jag köpte en cross istället för min racer och var inte alls lika roligt på asfalten längre. Och visst kan man köra racer på grus med, lyssna på MickeS. Man behöver ju inte ha de tunnaste däcken.

CX eller landsvägscykel?
Låter som att de flesta säger racer. Känns som man med mtb då har en offroad-cykel och en onroad, vilket känns bättre än att ha en skogscykel och en semi-skogs-och-landsvägs-cykel. Då kommer den naturliga följdfrågan: Tips på bra (prisvärda) cyklar för högst 10k kr? Har av någon anledning allmänt goda tankar om canyon. Är deras racercyklar i denna prisklass ett bra köp?

CX eller landsvägscykel?
orj skrev:
> bump
Racer är roligast på landsväg. Om pengarna tryter så
ta en bra beg racer. (Min till exempel, kolla köp o sälj hehe). Så får du mer för pengarna.

CX eller landsvägscykel?
Bang skrev:
> Catwoman skrev:
> -----
> > CR1Falun skrev:
> >
>
> > -----
> > > .... Sen kan jag garantera att
> > > du köper en racer ändå senare och då har
> du
> > > snart sex..
> >
> >
> > Får man sex om man köper en racer?
>
> Ja, jag tror det. Jag fick dock inget sex när jag
> köpte min :(
>
> /B

Jag köper cyklar eftersom jag inte får sex......

CX eller landsvägscykel?
En stor fördel med CX är dock att om du kör mycket på vinter/höst är det himla mysigt att kunna sätta på låånga skärmar o ev dubbdäck... Sen är det ju skillnad på cross o cross, väljer du en racig cross är det rätt kul på vägen med, men lika kul som racer är det ju kanske inte. Som sagt, en av varje är väl mest optimalt...
Själv kör jag för tillfället bara cross, men längtar lite efter en racer oxå :-)

CX eller landsvägscykel?
Än så länge tycker jag att man hänger med lvg:s bra med en cross och landsvägsdäck (bra mycket bättre än med min uråldriga lvg :D)
Rimligtvis är väll en modern lvg bättre, iallfall känns den väll lite piggare. Men jag tror att ett par bra hjul gör mer på tiden en skillnaden mellan en cx och lvg ram på landsväg. Problemet med vissa cx kanske skulle kunna vara att det kan vara svårt att sänka styret tillräckligt för landsvägskörning.

CX eller landsvägscykel?
Största skillnaden tycker jag ligger i bromsarna, cantilever mot racerbromsar.....racerbromsarna känns mycket mer pålitliga i höga farter
Sen är det ju geometrin som skiljer (beror ju helt på modeller också givetvis), men om jag skulle blunda och jämföra mina två cyklar med samma däck o hjul på skulle jag inte märka nån större skillnad som glad motionär...min cross är bara något slöare och inte lika mycket attackkänsla i

CX eller landsvägscykel?
Jupp det håller jag med om, man saknar den där attackkänslan som finns i vissa lvg, men så länge man inte är en spurtfantom tror jag inte det märks nämnvärt på klockan, eller?

CX eller landsvägscykel?
Det är redan stor skillnad mellan olika renodlade landsvägscyklar, jämför t.ex. en 7kg's kolfiberraket med en 10kg's landsvägslok i stål. Att jämföra en racer med cykelcross är som att jämföra en F1-bil med en Rallycrossbil. Var sak har sina fördelar på olika vägar. Båda går dock att köra fort. :-)

Mitt tips är ändå att välja en landsvägscykel om du redan har en mtb. Mer fart och känsla för pengarna.

Canyon har fina racers, köpte själv en F10 Ultimate Elite i kolfiber för två år sen och är helnöjd. Leveranstiderna på de modellerna som inte finns för direktleverans kan dock vara långa, men spana in de här "Canyon Expressbikes": http://www.canyon.com/_se/service/expressbikes.html?hptclc=34

