cx handtag på racer

Robbex

Medlem
cx handtag på racer
Finns säkert någon tråd om detta, men har ej hittat något.
Sambon har en specialized racer med skivbromsar. Nu vill hon ha handtag uppe på den raka delen då hon inte
känner sig trygg med dom befintliga bromshandtagen.
så frågan är, går det att montera bromshandtag som på cx cyklarna då man har skivbromsar? Är det något man klarar av själv eller
bör man lämna in cykeln och få det fixat? Samt, vad är det för delar man behöver?

Med vänlig hälsning Robban

cx handtag på racer
Är det hydrauliska skivbromsar? Då är det nog kört. Är det vajerbromsar bör det funka. Handtagen sitter ju "inline" på bromsvajern då.

cx handtag på racer
det är en Diverge från 2017 med Tektro Mechanical Disc Brake System.
går det att montera en klassisk broms också? så man slipper koppla in sig på skivbromsarna?

cx handtag på racer
Ja, klart att det går (om det finns fästen I ram och gaffel), men varför?
Om den nu var en fråga så finns svaret i det första inlägget ”Nu vill hon ha handtag uppe på den raka delen då hon inte känner sig trygg med dom befintliga bromshandtagen.”

Men du missuppfattade nog? Behövs inga fästen för bromshandtag på styret.

Senast ändrad:
cx handtag på racer
Jag lämnade in min Trek Boone 5 Disc hos min lokala cykelhandlare och fick det monterat i samband med att jag bytte till ett bredare styre. Jag har två Tektro RL bromshandtag på styrets ovandel. Använder de väldigt ofta både när jag pendlar och kör stig. Skulle inte vilja vara utan dem.

cx handtag på racer
Ett annat alternativ är att reda ut vad som gör henne otrygg med befintliga bromsar.

Når hon inte fram ordentligt? För långt till styret?
Får hon inte grepp om reglagen ordentligt? Vissa reglage har skruvar som justerar yttre ändläget
Är bromsverkan helt enkelt för dålig? Mekaniska skivbromsar är känsliga för slitage, och vissa modeller har ett fast belägg som behöver justeras kontinuerligt. Är oken centrerade?

Tillbaka
Topp