Cx eller racer?

Hamzter

Medlem
Cx eller racer?
Hej!
Går i tankar att köpa min första landsvägscykel. Planen är att cykla längre distanser och nästa år ta mig an vättenrundan. Frågan är nu vad som är lämpligast. Racer eller Cx? Hur stor är skillnaden för en nybörjare? Kommer jag "överleva" en vättenrunda på cx? ;)

Ska tillägga att den även kommer användas för transport ca 7 km till arbete dagligen.

Cx eller racer?
Der kommer/är risk för språkförbistring när det gäller "CX-cykel". För vissa är det "en bockstyrecykel som tål lite extra", för andra "en cykel man kan tävla med i den specifika grenen Cyklocross". Visst överlapp finns, men även klara olikheter.

För att göra saker enklare: vad är det för modell av Scott du kikar på?

Cx eller racer?
Det beror på vad du lägger i begreppet CX. Men generellt är det ju tävlingsmaskiner för en speciell disciplin med kortare kedjestag , lite mindre brant framgaffel. Och mot en modern räser så är det faktiskt inte så stor skillnad i hur breda däck du får stoppa i. 36mm är max på en CX.

Nu har ju "gravel" kommit som ett alternativ, och det fyller lite det segment som pendel-cx hade för 10-15 år sedan. Men de tar oftast ännu bredare däck och har en längre hjulbas istället för en kortare.

Cx eller racer?
Det går alldeles utmärkt.
Du kommer vilja ha minst två flaskställ så kolla att det finns förberett eller redan monterat.
Du vill INTE cykla landsväg med CX-däck så se till att köpa ett par fina, tex Conti 5000 i 28 mm.

Viktigast är att cykeln passar dig, provcykla, kolla på internet efter storleksguider för den specifika modellen.

Cx eller racer?
Der kommer/är risk för språkförbistring när det gäller "CX-cykel". För vissa är det "en bockstyrecykel som tål lite extra", för andra "en cykel man kan tävla med i den specifika grenen Cyklocross". Visst överlapp finns, men även klara olikheter.

För att göra saker enklare: vad är det för modell av Scott du kikar på?
Den jag kikat på på andrahandsmarknaden är Scott Cx. https://www.blocket.se/annons/kronoberg/scott_cx/109911621

Cx eller racer?
Det går alldeles utmärkt.
Du kommer vilja ha minst två flaskställ så kolla att det finns förberett eller redan monterat.
Du vill INTE cykla landsväg med CX-däck så se till att köpa ett par fina, tex Conti 5000 i 28 mm.

Viktigast är att cykeln passar dig, provcykla, kolla på internet efter storleksguider för den specifika modellen.
Tack för svar. Den jag kollat på har continental däck "landsväg" :)

Cx eller racer?
Den verkar vara av ca. 2010 års modell. https://www.culturevelo.com/2010-CX-Team

Den kommer med rätt sittställning och landsvägsdäck (som redan sitter på) vara god nog som landsvägscykel runt Vättern, inga problem. Dock låter 7000kr för en 13 år gammal mellanklasscykel lite dyrt, men pris är ett getingbo.

Om man vänder på det: varför inte en cykel utvecklad som landsvägscykel redan från start?

Cx eller racer?

En sån där har jag, ja det går att cykla landsväg med om än inte optimalt.

Bromsarna är inte bra, gaffeln har bromsfladder.
Den är lite kortare och brantare gaffelvinkel, slackare sta med tror jag samt lite högre vevparti som man hade förr men det är inte enorma skillnader.

Ska du pendla i stan på vintern är bromsarna inte roliga.
Den kostar dubbelt mot vad den skulle.

Cx eller racer?
Den verkar vara av ca. 2010 års modell. https://www.culturevelo.com/2010-CX-Team

Den kommer med rätt sittställning och landsvägsdäck (som redan sitter på) vara god nog som landsvägscykel runt Vättern, inga problem. Dock låter 7000kr för en 13 år gammal mellanklasscykel lite dyrt, men pris är ett getingbo.

Om man vänder på det: varför inte en cykel utvecklad som landsvägscykel redan från start?

Helt klart.
Tänker du en ren räcer?

Cx eller racer?
En sån där har jag, ja det går att cykla landsväg med om än inte optimalt.

Bromsarna är inte bra, gaffeln har bromsfladder.
Den är lite kortare och brantare gaffelvinkel, slackare sta med tror jag samt lite högre vevparti som man hade förr men det är inte enorma skillnader.

Ska du pendla i stan på vintern är bromsarna inte roliga.
Den kostar dubbelt mot vad den skulle.
Aj då det var inge vidare betyg på den ? tror jag passar på den.

Cx eller racer?
En äldre väl använd cykel är vanskligt att köpa beg. om man inte själv har koll och sjutusen kronor är ändå en del. Jag tror mer på att köpa en ny men av enklare slag, ultegra, dura ace och kolfiber tillför ändå inte något för den som vill börja cykla.

Cx eller racer?
Ska tillägga att den även kommer användas för transport ca 7 km till arbete dagligen.
För daglig transport är inte en racer rätt cykel för de allra flesta. Jag själv i ditt fall hade köpt två cyklar, vill du ha en riktigt snabb cykel för vättern och ren lvg-träning brukar det finnas beg aluracers för inte särskilt stora pegar.

Begagnat hade jag försökt hitta en som gått väldigt lite, finns de som köper en ny cykel inför vättern, tränar lite och cyklar rundan en gång och sen aldrig mer.

Senast ändrad:
Cx eller racer?
Är det verkligen så?
Personligen tror jag att detta är en långlivad myt.
Jag vet åtminstone två (helt separata) fall av det där. Båda köpte ny (relativt) fin cykel. Båda tränade lite. En cyklade Vättern. Ingen av dem cyklade vad jag vet alls efter. Ingen aning om dessa herrar sålt sina cyklar eller har dem marinerande i något förråd.

Cx eller racer?
Är det verkligen så?
Personligen tror jag att detta är en långlivad myt.
Det var kanske lite tillspetsat skrivet men det är ganska många som köper en lvgcykel och kort efter inser att den typen av cykling inte är något för dem, kanske bara cyklar några hundra mil om ens det. Men jag har sett flera som annonserats ut efter bara en vätternrunda och faktiskt köpt en sådan cykel själv, säljaren hade gjort en klassiker men mest tränat löpning och trettio mil på cykel gjorde att han inte kunde sitta på en sadel ett antal veckor efter loppet och cykeln användes aldrig efter det.

Cx eller racer?
det är iaf inte köparens marknad strax före vr.

brukar väl sedan iofs i en del andra fall bli en latens på något år innan vederbörande blivit klar över att det inte blev så mycket mer landsvägscykling?

Cx eller racer?
Jag har bla en Canyon Aeroad med Di2 och White CX Pro, en billig CX med aluram. Till CX:en har jag dubbla uppsättningar hjul, jag har köpt till ett par kolfiberfälgar som jag har 25mm landsvägsdäck på.
Rent krasst skiljer det väldigt lite mellan cyklarna om man bara jämför hastigheten, det är inte cyklarna utan jag som cyklist som sätter gränsen. Sen är Canyon trevligare att cykla på men det är en helt annan sak.

Tillbaka
Topp