/Leo

CX eller landsvägscykel?
Jag har faktiskt jämmfört mid ridleys geometri med lite olika lvg:s när jag köpte ram :D här kommer siffrorna... på äkta svengelska. Skadan med all internetshopping och engelsk litteratur och webbsidor :D
0,5 cm kortare överrörslängd
0,5 grader flackare seat tube
0,5-1 grad brantare headtube
2 cm längre chainstay
1-1,5 cm grundare BB drop
skillnaden i totallängd motsvarar skillnaden i chainstay längd. Dessutom borde ju underrörvinkeln vara brantare för att ge plats för det ökade utrymmet i gaffeln, det borde ju dock inte påverka egenskaperna förutsatt att den andra geomtrin är identisk.
Övriga mått placerade sig cx:en i mitten av lvg cyklarna.
Kontentan borde ju vara en något ökad höjd på cx:en, något mer framskjuten balanspunkt på lvg främst från det längre chainstay på cx:en.
Jag tror att skillnaden i pigghet främst kommer från den ökade längden i baktriangeln. Vidare borde väll den lilla skillnaden i höjd leda till en smula sämre aero-egenskaper. Fast mängden kropp utsatt för vinden påverkas ju inte vid en identisk sittställning. Jag tror att stabiliteten är en viktigare faktor än aerodynamiken rörande bb-drop måttet som cx:en gjort avkall på för att höja markfrigången.
Frågan är vid hur många tillfällen under ett cyckellopp det ger utslag på klockan. Antar att det påverkar spurter och ryck. Men om man inte tävlar och för det mesta kör distans vid jämnt tempo påverkar det då prestandan överhuvudtaget? Ifs kan man ju säga att det isåfall bara är känslan som spelar roll och då vinner ju en modern lvg tveklöst.

CX eller landsvägscykel?
Leo: Och skillnaden mellan en 8,5kg racer och en 8,7kg cross är då du som verkar veta?

Graj: Med vilken lvgram har du jämfört de siffrorna med, skiljer ju väldigt mycket mellan olika lvgram och olika storlekar med. Men visst, generellt är cx lite högre och har längre kedjestag.

CX eller landsvägscykel?
Leo skrev:
> Det är redan stor skillnad mellan olika renodlade
> landsvägscyklar, jämför t.ex. en 7kg's
> kolfiberraket med en 10kg's landsvägslok i stål.

Snart ska jag ge mig ut på min 7 kg's stålraket. När min Salsa Primero rör sig står blixten stilla. He, he, he

Mange

CX eller landsvägscykel?
Jag kör inte (märkbart) fortare på min 7-kilos racer mot min 10-kilos. Däremot känns 7-kiloshojen rappare och styvare. Blir man frånåkt på 10-kiloshoj så blir man frånåkt på 7-kiloshoj oxå. Skillnaden är inte större.

CX eller landsvägscykel?
Våga vägra racer ;)! Som några säkert redan har nämnt, en CX-hoj med racersulor funkar minst lika bra som en vanlig svenssonracer men med skillnaden att man har valmöjligheten att byta till crossdäck och kan bränna loss på grusväg och snällare skogsstigar.

Argumentet att racerbromsar är bättre än CX-dito går inte att köpa, enda gången man använder bromsar på en lvg-hoj är när man blir tvungen att stanna vid rödljus inne i stan där man ändå inte har ngn nytta av en racer. Väl ute på vischan så maler man ju på utan att tänka på bromsarna, sen så om man ska vara petig så går det att justera CX-bromsar så att de tar riktigt skapligt ;).

Mao, med en kålfiberraket på 6 kilo kan det säkert göra viss skillnad men annars så kan du säkert hålla jämn fart på en CX vs Tdf-wannabies på svenssonracers ;).

CX eller landsvägscykel?
Eller så köper du en komfortracer med plats för cx-sulor - Surly Pacer sväljer 32mm utan problem.
Nästan så jag ångrar att jag sålde min.

CX eller landsvägscykel?
cerro skrev:
> Leo: Och skillnaden mellan en 8,5kg racer och en
> 8,7kg cross är då du som verkar veta?
>
> Graj: Med vilken lvgram har du jämfört de
> siffrorna med, skiljer ju väldigt mycket mellan
> olika lvgram och olika storlekar med. Men visst,
> generellt är cx lite högre och har längre
> kedjestag.

Vad jag minns ett par av ridleys lvg ramar för att inte olika mätmetodik skulle spöka. Och i efterhand scott addict vilken även den matchade rätt bra med ridleys lvg ramar. Dessutom jämmförde jag bara ett par av de mindre ramarna. Man kan säkert hitta ramar som skiljer sig mer (eller mindre)
Kontentan var att det som skiljer sig är något högre placerat vevparti (gäller Ridleys cx:ar däremot inte alla andra märken tror jag) och längre kedjestag.
Dessutom väger ju i regel en cx-ram mer. (När jag lvg:fierar min så väger den 8,4 kg färdig för cycling (alltså med pedaler, fylld vattenflaska osv, med en lättare lvgram och bromsar och gaffel skulle jag väll hamna en bit under 8 kg antar jag).

CX eller landsvägscykel?
MickeS skrev:
> Eller så köper du en komfortracer med plats för
> cx-sulor - Surly Pacer sväljer 32mm utan
> problem.
> Nästan så jag ångrar att jag sålde min.

Mhm, men vad blir skillnaden mot en CX då ;)? En racer med samma vikt som en CX, fast utan CX-hojjens fina "terräng"-egenskaper? Det låter som en lite krystad kompromiss i så fall.

CX eller landsvägscykel?
saltgurkan skrev:
> Mhm, men vad blir skillnaden mot en CX då ;)? En racer med samma vikt som en CX, fast utan
> CX-hojjens fina "terräng"-egenskaper? Det låter som en lite krystad kompromiss i så fall.

Visst, men med tanke på trådskaparens tänkta användningsområde så känns den lösningen mindre krystad än en cx med smaldäck.
"Hänger det bara på om jag vill cykla asfalt eller grusvägar?"

CX eller landsvägscykel?
Jag tvivlar på att man som motionär cyklar snabbare på en racer än en CX. Har man bara samma hjul,däck och sittställning så cyklar man lika snabbt.

CX eller landsvägscykel?
Byråkratiskt att ta upp en sån här ordningsfråga tycker jag. För det är ju bara frågan om i vilken ordning man ska köpa cx och räser?

(personligen skulle jag tagit räser i första hand, om man redan har MTB)

CX eller landsvägscykel?
UdoDirkschneider sa:
Största skillnaden tycker jag ligger i bromsarna, cantilever mot racerbromsar.....racerbromsarna känns mycket mer pålitliga i höga farter
Sen är det ju geometrin som skiljer (beror ju helt på modeller också givetvis), men om jag skulle blunda och jämföra mina två cyklar med samma däck o hjul på skulle jag inte märka nån större skillnad som glad motionär...min cross är bara något slöare och inte lika mycket attackkänsla i

CX är snabbare?

CX eller landsvägscykel?
Bengt-re sa:
UdoDirkschneider sa:

CX är snabbare?

Vad är grejen med alla framgrävda, tio år gamla, trådar?

CX eller landsvägscykel?
Lite roligt ändå med trådarkeologi när man kan skönja den tidens trender för bockstyrecyklar. Ett tag var (tävlingsmässig) CX det hetaste heta för "one bike to rule them all"... Nu gravel bikes men slack geo och plats för upp till 2" däck. Imorgon?

CX eller landsvägscykel?
Bengt-re sa:
UdoDirkschneider sa:

CX är snabbare?

Har den här tråden gnagt i dig i snart 10 år?

CX eller landsvägscykel?
gerrardsdobbar sa:
Bengt-re sa:
UdoDirkschneider sa:

CX är snabbare?

Det här passar ju bra. Jag behöver ny cykel sedan en längre paus. Men kan inte bestämma mig för cx/gravel/lvg.

CX eller landsvägscykel?
freddesvanstrom sa:
gerrardsdobbar sa:
Bengt-re sa:
UdoDirkschneider sa:

CX är snabbare?

Det här passar ju bra. Jag behöver ny cykel sedan en längre paus. Men kan inte bestämma mig för cx/gravel/lvg.

Samma här, men kan inte hitta någon som känns prisvärd! Skulle uppskattas med några tips!

CX eller landsvägscykel?
Catwoman sa:
CR1Falun skrev:
> .... Sen kan jag garantera att
> du köper en racer ändå senare och då har du
> snart sex..

Får man sex om man köper en racer?

Beror väldigt på. Har man ölmage får man inte det. Är man snygg i speedsuit och är charmig så får man doppa.

CX eller landsvägscykel?
gerrardsdobbar sa:
Bengt-re sa:
UdoDirkschneider sa:

CX är snabbare?

Japp!

Tillbaka
Topp